Welk soort is dit?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aislin

Hallo allemaal,
Ik ben de nieuweling en grote leek hier en wil jullie dus vragen of iemand weet welke soort salamander dit is?
Alvast enorm bedankt!






Robkeulers

Lissotriton vulgaris!

Deze soort is inheems en mag je dus ook niet houden. Heb je hem ergens gevangen?



Aislin

Deze liep vanmiddag in onze tuin!
Weet je zeker dat dit niet een doodgewone salamander is?

dimitri J

Het is inderdaad de gewone watersalamander. Vroeger ook wel triturus vulgaris genaamd. Nu dus de naam die eerder vernoemd werd gekregen. Prachtig beestje in ieder geval, maar je mag hem dus niet houden. Best terugzetten waar je hem hebt gevonden, want deze beestjes proberen altijd terug te gaan vanwaar ze komen (waar ze dus geboren zijn). Althans meen ik vroeger toch eens ergens gelezen te hebben.

grtz
dimitri J

edit: Ik heb me vergist, het is de kleine watersalamander

Aislin

Dussss.
Nou dat niet binnenhouden wordt lastig, want ze kruipen steeds mijn douchebak in, waar ze weg komen?
Hahaha, maar goed ik heb er hier behoorlijk veel zitten! Ze zijn geweldig.

Roel

Dat wordt dan de eerste douchebak welke uitgeroepen dient te worden als nationaal natuurgebied!
Jouw huis mag dus dan ook never nooit gesloopt worden door welke gemeente dan ook.
(misschien een lokaal grapje, hier in Tilburg worden nl veel oudere wijken momenteel gesloopt voor nieuwbouw) ;)

Aislin

Hahaha ja inderdaad, en ze lopen echt vaak binnenshuis hoor.

Is sijtig dat er zoveel mooie en karakteristieke huizen worden gesloopt.
Dit huis is van 1933 (mijn bouwvalletje ;) ) er ligt geen fundering onder het huis dus vandaar dat de salamanders hier zo welig kunnen leven denk ik.

Roel

Hallo Bianca,

Zoals je boven vermeld in dit topic al kunt lezen gaat het op de foto over de "gewone"kleine watersalamander.
Ik vermoed de in Nederland meest van nature voorkomende salamander soort. De buikpartij op de foto's laten een vrouwelijk individu zien van deze soort. Op de rug zijn deze dieren bruinachtig en hebben geen kam vorming.
Mannelijke exemplaren zijn donkerder van kleur en vaak ook slanker gebouwd. Op hun buik is de vlektekening veel grover waardoor er veel duidelijkere stippen aanwezig zijn.

Gedurende de voortplantings periode hebben deze dieren een kamvorming en zijn ze nog intenser van kleur.

Mochten er in jouw tuin eventueel afwijkende vormen rondkruipen probeer er dan een foto van te maken zodat we kunnen zien om welke soort het daadwerkelijk gaat. Overigens zijn al deze inheemse amfibieƫn wettelijk beschermd dus lekker laten rondstruinen in de omgeving is het beste. Zij vinden vanzelf hun weg wel.

Roy van Grunsven

Als ze gewoon in je vijver zitten houdt je ze niet, dus dat mag gewoon. Ze zijn niet opgesloten.
Je mag ze alleen niet vangen en in een aquarium doen.