Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Vinpoot ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

John L

Hallo,

Voor mij is dit helemaal nieuw, ik ben deze week pas lid geworden, en weet niet waar jullie het met al de latijnse namen over hebben, maar dat komt in de toekomst wel goed.
Ik heb een vijver, waar sinds ik dit huis kocht ( 1986 ) salamaders in voor komen, ( en lang voordien ook al )
Heb in het verleden wel eens een netje erdoor gehaald, en er de kleine watersalamander, en de alpenwatersalamander geschept.
Nu is omdat de vijver écht helemaal vol zat met zeer grote leliewortelstokken en nog maar 5 cm water beschikbaar was ( van de 90 cm ) de vijver schoongemaakt, en alle salamanders, larven, appelslakken, en de moerasplanten ( waaronder zelfs de gevlekte orgis ) in een plastic vijver gezet.
Alleen viel mij een vreemdsoortige salamander op, die er anders uitzag dan de kleine, of de alpen.
Kan het zijn dat dit een vinpootsalamander is ?
Ik heb geprobeert foto's bij te voegen, maar op de een of andere manier lukt dit niet.
Misschien kan iemand mij uitleggen hoe dit moet.
Ik hoor graag een ractie.
M.vr.gr.
John l'Abée

Rowan Willemsen

#1
allereerst zoals gewoonlijk:
Welkom op het forum!

Goed te lezen dat je al geruime tijd salamanders in je vijver hebt.
Uiteraard ben je hier aan het goede adres voor je vraag.
Het is goed mogelijk dat er een vinpootsalamander in je vijver zit, immers is het een soort die in NL voorkomt.
In NL is de populatie erg laag en ze komen alleen voor in noord-brabant en limburg.

Een foto maakt het wat makkelijker, of vergelijk het met een foto van internet.
Tik maar eens bij de zoekbalk van google vinpootsalamander in en dan vind je genoeg afbeeldingen van deze soort.
Normaal zou ik je een goede link willen geven er naar toe, maar dat staat mijn i-phone niet toe.

Voor het plaatsen van foto's op deze site zou ik je adviseren te kijken hoe dit moet elders op het forum.
Vooral het verkleinen van te grote foto's is belangrijk.



Steven DC

Hey John,

Welkom op het forum!
Als ik me niet vergis, kan je momenteel geen foto's uploaden op het forum omdat de opslagcapaciteit bereikt is. Binnenkort zal de site veranderd worden met veel meer opslagruimte. Je kan je foto uploaden op imageshack of photobucket en dan de link met [ img ] code hier neerzetten.

Het zou inderdaad om de vinpoot (Lissotriton helveticus) kunnen gaan. De mannetjes hebben een orange lijn de flanken van hun staart, een draadje aan hun staartpunt en vinnen tussen tussen de achterpoten. De buik van de vinpoot is geel (meestal zonder vlekken) en de keel is vleeskleurig (roze).

Mvg Steven

John L

Bedankt Rowan en Steven, als het uitkomt wil ik jullie wel wat foto's mailen die ik gemaakt heb.
Ik heb inderdaat al vergeleken op internet maar dan vind ik de achterzwemvliezen van mijn salamander, wat kleiner dan op internet, en hij heeft inderdaat een klein draadje aan zijn  staart, en ik weet niet of het mogelijk is of je ook kruisingen kan aantreffen ?
Ik zal proberen om jullie foto's te mailen, hopelijk krijg ik dan wat meer duidelijkheid.

grtz
John

DannyS

Je mag ze ook best op het forum zetten, hoor :)
Foto's vinden we allemaal leuk :)