Welk soort is dit?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aislin

Hallo allemaal,
Ik ben de nieuweling en grote leek hier en wil jullie dus vragen of iemand weet welke soort salamander dit is?
Alvast enorm bedankt!






Robkeulers

Lissotriton vulgaris!

Deze soort is inheems en mag je dus ook niet houden. Heb je hem ergens gevangen?



Aislin

Deze liep vanmiddag in onze tuin!
Weet je zeker dat dit niet een doodgewone salamander is?

dimitri J

Het is inderdaad de gewone watersalamander. Vroeger ook wel triturus vulgaris genaamd. Nu dus de naam die eerder vernoemd werd gekregen. Prachtig beestje in ieder geval, maar je mag hem dus niet houden. Best terugzetten waar je hem hebt gevonden, want deze beestjes proberen altijd terug te gaan vanwaar ze komen (waar ze dus geboren zijn). Althans meen ik vroeger toch eens ergens gelezen te hebben.

grtz
dimitri J

edit: Ik heb me vergist, het is de kleine watersalamander

Aislin

Dussss.
Nou dat niet binnenhouden wordt lastig, want ze kruipen steeds mijn douchebak in, waar ze weg komen?
Hahaha, maar goed ik heb er hier behoorlijk veel zitten! Ze zijn geweldig.

Roel

Dat wordt dan de eerste douchebak welke uitgeroepen dient te worden als nationaal natuurgebied!
Jouw huis mag dus dan ook never nooit gesloopt worden door welke gemeente dan ook.
(misschien een lokaal grapje, hier in Tilburg worden nl veel oudere wijken momenteel gesloopt voor nieuwbouw) ;)

Aislin

Hahaha ja inderdaad, en ze lopen echt vaak binnenshuis hoor.

Is sijtig dat er zoveel mooie en karakteristieke huizen worden gesloopt.
Dit huis is van 1933 (mijn bouwvalletje ;) ) er ligt geen fundering onder het huis dus vandaar dat de salamanders hier zo welig kunnen leven denk ik.

Roel

Hallo Bianca,

Zoals je boven vermeld in dit topic al kunt lezen gaat het op de foto over de "gewone"kleine watersalamander.