Kleinblijvende SalamanderJuvenielen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Voor de overgebleven forumleden van caudata:D heb ik dan even een vraagje.:)

Hoe kan het nou dat een aantal axolotl jonkiesvan mij ( ongv 5 maanden oud ) klein blijven, terwijl 3 van de 7 wel zeker 3 keer zo groot zijn??? Kan dit geen kwaad?



Groet,
Jeroen

DannyS

Hoe klein is klein?
Zitten ze allemaal bij elkaar ik de bak?

3x zo groot is wel enorm moet ik zeggen..

A34

Ja in verhouding een kleine 3 keer zo groot. :) Maar ik heb ze nu al een hele poos apart moete zetten. Als ik ze nu bij elkaar zou zetten heb ik alleen nog grote over.




Robbin

Hoi,

als ik mijn zelfgehouden axolotls vergelijk met degenen die ik in de dierenwinkel heb gezet (zelfde leg),
zie ik daar ook enorme verschillen qua grootte. Dat ligt aan omgevingsomstandigheden e.d.
Maar van de 50 die in de dierenwinkel zitten verschillen er ook heel veel qua grootte van elkaar.
Sommigen zijn inderdaad 3x zo groot. Lijkt me dat dit dus wel normaal is. Ook een kwestie van natuurlijke selectie, denk ik.. ;)

Roel

Zelf zie ik het ook bij mijn ribben,
De ene groeit nou eenmaal sneller dan de andere. Ik denk ook dat het ook mogelijk komt doordat de ene larve brutaler is bij het verschalken van voer dan de andere.
Zolang er nog groei waarneembaar is lijkt er m.i. nog niet zoveel aan de hand, echter in de natuur heerst er ook een natuurlijke selectie. Ook daar groeit de ene larve sneller dan de andere. Ik heb dit wel eens gezien in een beekje in de Belgische Ardennen alwaar ik larven tegen kwam van S.s. terrestris waarbij ook het verschil in grootte aanzienlijk was. Vermoedelijk dienden de kleinere larven daar als voer voor de groteren. Bij ons in de aquaria is er beduidend minder sprake van natuurlijke selectie iets waar we misschien toch wel wat meer bij stil moeten staan.
Niet alleen kweken voor de aantallen maar meer gericht op topkwaliteit.
Zelf denk ik dat een aantal van ons al heel goed bezig zijn met deze kijk op het kweken. Neem als voorbeeld de aquariastiek maar eens in het verleden is daar met bepaalde vissen veelvuldig mee (door)gekweekt iets waar men nu hetzij mondjes maat op terug komt.

Marielle

Ik zie dit ook bij mij axo larven. Thuis heb ik er nog 4 die nu 3 maand zijn en ongeveer 5 cm groot. Mijn ouders hebben ook nog 5 larven (me moeder vind het ook leuk spul om te zien opgroeien :D) maar deze larven zijn nu krap aan 2,5 cm groot. Ze komen allemaal uit hetzelfde legsel, zitten allemaal in dezelfde soort bakjes, hebben allemaal schuilmogelijkheden en krijgen allemaal om de 2 dagen voer (watervlooien/artemia) en om de 2 dagen wordt ook de bak verschoond. Mijn moeder heeft ze in de woonkamer staan, ik heb ze op onze slaapkamer. Waar het dus van komt, voor mij ook een raadsel!