Verstopplekjes (materiaal, maten)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ambiance

Hallo, daar ben ik weer.
Op m'n (lange) inkoopslijst ben ik inmiddels toegekomen aan het thema verstopplekjes.
Planten komen er uiteraard ook in, die kunnen ook dienen als verstopplekjes.

Nu kan ik echter online nergens iets over grotjes e.d. vinden waar bij geschreven staat dat het past voor axolotls.

Ik zit uiteindelijk met de volgende vragen:

1. Welk materiaal voor bijv. een grot is het beste? Ik heb iets zwaarder spul nodig, aangezien er op de bodem een zog. filtermat van 5 cm dikte zal komen (deze volstaat prima als bodem dus geen zand en geen grind nodig) en die gaat en blijft daardoor toch sneller en beter op z'n plek liggen.

2. Ik heb iets gelezen over een materiaal waarvan het water iets harder wordt, dat dan weer bevordelijk zou zijn voor lotls huid. Ik weet alleen niet meer hoe dat heet en hoe dat nu precies in elkaar zat. Weet iemand wat ik bedoel? Ik heb er nu, op dit moment, geen flauw idee van hoe hard ons water is - kan water té hard zijn voor lotls? Een set om allerlei water-waarden te testen staat ook op m'n lijst maar ja, daar heb ik nu niets aan.

3. Kan ik van zulke platte lei-stenen gebruiken, leuk op elkaar leggen en vastlijmen met iets (niet dat de bovenste steen er bijv. afvalt en een van de lotls verwond). Wat voor spul kan ik nemen om te lijmen dat houdt en niet schadelijk is, weet iemand dat? Aquarium-siliconen? Houd je daar stenen mee bij elkaar? Ik doe maar een gooi, hoor! Zal wel net zo'n blunder zijn als die over watervlooien, afgelopen week.

4. Hoe hoog èn hoe breed moet de doorgang van een holletje, grotje of tunneltje minimaal zijn? Ik weet hoe lang lotls kunnen worden maar nergens vind ik informatie over hun hoogte. Niet dat ze vast zouden blijven zitten!

Nou, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Bedankt maar weer.

Marielle

Ik zal proberen om een aantal van je vragen voor je te beantwoorden:

1. Als je kiest voor zwaarder spul dan zou ik kiezen voor lava of leistenen. Zijn zwaar genoeg om je filtermat op z'n plaats te houden en het oogt ook natuurlijker.

2. Over de hardheid van het water kan ik niet veel zeggen, misschien dat iemand hier even antwoord op kan geven. Als je nu een watertestset hebt, zou je in ieder geval kunnen testen hoe hard het kraanwater bij jullie is (en natuurlijk ook testen voor alle andere bijgeleverde waarden)

3. Leistenen zijn prima. Als je wil kitten in een aquarium heb je daar speciale aquariumkit (bison) voor. Deze laat geen giftige dampen etc achter. Of je hier ook leistenen mee vast kan kitten, zou je even achter op de verpakking moeten kijken voor op welke materialen het allemaal hecht.

4. Een cm of 10 zou prima werken voor tunnels, maar je kan ook kiezen voor een wat lagere opening. Ikzelf gebruik diameter 10 voor tunnelbuizen en dat werkt prima.

Succes!!

DannyS

Leistenen zorgen voor een hogere hardheid in het water. Of dit beter is voor je axie weet ik eerlijk gezegt niet. Ik heb zelf een boomstronk in de bak liggen waar ze graag achter zitten. Ook heb ik een (lege) appelmoespot er in liggen waar ze wel eens in te vinden zijn.

Ambiance

Bedankt, Marielle en Danny!

Vanavond halen we alvast 2 tassen vol met mooie, platte natuur-stenen op (via Marktplaats ontdekt, zijn geschikt voor het aquarium) zodat ik zelf een of 2 grotten kan maken. Ook heb ik inmiddels gezien dat er bij diverse aquaria-centra speciale watervaste lijm te verkrijgen is om zulke stenen aan elkaar te lijmen. Ik ga ze eerst voor de zekerheid met heet water en een tandenborstel goed schoonmaken.

Zelf heb ik nog een aardewerk-vaas/kruik die kapot was (groot stuk eruit maar dat had wel wat) dus daar ga ik de kanten goed van schuren en die komt er ook in te liggen - de maat is perfect, evenals de kleur.

Dan heb ik enkel nog één 'iets' nodig, het moet ook niet te vol worden en ze hebben wel een goede doorgang nodig door het aquarium.

Een boomstronk staat inderdaad wel leuk maar moet je weer oppassen dat het water niet verkleurt - al las ik dat enkele dagen in apart water laten liggen (net als gekochte waterplanten) al wel zou helpen. Bovendien zijn echt-houten stronken/wortels best duur.
Dus het zal wel een tunnel worden :)

Och, ik heb al zoveel leuke dingen gezien, ik denk dat ik een aquarium van 5 meter nodig zou hebben, haha.
Zo ook een heel grappig stenen bakje/'torentje' om een waterplantje in te zetten.

Morgen gaan we naar Duitsland om het aquarium te kopen waar ik het in een ander topic over had (100x40x50).

Het is alleen zo balen dat er momenteel nergens lotls worden aangeboden :(
Heb ik straks alles in huis, kan ik er nog niets mee.
Maar ja nou, geduld is een schone zaak, zullen we dan maar zeggen!