Nieuwe aanwinst: N. kaiseri!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Na een tijdje zoeken heb ik een zestal kaiseri van 2009 gevonden. Ik heb ze vandaag opgehaald bij de kweker (komt uit duitsland, maar was op weg naar Texel).
Ze zien er prachtig uit en ondanks de warmte lekker bewegelijk.

Ik vraag me alleen iets af:
Ik kreeg ze in een bakje water met wat plantjes. Is het verstandig ze even tot rust te laten komen voordat ik ze in de landbak doe, of moet dat meteen kunnen?

Foto's volgen uiteraard nog.

do

De kweker hield ze in het water. Ik heb ze dus eerst maar even in het water gedaan. Misschien dat ik ze later zelf de kant op laat kruipen.
Mijn vrouw heeft net bij dezelfde kweker, voordat hij de boot opstapte, ook 5 kaiserii opgehaald.

DannyS

Ik zag dat hij nog een bakje had :D:D. Ik had zo'n vermoeden dat ze jouw kant op gingen. Geen idee waarom, eigenlijk :D

Kenny

Leuk Danny en Do, er zijn nu toch al een hele hoop kaiseri houders..binnen dit en 3jaar kunnen we dus nakweek verwachten op het forum  :D Leuk leuk
Nu nog foto's!!!!  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Joey Immers

hmpff  :P

ik ga denk ik ook maar goed zoeken :P

maar in ieder geval gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinsten.

en wij willen foto's zien  ;)

Gr joey !
Joey immers.

hypselotriton orientalis

naeff002

Ik wil ze ook graag hebben. Maar waarom heeft niemand Neurergus strauchi of Neurergus crocatus. Wordt hier mee gewacht tot er nakweek is van de kaiseri, of mag het gewoon niet.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

DannyS

Persoonlijk vind ik N. strauchii mooier dan kaiseri. Het probleem is de verkrijgbaarheid. Ik heb hier een maand of wat geleden een topic over gemaakt. Misschien interessant om te lezen.

Hoe het zit met N. crocatus weet ik niet. Ik heb begrepen dat er een aantal in de hobby zitten ergens, maar dat al die dieren in een kweekproject zitten, en dus niet worden verkocht aan derden.

Hopelijk blijven ze er in het wild van af als de kaiseri's 'op' zijn...

StijnH

idd er komen steeds meer kaiseri houders bij! ik vind ze ook mooi en zou ze ook graag willen hebben, maar dat laat nog even op zich wachten, om fouten voor te gaan neem ik ze eerst nog niet. misschien over een paar jaar.

in ieder  geval (Do, Danny) veel plezier met jullie nieuwe diertjes! en hopelijk kweken jullie binnen nu en een paar jaar met ze, dan kunnen een hoop mensen via het forum hun kaiseri's kopen! en kom maar op met die foto's!! ;D

Groet,
Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Als mensen een paar jaar geduld hebben dan zijn er in nederland hopelijk kaiseri in overvloed!
De dieren die Do en ik hebben zijn van een onbekende vindplaats, dus voor een kweekprogramma minder goed geschikt. Voor de verkoop zijn ze perfect.
Mocht het mij lukken te gaan kweken (toekomst muziek) dan gaan ze van mij in iedergeval voor en normale prijs de deur uit.

DannyS

Citaat van: naeff002 op juli 03, 2009, 11:08:33 AM
Ik wil ze ook graag hebben. Maar waarom heeft niemand Neurergus strauchi of Neurergus crocatus. Wordt hier mee gewacht tot er nakweek is van de kaiseri, of mag het gewoon niet.

Even een stukje van N. crocatus van caudata culture:

Neurergus crocatus has been kept in captivity for several years. Probably all animals now in captivity originated from a single import in 1990 from Iraq (RADSPIELER, 1990). These newts were gathered in Kurdistan, in the vicinity of Aqra in Iraq. Due to the precarious political situation since then, it is practically impossible to study or visit this habitat any more. Therefore, it is unlikely that the present supply of newts can be supplemented.

Despite the enthusiastic efforts of devoted terrarium-keepers, there have been few successful breedings and only decreases in the groups. The number of animals maintained decreased so dramatically, it was feared that the species would become extinct from the hobby. For this reason, Neurergus crocatus became the "flagship" species of the AG Urodela Newt Registry. Now significant effort will be required to keep this newt species viable in captivity.

All keepers of this newt, which has now become extremely rare in our hobby, are therefore asked to participate in our breeding program.


Bron

DannyS

#10
Zoals beloofd, de foto's.
Ze eten geweldig. De ovenvisjes gaan er goed in.













Grotere versies op mijn Flickr.

Kenny

Geweldige diertjes zijn het toch he  :) "keizerlijk" mooi
Veel succes ermee!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Robkeulers

Citaat van: Kenny op juli 03, 2009, 07:40:45 AM
Leuk Danny en Do, er zijn nu toch al een hele hoop kaiseri houders..binnen dit en 3jaar kunnen we dus nakweek verwachten op het forum  :D Leuk leuk
Nu nog foto's!!!!  ;D

Er zijn bijzonder ervaren Nederlandse houders, die wel al met andere neurergus-soorten kweekten maar nog niet met de kaiseri gekweekt hebben. degene die ermee kweekt zegt dat het een koud kunstje is, maar de ervaring van anderen is dat ze gewoon niet in de paarstemming komen, of de geslachten niet tegelijkertijd, of ... of....
Terwijl ze de dieren exact hetzelfde houden als de mensen die er wel mee kweken.

Ook de omstandigheden waaronder ermee gekweekt is wisselen sterk. Ik denk dat we er niet zomaar van uit mogen gaan dat we over 3 jaar makkelijk nakweek hebben. Het zou mooi zijn als er tegen die tijd NL nakweek is, maar laten we het vooral voorzichtig benoemen.

Joey Immers

Joey immers.

hypselotriton orientalis

naeff002

Mooi hoor, als ik zo naar Rob luister komt het kweken van deze soort dus gedeeltelijk op geluk uit.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus