Larvevoeding

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem Meilink

Ik heb sinds vandaag weer een stuk of 30 eieren. De sloten liggen vol met kroos en daaronder leven geen watervlooien. Aangezien salamander larven carnivoren zijn lijkt het me dat ik ze ook gewoon vlees kan geven. Dus ik vroeg me af of ik runderhart kan geven en of ik dit klein kan maken met een scheermesje. Heeft iemand al wel eens zoiets gedaan en werkt het?

robkeulers

jonge larven eten alleen levend voer, vlees gaat dus niet werken helaas.

Marielle

Je kan kijken of je levende watervlooien kan krijgen bij een dierenspeciaalzaak in de buurt. Of een artemiakweek opzetten.

Roel

Na uitkomst begin ik na ongeveer een weekje te voeren met artemia,
Vervolgens tubifex en vlooien.
Als ze wat groter zijn probeer ik ze te wennen aan o.a. diepvries voer en dendro's eerst klein en vervolgens groter.
Op zich moet dat voor ribben geen probleem zijn. Bij mij eten ze werkelijk bijna alles.
Met vlees heb ik het nog nooit geprobeerd maar m.i. is dat ook geen aanrader i.v.m. verkeerde eiwitten.
Bij een dieet op vlees basis bv runderhart heb je al snel last van vervettingen en leverafwijkingen.
Succes met de kweek.
Overigens sinds de landdag ben ik inmiddels mijn totale nakweek van dit jaar(95 stuks) kwijt.
Volgend jaar maar weer een ronde.
Gr Roel

joost.v.wijk

De eerste 3-5 dagen zullen ze nog niet eten. Je kan gelijk watervlooien toevoegen, die zijn uiteraard nog wel te groot, maar deze planten zich ook voort, en zodoende heb je de allerkleinste watervlooien, die als voer kunnen dienen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roel

Je kunt evt ook de vlooien zelf kweken. Ik gebruik hiervoor altijd een flinke bak(emmer) met doorluchting, en daarin dan de vlooien. Om de vlooien voeding te geven(zweefalgen) gebruik ik meestal kippemest of eendemest. Klinkt smerig maar werkt goed. Uiteraard niet te veel gebruiken i.v.m. water bederf.
Maar of dit snel genoeg gaat voor je ribben betwijfel ik. Meestal moet je zo'n kweek ruim van te voren opzetten. Ribben zijn echte veelvraten als ze wat groter zijn zal deze soort best wel over te wennen zijn op evt diepvries.
Succes.

joost.v.wijk

Dat lijkt mij een fabeltje. Ik heb verschillende larven soorten grootgebracht, en gebruik gemaakt van de meest uiteenlopende lamp-types/sterktes/kleuren. Ik heb nooit het idee gehad, dat een verlichting-type slecht was (tenzij je met UV-C gebruikt natuurlijk).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis