Algemene vraag over salamanderland

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick dk

Hallo, ik volg dit forum sinds enkele weken zeer actief,  en heb in diverse topics over salamanderland gelezen, deze site heb ik natuurlijk ook al verschillende keren bezocht, en was verbaasd over het grote aanbod van de salamanders. Mijn vraag is nu, mag je al deze soorten houden in NL ? Of hoe valt dit te controleren ?    Mvg Patrick de Kok  :)
C orientalis

DannyS

#1
Van de soorten die ze nu aanbieden mag je de salamandra soorten, de lissotriton en de mesotriton soorten niet houden in nederland.

Het is vrij eenvoudig te controleren wat je mag houden:
De soorten die in het wild in nederland voorkomen mag je niet houden in nederland (en belgië geloof ik ook). Dit geldt óók voor de ondersoorten/sterk gerelateerde soorten.

Mesotriton alpestris * = illegaal. Deze staat bij salamanderland onder Ichthyotriton alpestris! (zou dit niet Ichthyosaura alpestris moeten zijn/worden?)
Salamandra salamandra * = illegaal
Lissotriton vulgaris * = illegaal. Deze staat bij salamanderland onder Triturus vulgaris!
Triturus cristatus = illegaal
edit: Lissotriton/Triturus helveticus = illegaal
(als ik wat ben vergeten: vul me aub aan!)

Waar een *  staat houdt in dat wat voor naam daar ook achter staat, het mag niet worden gehouden in NL en Be.

Robkeulers

wat Danny zei klopt als een bus, alles wat in Nederland voorkomt +zijn ondersoorten mag je niet houden.


Danny, kijk even hier (klikkerdeklik!) voor meer info over de veranderende naamgeving en de positie die Salamanderland hierin inneemt.

Patrick dk

Okee, Danny en Rob, bedankt voor de feedback. Dat de NL salamanders niet mogen worden gehouden wist ik al. En ik ben ook nog niet direkt op zoek om er een andere soort bij te gaan houden. Maar ik was nieuwsgierig hoe het zit met de salamandra soorten, aangezien ook een hoop leden hier salamandra soorten houden.
C orientalis

naeff002

http://www.unep-wcmc.org/isdb/Taxonomy/

Dit is een hele handige site daarvoor. Je kan hier per land zien wat de cites-regelingen zijn voor een land.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

daarmee zie je nog steeds niet hoe het zit met ondersoorten of ben ik nou scheel?

naeff002

Als je search by name zoekt, klikt soorten aan drukt op zoeken. Dan kan je de naam van het dier intoetsen en als je bijvoorbeeld Salamandra intoets krijg je verschillende ondersoorten daarvan. En dan kan je nog per land kijken.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Patrick dk

Hoi Kevin, bedankt voor je tip, ik vind het een hele interessante site, en kom zo weer een stukje verder.     mvg Patrick :)
C orientalis