Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Zoals ik eerder zei, ga ik een aquaterrarium bouwen voor m'n marmers. Het betreft een oud aquarium van 1,7m x 50 x 60 dat ik op de kop heb kunnen tikken. Het landgedeelte zal ongeveer 70cm innemen en dan nog stukken land op de overige achterwand. Ik ben stillaan begonnen en besef nu al dat het meer werk is dan ik dacht.  :D In dit topic zal ik de vooruitgang van de bouw laten zien. Eerst moet ik een deel van het landgedeelte volledig afwerken omdat ik anders te weinig plaats heb tussen raam en rots om dit te kunnen afwerken. Daar ben ik dan ook mee begonnen...


Begin met isimo. De put zal opgevuld worden met bosgrond


De pur om een rots na te kunnen bootsen:


De pur besneden om rotsen te vormen:




De ruit afgetekend en ingesmeerd met silicone om de isimo te verbergen:


Eerste 2 lagen tegellijm aangebracht:




Na deze 2 lagen tegellijm komt er nog een derde laag tegellijm gemengd met compostuna over. Daarna wordt, op het gedeelte dat onder water komt, nog epoxy gesmeerd.
Zover sta ik momenteel, maar zal regelmatig updaten ;)

DannyS

Ziet er prachtig uit!
Ik kan iedereen aanraden om zo iets ook eens te proberen. Die platen 'piepschuim' kosten geen drol, dus kan je er lekker mee spelen.

dimitri J

Zo heb ik m'n bakken ook altijd gemaakt. Ziet er zover al heel goed uit. Dat eiland, raakt dat ook de voorruit of heb je daar een strook water voorzien? Ik vind het niet zo mooi als je, zoals de amerikanen wel vaker doen, een stuk land tegen je voorruit hebt zitten.

Maar zo ziet het er bij jouw niet uit denk ik, ik vind die rotsformaties goed gelukt en eenmaal af, zal het volgens mij heel erg natuurgetrouw zijn  :)

Veel succes nog

grtz
dimitri J

Steven DC

Heb net de 3de laag aangelegd. Tegellijm gemengd met compactuna en een klein beetje bruin pigment. De compactuna kan je qua structuur vergelijken met houtlijm en zorgt er tevens voor dat je tegellijm meer een pasta wordt die makkelijker uit te smeren is. Compactuna wordt in de bouw gebruikt voor het waterdicht maken van cement e.d.



Nu deze laag laten drogen, dan laagje epoxy ertegen. Daarna kan ik verder aan de rest van de bak

Citaat van: dimitri J op juni 15, 2009, 10:27:00 AM
Dat eiland, raakt dat ook de voorruit of heb je daar een strook water voorzien? Ik vind het niet zo mooi als je, zoals de amerikanen wel vaker doen, een stuk land tegen je voorruit hebt zitten.

Nee dat vind ik zelf ook niet mooi, vandaar heb ik een waterstrook voorzien ;)

Citaat van: dimitri J op juni 15, 2009, 10:27:00 AM
ik vind die rotsformaties goed gelukt en eenmaal af, zal het volgens mij heel erg natuurgetrouw zijn  :)

Citaat van: Danny Stammers op juni 15, 2009, 08:43:12 AM
Ziet er prachtig uit!

Bedankt! Ben zelf ook benieuwd naar het resultaat en hoop dat alles goed blijft lukken!

StijnH

ziet er mooi uit, leuk dat je met zoiets bent begonnen! succes, en heb je de marmers al?
blijven updaten he.  ;)

groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Citaat van: Stijn Huisman op juni 15, 2009, 03:55:09 PM
ziet er mooi uit, leuk dat je met zoiets bent begonnen! succes, en heb je de marmers al?
blijven updaten he.  ;)

groetjes, Stijn

Ja ik heb de marmers al. 4 ervan zitten momenteel op land in een curver, 1 vrouw zit nog in het water en is nog niet meteen van plan om het water te verlaten.

Steven DC

Ondanks het feit dat ik de 3de laag tegellijm gemengd heb met compactuna, komen er bij het uitdrogen toch barsten tevoorschijn! Heeft iemand hier een verklaring voor of eventueel een oplossing aub?

Chris Schouten

Compactuna moet dat voorkomen??

Geen idee wat het is namenlijk.

Ik zelf had geen last van barsten. Ik heb alleen de laatse laag gemengd met turf. Brokkelde wel veel af, maar het heeft toch goed gepakt.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Steven DC

Citaat van: Chris Schouten op juni 17, 2009, 06:04:40 PM
Compactuna moet dat voorkomen??

Ja had dit gelezen op het gifkikkerforum.
Het volgende staat op de verpakking:
Na toevoegong van compaktuna wordt de mortel of beton:
- Tot 15x Sterker in hechting
-waterdicht, ook in dunne lagen
-elastisch, buigzaam en scheurvast
-makkelijk verwerkbaar
-slijtvast en verhoogd chemisch bestendig



Steven DC

Chris, welke tegellijm gebruik jij voor je bakken?

Coen Deurloo

Het kan inderdaad de combinatie zijn, kun je het nog wat bijwerken met compactuna?

Ik moet wel zeggen dat het er goed uit gaat zien, ik ben benieuwd!  ;D

Steven DC

Citaat van: Coen Deurloo op juni 18, 2009, 09:32:34 AM
Het kan inderdaad de combinatie zijn, kun je het nog wat bijwerken met compactuna?

Ik moet wel zeggen dat het er goed uit gaat zien, ik ben benieuwd!  ;D

Hey Coen,

De barsten beperken zich momenteel tot de hoeken en plaatsen waar gaten zijn opgevuld, dus daar waar de tegellijm wat dikker is gesmeerd. ik ga nog ff aanzien wat het verder doet en dan ofwel de barsten opvullen ófwel nog een laag extra aanbrengen

Chris Schouten

#12
Citaat van: Steven D. C. op juni 17, 2009, 07:53:27 PM
Chris, welke tegellijm gebruik jij voor je bakken?

ik dacht gewoon die van de karwei.

Maar zijn het haarscheurtjes of flinke barsten?
Epoxy zal alles wel dichten. En scheurtjes geven wel een natuurlijke look

edit: Ik kijk net weer naar de foto's. Ik had ook voornamelijk purschuim als ondergrond. Piepschuim was alleen om een vorm te maken. Misschien is dat wel het grote verschil. Purschuim blijft een beetje elastisch. Dan scheurt het waarschijnlijk minder snel.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Steven DC

#13
het zijn kleine scheurtjes, dus niet echt grote barsten. Weet niet goed hoe belangrijk de waterdichtheid is. Ik heb ergens gelezen dat pur giftige gassen afgeeft als het een tijd in het water ligt...

edit: de epoxy komt enkel aan de plaatsen die onder water zullen komen. De rest is enkel met tegellijm + compactuna

Steven DC

De bak heeft wegens omstandigheden een hele tijd stilgelegen. Eindelijk ben ik weer kunnen beginnen en hoop de bak in het voorjaar van 2010 In gebruik te kunnen nemen. Hier alvast wat meer foto's:

Eerste laagje epoxy (gemengd met rode kleurstof) tot op ongeveer waterhoogte:




2de laag epoxy (gemengd met rood en zwart)




De achterwand opvullen met Pur met de nodige buizen erdoor







Boeltje wat bijsnijden en zorgen voor de waterval










Groetjes Steven