[Watertemperatuur] Tips om het omlaag te krijgen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morna

Mijn axolotls zijn al flink gegroeid, maar ik kom echt van de regen in de drup. Nu krijg ik het water niet zo koud als nodig. Het loopt ondertussen tegen de 25 graden en ik word er een beetje bang door. Dagelijks verversen lijkt me niet bevorderlijk voor de bacteriecultuur. Omdat ik werk kan ik ook niet de hele dag ijsklontjes erin dumpen. En de bak verplaatsen kan ook niet. We hebben jaloezien (heel verduisterend) voor het raam gehangen, maar het helpt gewoon niet. Het water is nog warmer dan de lucht bij ons binnen. Heeft iemand tips?

Jari B


StijnH

Heb het probleem ook, vooral door het warme weer gister (hier) weet niet of het overal was. maar het water was erg warm :( heb gewoon een halve emmer uit de bakken gehaalt, en er een gieter steenkoud water in gedaan. helpt wel. 

Groetjes,
Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

een 2e hands airco van een bekende handelssite ;)

let er wel op om een een split block te kopen ipv een monoblock, werkt vele malen beter. ff googlen op dit onderwerp brengt meer duidelijkheid.

succes!

Apocalyptica139

Wat bij mij heel goed werkt in de wat kleinere aquaria en terraria is een koelelement vanuit de diepvries in een sok stoppen en daar een knoop in leggen en dit in het aquarium/terrarium plaatsen.
Bij de grotere aquaria zijn koelelementen snel afgekoeld, weet je wat zich daar beter voor leent?
Ik vul altijd 0,5 liter flesjes met water, dit plaats ik in de diepvries waardoor het water een grote brok ijs vormt, deze flesjes stop ik dan vervolgens ook in een sok waarin ik een knoop leg. Je kunt dat natuurlijk ook doen met 1,5 literflessen voor nog grotere aquaria. Het geeft veel koelte af, ook rondom het flesje dat de salamanders kunnen opzoeken en de sokken erom heeft ook een reden: zo kunnen de dieren met hun pootjes niet aan het koude natte flesje of koelelement blijven plakken waardoor ze zichzelf zouden kunnen verwonden en door er een stevige knoop in te leggen voorkom je dat de dieren IN de sok kunnen kruipen en er daar aan vast kunnen vriezen. Bij mij werkt dit al jaren heel effectief en zie ik dat de dieren in de grootste warmte op de drijvende flesjes klimmen en veilig op het katoen van de sokken kunnen zitten. Ook behoudt je zo je eigen aquariumwater, dus hoef je geen angst te hebben dat teveel water verversen negatief kan uitpakken en je kunt de flesjes keer op keer invriezen en weer in je aquarium leggen.  ;D

naeff002

Dat is op zich een hele goede als het werkt zoals jij zegt. Ik dacht er ook altijd aan om koelelementen in mijn aquarium te zetten, maar inderdaad door het probleem dat het straks te koud zou zijn rondom of op de elementen deed ik het nooit. Zal het eens een keer proberen op deze manier.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Robkeulers

Maar als je een weekendje met je kont in het zand aan de kust gaat liggen bakken, hoe moet het dan?

StijnH

Citaat van: Rob Keulers op mei 26, 2009, 08:51:41 PM
Maar als je een weekendje met je kont in het zand aan de kust gaat liggen bakken, hoe moet het dan?

Niet met je kont in het zand een weekendje bakken ;D

ik denk dat je de buurmann even moet inschakelen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Citaat van: Miriam op mei 26, 2009, 08:28:39 PM
Wat bij mij heel goed werkt in de wat kleinere aquaria en terraria is een koelelement vanuit de diepvries in een sok stoppen en daar een knoop in leggen en dit in het aquarium/terrarium plaatsen.
Bij de grotere aquaria zijn koelelementen snel afgekoeld, weet je wat zich daar beter voor leent?
Ik vul altijd 0,5 liter flesjes met water, dit plaats ik in de diepvries waardoor het water een grote brok ijs vormt, deze flesjes stop ik dan vervolgens ook in een sok waarin ik een knoop leg. Je kunt dat natuurlijk ook doen met 1,5 literflessen voor nog grotere aquaria. Het geeft veel koelte af, ook rondom het flesje dat de salamanders kunnen opzoeken en de sokken erom heeft ook een reden: zo kunnen de dieren met hun pootjes niet aan het koude natte flesje of koelelement blijven plakken waardoor ze zichzelf zouden kunnen verwonden en door er een stevige knoop in te leggen voorkom je dat de dieren IN de sok kunnen kruipen en er daar aan vast kunnen vriezen. Bij mij werkt dit al jaren heel effectief en zie ik dat de dieren in de grootste warmte op de drijvende flesjes klimmen en veilig op het katoen van de sokken kunnen zitten. Ook behoudt je zo je eigen
aquariumwater, dus hoef je geen angst te hebben dat teveel water verversen negatief kan uitpakken en je
kunt de flesjes keer op keer invriezen en weer in je aquarium leggen.  ;D

Hier kan ik denk ook wel wat mee :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Roel

Vaak loopt de temperatuur van het water op door de verlichting in de lichtkap.
Om dit te verhelpen kan met ventilatortjes (PC) gebruiken om de hitte van de lampen af te voeren.
In mijn tropisch terrarium gebruik ik het princiepe nl andersom door de hete lucht afkomstig van de T5 verlichting de bak in te sturen waardoor de lucht extra verwarmd wordt.
Een kennis van mij vanuit de aquariumvereniging gebruikt deze ventilatoren echter om te koelen en voert de warme lucht vanuit de kap af naar buiten.
Het zal zeker een paar graden schelen.
Er zijn ook nog waterkoel systemen in de handel veelal gebruikt voor zeewater aquaria (koud watertak van de hobby) maar die zijn schijnbaar behoorlijk aan de prijs.
Gr Roel

DannyS

Een speciale aquariumkoeler is behoorlijk aan de prijs inderdaad. Ik heb hem een jaar of 2 geleden voor €200 via marktplaats op de kop kunnen tikken, maar nieuw zijn ze ongeveer het dubbele denk ik. Het is wel een zorgenkindje minder. Temperatuur is altijd stabiel en je hebt er verder geen omkijken meer naar.

Morna

Citaat van: Roel op mei 27, 2009, 07:59:38 AM
Vaak loopt de temperatuur van het water op door de verlichting in de lichtkap.
Om dit te verhelpen kan met ventilatortjes (PC) gebruiken om de hitte van de lampen af te voeren.
In mijn tropisch terrarium gebruik ik het princiepe nl andersom door de hete lucht afkomstig van de T5 verlichting de bak in te sturen waardoor de lucht extra verwarmd wordt.
Een kennis van mij vanuit de aquariumvereniging gebruikt deze ventilatoren echter om te koelen en voert de warme lucht vanuit de kap af naar buiten.
Het zal zeker een paar graden schelen.
Er zijn ook nog waterkoel systemen in de handel veelal gebruikt voor zeewater aquaria (koud watertak van de hobby) maar die zijn schijnbaar behoorlijk aan de prijs.
Gr Roel
mijn lampen staan altijd uit :)

naeff002

zo'n waterkoeler is die te gebruiken voor meerdere bakken, of moet je dan voor iedere bak een andere hebben.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Morna

Dank je wel voor de tips iedereen! Ik heb nu het klepje opengezet zodat het verdampen makkelijker gaat. De temperatuur is een graadje gezakt. Nu hopen dat het zo blijft.

Robkeulers

Citaat van: naeff002 op mei 27, 2009, 10:17:07 PM
zo'n waterkoeler is die te gebruiken voor meerdere bakken, of moet je dan voor iedere bak een andere hebben.

een waterkoeler werkt als een extern filter. Je hebt gewoon een kastje naast je bak staan dat het water rondpompt en koelt. Dat betekent dus dat als je je bakken niet aan elkaar hebt verbonden (waarschijnlijke situatie), dan moet je voor elke bak een andere koeler kopen.

Ik denk dat een airco die de hele ruimte koelt bijna altijd goedkoper is dan een waterkoeler (of je moet geluk hebben op marktplaats oid).