pleurodeles nebulosus het vervolg

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Opvallend bij pleurodeles nebulosus zijn de bolle kikkerogen. dit is duidelijk anders dan bij waltl. Volgens mij zegt dit ook iets over de levenswijze van deze dieren. Kijk maar eens naar onderstaande foto. Het dier zit erbij als een kikker. en leeft dus waarschijnlijk in ondiep water. Waarschijnlijk zegt het ook iets over het voedsel (insecten die op het water vallen leven) Zou dan misschien het voedselaanbod de reden zijn, waarom grote opgekweekte dieren niet kweken? Deze soort boeit mij al jaren en heb al veel ermee geprobeerd. Maar helaas nog niet gekweekt. Echter denk ik dat in hun natuurlijke biotoop de poeltjes door de hoge temperatuur snel uitdrogen en de dieren tijdens de metamorfose in ondiep water leven. waarin ze door de hoge temperatuur zeer snel groeien en al vrij groot zijn alvorens ze geheel op het land verblijven. Dit verklaart ook enkele experimenten van mij. Juvenielen volledig aquatiel: 3 dode dieren : juvenielen alleen opt land: eten zeer slecht. Grote dieren op het land: Eten uit de hand en doen het zeer goed. Ofwel opkweken in een aquaterrarium met 2cm water moet volgens mij de beste methode zijn en zoals je ziet gaat dit nu inderdaad perfect. Ze eten ook hele klonten tubifex zowel in het water als van een stukje keukenrol op het land. De dieren verblijven afwisselend in het water en op het land.

Wie weet er meer over relatie uiterlijk en levenswijze?

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Overigens jammer, dat bijna niemand deze soort houdt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Ik wil ze wel gaan houden maar wil eerst meer ervaring kwa salamanders opdoen aangezien ze toc zoals ik hoor moeilijk te houden zijn. Denk dat meerdere mensen dat ook hebben.

Coen Deurloo

Zoals Harry vermeld is het opzich niet moeilijk om ze te houden, het gaat erom dat je ze juist houd. Proficiat Harry met je bevindingen over het juist houden van deze soort!

Harry

Het houden van volwassen dieren is zelfs heel gemakkelijk en leuk, de dieren eten zelfs uit de hand regenwormen op het land. Het probleem is en dat ervaren meerdere liefhebbers in europa, dat de mooi opgekweekte dieren niet tot voortplanting zijn te krijgen. Frustrerend als je 2 jaar steekt in opkweken, dan 2 jaar steekt in kweekpogingen en nog niks hebt. Doel is een kweekkoppel te creeren zodat meer mensen deze soort kunnen houden en we meer leren hoe ze te houden dat ze wel kweken.

De volwassen dieren die Niet kweekten bij mij zitten nu bij Henk W verder heeft Hein er8 en ik 12. Verder denk ik niet dat er meerdere houders zijn.

Vraagt rijst dan natuurlijk hoe kom ik aan die nakweekdieren. Nou ooit is er een koppel uit algerije meegenomen en dat kweekte wel bij een duitser. Verder was er een andere duitser die 30 dieren had opgekweekt, waarvan uiteindelijk slechts 1 koppel het deed en daar heb ik deze dieren van. Overigens zijn dit de laatste, want het volwassen koppel van die duitser is na de eiafzetting doodgegaan.

Ik houd jullie op de hoogte.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

Als ik zo naar de kop van dt beest kijk ziet het er inderdaad uit als een soort die vanuit het water op insecten jaagt. Zitten ze vaak zo met hun kop boven water? Dan lijken vliegen en krekels me goed voer. Waarschijnlijk is regen een belangrijke prikkel voor voortplanting. Dit kan na gedaan worden door koud water toe te voegen of door veel te sproeien.
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal geprobeerd hebt maar ik zal ook nog even naar literatuur zoeken over deze soort.

Groet Roy


Roy van Grunsven

Deze heeft wel wat info:
http://www.springerlink.com/index/U410MKL45QW0W737.pdf

Ze gebruiken hormonen om ze eieren te laten leggen

Harry

Wie kan me vertellen wat er in onderstaand stukje staat? Ik vond op Deze site

informatie over pleurodeles nebulosus maar ken geen Frans

Le triton algérien fréquente des eaux stagnantes, même temporaires. Son activité est essentiellement nocturne. Il estive sous des pierres, dans des crevasses, etc... Son régime alimentaire est surtout composé d'insectes, de crustacés et de vers.
La période de reproduction s'étend de mai à juin. Il se reproduit à l'âge de deux ans : l'accouplement, axillaire, dure de quelques heures à plusieurs jours. La ponte intervient 2 à 3 jours après la fécondation. Les oeufs, au nombre de 30 à 50 selon l'âge, sont pondus par grappe d'une douzaine. Les formes naines sont susceptibles de néoténie partielle.
Le Triton algérien est une espèce solitaire. Il produit de faibles cris quand
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hugo

Met het beetje frans wat ik kan kan ik je in iedergeval vertellen dat er aangegeven wordt dat:

De algerijnse salamander verblijft in stilstaand water en is snachts actief.
De paringstijd is van mei tot juni en voorplanting vindt plaats vanaf 2 jaar.

Ze leggen 30 tot 50 eieren. (afhankelijk van leeftijd geloof ik te lezen)
Het is een solitaire soort.(maar dat wisten we al...)

Helaas kan ik niet alle zinnen letterlijk vertalen..
hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen!
Waar zomervakanties in frankrijk wel niet goed voor zijn,.. ;)

Groetjes,
Hugo


Coen Deurloo

Dit is wat Babelfish er van maakt. Je tekst lijkt incompleet te zijn omdat hij halverwege afkapt.

"De Algerijnse triton bezoekt stagnerende wateren, zelfs tijdelijk. Zijn activiteit is voornamelijk nacht. Hij estive onder stenen, in scheuren, enz... Zijn voedselregeling vooral is uit insekten, uit schaaldieren en van naar samengesteld. De periode van voortplanting strekt zich van mei tot juni uit. Hij herhaalt zich aan de leeftijd van twee jaar: accouplement, axillaire, hard van enkele uren tot verschillende dagen. Ponte grijpt 2 tot 3 dagen na de bevruchting in. De eieren, ten getale 30 tot 50 volgens de leeftijd, worden door tros van een dozijn gelegd. De kleine vormen zijn geschikt van néoténie gedeeltelijk. De Algerijnse Triton is een eenzame soort. Hij produceert geringe schreeuwen wanneer..."

Hugo

Ha die Coen,

Zat ik er toch grotendeels mooi dichtbij :D
8)

Coen Deurloo

Inderdaad! Voor iemand die 3 jaar frans heeft gehad weet ik er bijster weinig meer van. "Estive" zal wel overwinteren/zomerrust zijn (Aestivate = zomerrust in het engels).

Hein

Zoals ik eerder vermeld heb heb ik van Harry 10 juvenielen gehad. de helft heb ik via 10 centimeter en geleidelijk de hoogte van het water naar normale hoogte gebracht. 1 is in het begin verdronken en de rest eet heel goed en groeien behoorlijk (voer ze hoofdzakelijk geknipte regenwormen en kleine huisjesslakken.De ander helft zit op het land (behoorlijk warm, trouwens de dieren in het water ook), in het begin ging het met de landdieren moeizaam, heb toch dit zo gelaten en de dieren die op het land worden grootgebracht zijn nu groter en dikker dan de dieren die in het water gehouden zijn.In het begin was het omgekeerd. Verbazend is dat de landdieren nu groter en robuuster zijn dan de in het water gehouden dieren.Houd ze overdag heel warm (warmtelamje) zeker tegen de 30 graden en via de schakelklok die ingeveer om 9 uur de stroom uitschakelt duikt de temperatuur geleidelijk zeker 15 graden als het niet meer is.Samenvattend in eerste instantie warm houden en het makkelijkste via een klein laagje water en dit dan geleidelijk verhogen.Op het land warm houden in het begin moeizaam maar dan blijkt in mijn geval er een groeispurt te ontstaan.nogmaals heel opmerkelijk dat de water gehouden dieren slanker zijn dan nu de landdieren.