Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Bloedzuiger probleem

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnH

hallo

Ik kreeg laatst van iemand waterplanten, nou niks aan de hand, deed ze in het aquarium maar later zag ik een paar dikke bloedzuigers :o verwijderd natuurlijk nu 2 maand later, zit het aquarium (van mijn marmers) helemaal vol met kleine bloedzuigers ongeveer 1 cm. ik heb er zeker gister 250 verwijderd maar er zitten er nu denk ook nog wel 250 in :( geen idee of het kwaad kan, dat is dan ook mijn vraag. moet ik de hele bak leeg halen, planten wegdoen. ect.? of is het niet erg? en kan ik ze er gewoon uit halen als ze groter zijn? want het is niet zo'n erg leuk gezicht als je die beestjes door je bak ziet kruipen. is dit  normaal zitten ze in elk aquarium (behalve starters aquariums). wie kan mij gerust stellen?  :-\

Groetjes,
stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

Hoi,
Het is zeker niet zo dat ze in elk aquarium zitten,ze kunnen ook niet kwaad.
Je kan ze gewoon elke keer als je ze ziet verwijderen.Ik heb ze vaak in de bakken zitten die ik opzet voor larven enzo.
Het kan wel even duren voor je ze allemaal kwijt bent.Google de bloedzuiger even op,het zijn ondanks hun uiterlijk best wel intressante dieren.
Petro

Citaat van: Stijn Huisman op augustus 05, 2009, 02:45:11 PM
hallo

Ik kreeg laatst van iemand waterplanten, nou niks aan de hand, deed ze in het aquarium maar later zag ik een paar dikke bloedzuigers :o verwijderd natuurlijk nu 2 maand later, zit het aquarium (van mijn marmers) helemaal vol met kleine bloedzuigers ongeveer 1 cm. ik heb er zeker gister 250 verwijderd maar er zitten er nu denk ook nog wel 250 in :( geen idee of het kwaad kan, dat is dan ook mijn vraag. moet ik de hele bak leeg halen, planten wegdoen. ect.? of is het niet erg? en kan ik ze er gewoon uit halen als ze groter zijn? want het is niet zo'n erg leuk gezicht als je die beestjes door je bak ziet kruipen. is dit  normaal zitten ze in elk aquarium (behalve starters aquariums). wie kan mij gerust stellen?  :-\

Groetjes,
stijn
Tylototriton Shanjing

Chris Schouten

Ik heb ze ooit is uit mijn vijver proberen te halen met een blokkje vlees aan een touwtje. Echt waar!

Schepnetje in t water, blokje vlees erin, paar minuten wachten, en floep je hebt honderden bloedzuigers.
Misschien werkt eenzelfde concept wel voor jouw. Ik heb ze iig er niet totaal mee weggekregen, maar wel aanzienlijk uitgedunt.
Triturus marmoratus - 0.0.5

StijnH

Aangezien mijn bak toch binnenkort weer eens verschoont moest worden, heb ik het toch maar even verschoont, grind eruit, water eruit, decoratie eruit. waterplanten weggedaan.
dat is toch een wat frisser gezicht, zonder die bloedzuigers.
ik ga de bak even goed laten drogen het zelfde geld voor mijn grind.
vrijdag ga ik hem weer inrichten nieuwe planten kopen. zodat ze geen kans hebben dat ze weer komen. een paar vind ik ook niet erg. maar het waren en echt heeeel veel hoor :-\ dan zijn ze in ieder geval  weg :) dat is net zo prettig..

iig Bedankt voor de tips.

Groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Sergé Bogaerts

Dit klinkt eerder als platwormen dan bloedzuigers. Kijk even waar je exact op doelt.
Platwormen vallen je beesten niet aan en zijn alleen vervelend als je salamanders eieren leggen, want die vreten ze op.



StijnH

Hoi Serge,

Het is idd de platworm. ik zal nog even verder googelen, voor meer info over ze.

bedankt. 

Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus