gebruik van schuimrubber bij de inrichting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Vandaag mijn pleurodeles nebulosus wat groter gezet omdat ze goed groeien.
Om een verhoging voor een landdeel te creeren gebruikte ik vroeger grind of hydrokorrels. Tegenwoordig doe ik het met schuimrubber. Dit maakt de inrichting goedkoper, makkelijker schoon te maken en vooral lichter. Bovendien Wortelen de planten er goed in. Hier volgen wat foto's. van links en van voor. De nebolosus zijn overigens heel tam. ze blijven de hele dag in het voerschaaltje zoeken en verslinden letterlijk klonten tubifex en eten de hele dag door. Dit doen ze overigens zonder (zoals je bij dobrogicus vaak ziet) in elkaars poten te bijten.

schuimrubber kun je met een houtzaag makkelijk op maat zagen. Ik heb het gewoon uit een oud kussen gehaald en FF goed met heetwater gespoeld, voor het geval er iets in zou zitten wat niet goed mocht zijn??
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Goed plan Harry, zelf gebruik ik vanaf nu alleen nog maar purschuim, dit is wat robuuster en na uitharding volledig inert, en kun je na afloop nog bewerken met tegellijm, dan heb je uiteindelijk ook een erg lichte (en goedkope) invulling.

Wortels kunnen echter alleen in de tegellijm, dus maak ik altijd uitsparingen op de plaatsen waar ik plantjes wil (Zie bij artikelen een uitgebreid fotoverslag over hoe ik deze techniek gebruik).

Harry

Ik gebruikte vroeger ook piepschuim, maar dat blijft drijven. Purschuim is er weer lastiger in en uit te halen als je vaak wilt verschonen en blijft dan toch ook drijven???
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

#3
Purschuim is volledig inert na uitharding, dus is verschonen niet nodig. Desnoods haal je de bak leeg en spuit je het geheel even uit. Ik heb het wel eens vaker gebruikt, en opzich laat het vrij makkelijk los van glas. Het 'probleem' is echter dat het niet buigbaar is en dus moeilijker te vewijderen als je van zij tot zij hebt gevuld met purschuim.

Als het vast zit drijft het niet. Als je daar zeker van wil zijn doe je bijvoorbeeld eerst siliconen op het glas en daarna de pur, dan weet je zeker dat het goed vasthecht.

Harry

Ook dit ga ik uitproberen. Al vond ik het erg makkelijk en snel klaar.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

ik heb wel bij 1 bak die is nu trouwens onbewoond dat de purschuim gedeeltelijk is ingekrompen ik zal hier is een foto van laten zien dat geeft iets duidelijker aan met wat ik bedoel.

Coen Deurloo

Purschuim is alleen leuk als je met een beetje inzet een mooie inrichting wil vormgeven aan je bak. Schuimrubber is wel makkelijker.

kevin

Ja het was ook een terrarium bij mij voor tricolors. Maar ik kan op bepaalde plaatsen zien dat het loslaat en inkrimpt vandaar.

Coen Deurloo

Als je goed schud, en eerst water sproeit op de gedeelten waar je gaat purren zal het niet inkrimpen.

kevin

Dat alles heb ik gedaan maar ik vind het niet zo erg. Maar dit viel mij toevallig op ;)

chrisvo

Schuimrubber, sponzen en vergelijkbare materialen zijn goed te steriliseren door ze in de magnetron te doen, vrijwel alle becterieen en parasieten worden daardoor gedood. Het materiaal zal overigens neit smelten.

Pamela

En toch lijkt schuimrubber mij praktischer omdat de inrichting van onze bakken met grote regelmaat veranderd. ;)

Jef Janssens

dat lijkt mij ook,als je de inrichting beu bent haal je er gewoon alles uit. dit is wel anders met pur.

Coen Deurloo

Precies...pur is wel erg stug. Je kan er lang over discussieren maar het is gewoon te verschillend om te vergelijken:

Pur: hard, inert, mooi om bijv. mee in de hoogte te werken
Schuim: zacht, makkelijk weg te halen, houd vocht vast

Pur is dus meer solide beeldhouwmateriaal, en schuim nuttige opvulling.