Onze kelder: ideale plaats voor houden salamanders??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Hoewel we weten dat salamanders hoge temperaturen schuwen, vragen wij ons af of onze kelder een ideale plaats zou zijn om onze bakken te installeren.
We weten niet of de temperatuurschommelingen tussen winter en zomer voldoende zijn....
In de winter hebben we daar ongeveer 9°C en bij lang gure vriesperiodes kan het wel eens zakken tot maximum 5°C. In de zomer hebben we hier nu schommelende temperaturen afhankelijk van het weer buiten tussen 17°C en 20°C.
Momenteel houden wij onze salamanders (behalve in de winter = kelder) in een aparte hobbykamer gelegen aan de zuidkant van de woning.

Robkeulers

#1
het antwoord kan kort zijn, de kelder is ideaal!





(edit: spelling)

David en Sofie

Ok! Dank je Rob.
Wat mij tot nadenken bracht was dat de temperatuurschommelingen veel minder opvallend zijn in de kelder dan in het kamertje waar ze nu vertoeven.
Ik vreesde er dan een beetje voor dat de seizoenswisselingen door de salamanders minder gingen waargenomen worden en een invloed zouden hebben op seizoensgebonden activiteiten zoals de kweek, zomerrust enz...

Robkeulers

Het voordeel van een kelder is de constante lagere temperatuur. De schommelingen zijn in principe groot genoeg. Het voordeel ligt zit ook in de luchtvochtigheid, die is in een kelder veel beter.

Ik ken goede successen met landsalamanders die in de kelder gehouden worden.