T. granulosa larf ontsnapt??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Toen ik vanochtend bij mijn ukkies keek zag ik meteen dat ik er 1 miste. Ze zitten in een klein bakje, dus erg veel schuilplekken hebben ze niet.
Hij is dus écht weg. Ik heb nog nooit gehoord dat larven ontsnappen uit hun bak.
Hopelijk is hij in het aquarium gekomen via het voergaatje. (het opkweekbakje staat bovenop mijn guppen-bak) Die ga ik snel uitkammen, want 25 graden is niet zo gezond voor ze. Gezien het alternatief hoop ik echt dat ie daar zit. Het ukkie is zo'n 3cm lang, dus echt kans op vinden in mijn kamer is er niet (is ook niet 's werelds best opgeruimde kamer.
Ik heb een natte doek in de buurt van de bak gelegt uit hoop dat ie nog leeft en genoeg fut heeft om er naartoe te lopen.

Is dit een enorme uitzondering of kunnen zelfs larven ontsnappen?

Ik baal in ieder geval ontzettend, aangezien mijn populatie nu met 33 1/3% is afgenomen..al blijf ik mijn uiterste best doen om hem te vinden.. dood of levend.

StijnH

#1
Dat is heel erg balen, Heb je een deksel op je larven bakje? zo niet, kan het zijn dat hij een duik boven het water heeft gemaakt en buiten het bakje terecht is gekomen. als dat zo is zou ik je maar wel zorgen gaan maken, als hij nog kieuwen heeft zal je heel snel moeten zijn :-\ het kan toch niet zijn dat het diertje al is gemorft?

Succes nog met je zoektocht.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Er zat geen deksel op het bakje. ik ging er van uit dat ze er niet uit konden. Ik zat ernaast.. nu heb ik er een deksel op gedaan. Hij had nog kieuwen, dus ik vrees het ergste. Ik heb hem niet kunnen vinden, helaas. Hoever zou zo'n beestje kunnen komen? Ik heb mijn aquarium overhoop gehaald (meteen een flinke dot javamos eruit gehaald voor de landdag), maar niets kunnen vinden, helaas.

Ik baal echt als een stekker, omdat het juist zo goed ging met ze.

Roel

Kan het niet zo zijn dat hij/zij is geïndigd als levend voer?
Ik heb het nl vaker gezien dat een groter exemplaar een kleiner exemplaar ziet als een lekker hapje.

Rowan Willemsen

Larven kunnen sowieso wel ontsnappen, ik had een tijd terug veel raamklevers van de P. Hongkongensis zonder deksel waren ze weg geweest.
Ik denk ook dat ie op is gegeten guppen zijn bij mij dol op mestpiertjes die ook zon 3 cm zijn.

Vraag ik mij alleen af, een volwassen exemplaar is giftig, is een larf dat dan ook al niet?
Anders zou er wel een dode gup in je bak liggen maar dan had jedat al gemeld.

Zonde, maarja zie het als "leerpunt" je kan er toch niets aan veranderen.
Wellicht nog een dagje hopen maar langer houd ie sowieso niet vol...

Roel

De giftigheid neemt m.i. toe naarmate het voedsel ook giftige ingrediënten bevat. Althans zo is het in ieder geval ook bij Dendrobaten.
De basis giftigheid is altijd wel een beetje aanwezig maar wordt zeker door de tijd opgebouwd.
Zo zie je bv de giftigheid bij salamandra's ook toenemen door hun voedsel o.a. duizendpoten spinachtigen etc. Of dit bij larven ook al het geval is weet ik niet maar wij voeren hoofdzakelijk vlooien, tub en muggenlarven en daar zit bij mijn weten weinig toxische bestandsdelen in.
Mochten larven al wel giftig zijn hoe is dan het kanibalisme te verklaren bij salamander larven?
Bij mijn weten zijn alle soorten al in larve stadium kanibalistich.
Indien er andere theoriën zijn hoor ik het graag.

Hugo

#6
Danny, Als je larven groeien dan morphen ze op een gegeven moment en kunnen ze tegen het glas omhoog! Morphen(metamoforseren) gebeurt altijd wanneer er nog kleine kieuwtjes zichtbaar zijn.
Dus ga niet wachten tot de kieuwen weg zijn voordat je de bak ontsnappingsvrij maakt! ;)

Larven die nog geen kleur en wel een volle zet kieuwen hebben kunnen de bak echt niet uit, tenzij je te enthousiast je water hebt ververst of onbewust met je netje een onschuldig slachtoffer eruit hebt gevist.

Mocht je ijsvogels hebben in je kamer, dan kan dat ook een verklaring zijn! :D (sorry, ongepast grapje)

Roel,
Naar mijn weten zijn diersoorten onderling niet gevoelig voor het eigen gif, wat ze immers ook zelf in hun lichaam dragen. Dat kan een verklaring zijn voor het kannibalisme! Het verhaal van de ongiftige dendrobaten vanwege hun dieet is mij ook bekend, denk dat dit voor onze salamanders ook een geldige theorie is! Evengoed was ik trouwens altijd wel even mijn handen nadat ik met de salamanders heb gewerkt.

Trouwens, ik weet niet of jullie het bekkie van een gupje wel eens hebben bekeken, maar als ze een paar millimeter groot jong guppie opeten hebben ze de bek al vol, zo een larf, alias morph dus, krijgen ze niet binnen hoor, denk ik!


Sergé Bogaerts

Een tip: koop een rol breed plakband en plak die als overhangende randen aan de bovenzijde van je aquarium op het glas. Het is weer makkelijk te verwijderen als je wilt schoonmaken en zorgt ervoor dat je jonge salamanders/larven niet stiekem kunnen ontsnappen. Enige nadeel is dat het lijmresten achterlaat op je glas. Salamanders blijven er niet aan vast plakken (heb ik althans nog nooit meegemaakt en ik doe dit al jaren).

DannyS

Een gup kan volgens mij nóóit een larf van 3cm opeten.. misschien een pootje afbijten, maar meer past er echt niet in.
Ik hoop dat hij in het aquaruim zit ergens, omdat ik écht niet weet waar ik verder nog moet zoeken.. ik heb alles verschoven en onderzocht, en hij is werkelijk nérgens te vinden.
Ik zal zo wat foto's plaatsen van een paar dagen terug.. volgens mij zijn ze nog véél te jong om te morphen.

Rowan Willemsen

Dat idee van tape heb ik ook.
Zo kunnen ze niet meer in de hoeken klimmen ( op het vlakke gedeelte klommen ze nooit )
overigens heb ik nu geen last meer van raamklevers.
Dat terzijde verder.

Ik denk dat een gup het wellicht niet in zijn eentje heeft gedaan, maar nogmaals terugkomend op mijn guppen, als er 1 een begin maakt aan een prooi, de rest eet vrolijk mee!
Maar goed we gaan hierbij uit van het ergste, kan het altijd nog meevallen!

Sergé Bogaerts

Zodra een larf is aangevreten (en daardoor kan sterven) wordt de rest inderdaad ook snel opgegeten, is het niet door de guppen dan wel door de slakken.


Rowan Willemsen

Niet terug gevonden dus?
Anders hadden we het vast wel gehoord...

Ik had trouwens toch dode larven afgelopen week en daar zag je soms niets meer van weer, ik had de bak buiten gezet omdat erin alles toch dood was, 2 dagen later zag je van sommige sala's niets meer terug!
Ofterwijl, ben bang dat jij ook überhaupt niets meer zal terugvinden.

DannyS

Helaas helemaal niets meer gevonden van de larf :(

kevin

Heey betreft giftigheid,

Ik dacht een keer op animal planet een documontaire gezien te hebben.
Waarin ze levend uit het dier kropen waardoor ze opgegeten waren. Op dat moment een kikker die dood was gegaan.
En hierin werd ook dacht ik vertelt dat ze niet giftig zijn vanwege iets wat ze uitscheiden,
Maar door allerlei bacterien.
Correct me if I heard it wrong.

Groetjes,

Rowan Willemsen

Dat stukje heb ik ook gezien elders op deze site vast ergens bij foto en film ofzo.
Maar inderdaad heeft met verschillende dingen te maken, maar alleen wanneer het levensbedreigend is dan.
Ik kon zo snel ook niet vinden of larven dat ook al hebben.