Agressie T. verrucosus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marielle

Beste mede forumleden,

Sinds een aantal dagen valt het mij op dat mijn T. verrucosus onderlinge agressie vertonen. Ik voer (regenwormen/rode mug) 's avonds vlak voordat ik naar bed ga. Nu viel het me op, dat op het moment dat ik de kamer binnen kom en de deksel van de bak haal, ze onderlinge agressie vertonen. Dit houdt in: happen en bijten naar elkaar, elkaar weg duwen, maar elkaar ook telkens weer opzoeken en het hele ritueel weer overnieuw vertonen. Zelfs ook na het voeren. Nu vroeg ik me af: hoe zou dit kunnen komen (ik heb 1.1 verhouding, als Harry het goed heeft gezien ;)) en wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen.

Bedankt!


Robkeulers

even een simpel antwoord?

Niks!

Tylototriton verrucosus is nou eenmaal bijterig naar elkaar als het etenstijd is, ze gedragen zich in het water redelijk territoriaal. Vaak hebben mijn dieren het zelfs drukker met bijten naar elkaar dan het vinden van de worm!

Mark

Ik betwijfel sterk of dit echt agressie is en of het iets met territoriaal gedrag te maken heeft. Bij mijn dieren zie ik het ook altijd maar ik denk dat het eerder komt doordat ze elkaar voor voedsel aanzien... Zelf voer ik altijd op meerdere plekken tegelijk en geef de dieren volop ruimte en redelijk wat grote stenen op de bodem zodat ze niet de gehele bak kunnen overzien. Op deze manier heb ik er eigenlijk nauwelijks last van.

(Bij mijn lezing op de landdag ga ik ook in op het territoriaal gedrag van tylo's, even geduld hebben dus :P)

Robkeulers

IK heb een andere vorm verrucosus, dat kan natuurlijk ook schelen. Naar mijn idee is de wat lichtere variant die ik heb veel agressiever/meer territoriaal dan de donkere vorm. Ook als ik op meerdere plekken voer gaan de dieren eerst achter elkaar aan voor ze naar het voer gaan kijken.

Marielle

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoef me dus gelukkig niet veel zorgen te maken.

Ik voer inderdaad ook op meerdere plaatsen in de bak en daarbij hebben ze voldoende mogelijkheden om elkaar niet te kunnen zien. Ze hebben het drukker met elkaar dan met het pakken van de worm/rode mug. Ik blijf er altijd een tijd bij als ik ga voeren, om er zeker van te zijn dat ze beiden wat gehad hebben. Desnoods biedt ik nog wormen aan met een voerpincet. Gelukkig dat het niet veel bijzonders is.

@ Mark: Helaas kan ik niet op de landdag aanwezig zijn. Ik moet werken en doordat we nu in het hoogseizoen zitten kunnen ze geen mensen missen.

StijnH

#5
Ik heb als het goed is nu ook 1.1 T. verrucosus. als ik ze voer, gaan ze ook eerst naar elkaar happen, en bijten, soms zijn de wormen al weer verdwenen  :D maar die vinden ze altijd later wel weer terug. ik maak me er verder geen zorgen om. Er zitten veel schuilplekken in de bak, dus ik denk ook dat ze elkaar misschien toch voor voedsel aanzien.

Ik heb de zelfde vorm als Rob.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

voedselnijd komt bij veel soorten voor. Bij de geur van voedsel happen ze in wilde weg om zich heen. Kan meestal geen kwaad. Veel salamanders verwonden elkaar niet (als we de 'agressieve' soorten even buiten beschouwing laten)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Bij Triturus en Cynops is het mij nog nooit opgevallen. Ik heb ook P. labiatus gehad, maar dat ging er altijd hevig van langs. dat gedrag van verrucosus is veel speelser. Ik denk dat je wel gelijk hebt Joost, dat ze de geur van voedsel ruiken ze gewoon wilderweg om zich heen gaan happen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

#8
Ik zie regelmatig voedselnijd bij mijn T. dobrogicus. Zo heeft er al een een voorpoot moeten missen, die ondertussen weer helemaal terug gegroeid is. Het is ietwat in te dammen door de frequentie van voeren wat op te krikken (minder voedsel, maar wel vaker, zo hebben ze minder vaak honger).

joost.v.wijk

dit is dan een van de zeldzamere gevallen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jos Fontaine

Bij ook soms agressie bij het voeren. Vooral de beide grote dames happen dan nogal eens naar alles wat beweegt.

Normaal zijn zij juist erg vreedzaam en zoeken ze elkaar zowel in het water als op het land op.
Vaak liggen de dieren zelfs een hele tijd gestapeld zonder dat er ook maar iets van agressie te zien valt.

Jos Fontaine
Tylototriton verrucosus
Hypselotriton (Cynops) orientalis
Cynops ensicauda popei
Pleurodes waltl
***************************************
enchytraeen en grindals
wasmotten
micro-, walter- en azijnaaltjes

Anthony

I hand feed mine but you will still get them talking hold of each other.