Triturus vulgaris op marktplaats aangeboden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kirsipu

Ik zat op marktplaats te kijken onder de topic dieren en toebehoren en zocht naar salamanders.
Tot mijn grote verbazing boor iemand uit Spaarndam slamanders uit zijn tuinvijver aan voor
5 euro per stuk. Er stonden drie foto's bij. Eéntje was van een hele mooie vijver en op de andere 2
werd een salamander getoond. En dat is toch heel duidelijk een mannelijke T. Vulgaris.
Ik heb de verkoper, Frits, een emailtje gestuurt met de boodschap dat de handel in deze soort in
Nederland ten strengste verboden is en dat hij daarvoor een behoorlijke boete kan krijgen.
Hieronder een kopie van die email.
Hallo frits

De salamanders die jij aanbiedt zijn van het geslacht Triturus (Lissotriton)
Vulgaris, oftewel de kleine watersalamander, kleine kamsalamander, of gewone watersalamander. De handel daarin is in Nederland te strengste verboden omdat
ze op de beschermde diersoorten lijst voorkomen. Als de officieële instanties
hier achter komen kan je een behoorlijke boete krijgen.
Het is hardstikke leuk dat je ze in je vijver heb zitten maar je mag ze dus echt niet verkopen. Laat ze lekker zitten en als ze straks aan de wandel gaan zoeken
ze zelf wel een goed heenkomen en dan komen ze volgend jaar weer vrolijk terug.

Met vriendelijke groeten
Jan Kerseboom
Lid salamandervereniging en
Caudata.nl


Hopelijk helpt dir.
Groeten Jan

DannyS

Goedzo!
Ik hou het over het algemeen ook goed in de gaten op marktplaats, maar de laatste tijd niet veel tijd voor gehad.
Gewoon altijd vriendelijk een mailtje sturen en vertellen dat het niet mag.


naeff002

Goed dat je hem er even op gewezen hebt. Hoop dat hij er wat mee doet.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

kirsipu

De advertentie met de foto's was vrij snel verdwenen. Dus het heeft geholpen.
Groeten Jan

capra hircus

Je komst wel eens vaker salamanders op marktplaats tegen. Vaak worden ze aangeboden samen met de andere dieren waar ze het aquarium mee delen (andere salamandersoorten, kikkers/padden, vissen. En de laatste keer dat ik op marktplaats keek zag ik een advertentiestaan waarin iemand 3 schildpadden aanbood, er zit ook een salamander bij...). Ook word je niet gelukkig van de de foto's die er af en toe bijstaan.

Natuurlijk is dit niet bij alle advertenties het geval.