vochtigheid in ondergrond ( tijgersalamanders )

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kabal

ik heb vandaag 2 tijgersalamanders gekocht ,ik heb ze zitten in een" juwel Rekord 60 " 54l bak - 61 x 31 x 36 cm ,ik heb de bodem gevuld met 5cm turfpotgrond met mos erop dat ik allemaal goed vochtig moet houden,nu is mij vraag hoe vochtig en klam ? meschien een raare vraag maar zou soms iemand weten hoeveel water ik er in moet sproeien of gieten in vergelijking met mijn 5 cm bodem /mos en de grote van mijn bak ?? want te droog is niet goed ,en een modderboel zie ik ook niet zitten :)

Kenny

Je geeft het zelf al een beetje aan, niet te droog maar ook niet te nat, tussenin. Ik zelf doe het een beetje op het gevoel en sproei langs de ene kant meer dan de andere kant, zo kunnen ze zelf uitzoeken waar zij zich het best voelen.
Hoe groot zijn je beestjes? Aangezien ze best groot kunnen worden zijn de maten van je bakje vrij klein wanneer ze volwassen zijn. 5cm bodem is ook niet zo heel veel voor deze "mollen"  ;D , is natuurlijk geen probleem als je voldoende verstopplekken hebt waar ze onder/in kunnen kruipen.

btw foto's van tijgers zijn welkom en vooral heel leuk  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Joey Immers

zoals kenny al zegt niet te nat en niet te droog en ik zal er geen super mooie terra van maken met mooie planten enzo.

ze graven alles onderseboven  :P

en inderdaad wat meer aarde zouden ze wel prettig vinden.
en foto's altijd welkom ;D

gr joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

kabal

#3
thx voor de tips , ik zal binnenkort een paar filmpjes en foto's posten , ze hebben ind al wat tunnels gemaakt onder het mos  :) ,ze kunnen zich ook verstoppen onder een stuk schors ,echt mooie beestjes ik denk dat ze zo een 17 cm zijn nu ,ik had gehoord dat ze eigenlijk niet zo heel groot hoeven te zitten ,ik heb zowat alle info van deze kerel zijn filmpjes

aja ,wat voor verlichting hebben jullie ? of gewoon geen ?


http://www.youtube.com/watch?v=7iErXZNwDq0

DannyS

Ik heb het gevoel dat die vent ze nogal krap houdt.. maar zeker weten doe ik het niet.

Joey Immers

ik denk dat het een terra van 60 CM van exo terra.
Joey immers.

hypselotriton orientalis

kabal

ik heb een filmpje gemaakt ,ze hebben het precies wel naar hun zin ,ze jagen en eten goed ,graven tunnels, en soms zitten ze  in hun badje  :)

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=2696.0

Rowan Willemsen

Leuk filmpje!
Valt me wel wat op als ik het zo bekijk, zit je hele bal als ondergrond nu bedekt met mos?
Want ( spreek me tegen als ik ongelijk heb ) volgens mij vinden deze dieren het ook lekker om veel op een  ' kale ' grond te zitten.
Ik heb ze zelf niet maar heb 2 bakken gezien bij andere die ze hebben daar zitten ze voornamelijk al dan net zelfs geheel alleen op een turfgrond.


kabal

ik heb ook al filmpjes gezien waar ze alleen in turf/potgrond zitten dus dat zou ik wel eens kunnen testen , maar vr tunnels te maken is het mos geen probleem ze graven er gewoon door , ik had het gevraagd in de winkel of er veel mos in mocht ,en hij zij zolang er grond/turf onder ligt (vochtig/klam) zodat ze tunnels kunnen maken is het goed ,maar ik denk dat ik er wel eens een deel ga uit doen dan kunnen ze kiezen  :)

Rowan Willemsen

Zou je inderdaad kunnen doen, dan is het hierbij hetzelfde verhaal als de tip die je al eerder kreeg over een gedeelte licht vochtig houden en een gedeelte een stuk vochtiger houden.
Gewoon uittesten en ervaren is per houder goed om te doen.
Het heeft per persoon en zeker per sala te maken met vanalles; grootte van de bak, inrichting, tempratuur etc etc etc.
( zolang je maar niet gaat testen of ze ipv in water ook in stroop kunnen zwemmen dan blijft het aftasten heten ) haha  ;D   :o