Interessant: Axolotl Chimaera

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambiance

Interessant om te zien dat de natuur net zo goed bij dieren haar grillen kan hebben.
2 Embryos van verschillende kleuren (leucistische en wildkleur) samengesmolten tot 1 aparte axolotl... de axolotl Chimaera.

Pagina 1: http://www.ambystoma.de/html/axolotl/axolotl_chimaera_1_en.html
Pagina 2: http://www.ambystoma.de/html/axolotl/axolotl_chimaera_2_en.html

DannyS

Dit is niet iets natuurlijks. Dit is tijdens de ontwikkeling gedaan. In een zeer vroeg stadium (eerste paar delingen) is een deel van de cellen vervangen met cellen van een ei die een andere kleur heeft. De dieren houden er zover (mij) bekend geen nadelige dingen aan over. Persoonlijk weet ik écht niet wat ik hier van moet vinden.. apart is het zeker.

Mark

Aparte dieren, wel typisch dat het zo symmetrisch is...

Waarom denk je eigenlijk dat het kunstmatig is gedaan Danny, ik zie dat zo snel nergens staan? Zou goed kunnen hoor, lijkt me niet heel lastig om te doen. Ik heb overigens geen idee of het in dit geval natuurlijk is of niet, maar ik weet wel dat je in de natuur regelmatig genetische mozaieken tegenkomt. Ook bij mensen overigens...

Ambiance

Citaat van: Danny Stammers op september 08, 2009, 08:40:40 PM
Dit is niet iets natuurlijks. Dit is tijdens de ontwikkeling gedaan.

Dat betwijfel ik; er staat duidelijk boven 'A very special freak of nature' en in het duits 'Eine ganz besondere Laune der Natur'.

Ook ik zie het nut er niet van in als mensen dit zouden doen, eerlijk gezegd. Maar als de natuur dat doet: in dit geval wel mooi.

DannyS

Ik heb er eens een heel artikel over gevonden.. irritant genoeg kan ik hem niet vinden op het moment. Ik ga er wel naar zoeken.

Op caudata.org is ook iemand die zo'n larve heeft gehad, maar die is na loop van tijd niet geheel symetrisch gebleven. Het kán dus blijkbaar wel.. ik moet mijn woorden dus (deels) terugnemen..

joost.v.wijk

Natuurlijk is het niet, maar dat geldt buiten de wildkleur om, toch voor elke kleurvariant


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis