Vervellen.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris Schouten

Ik weet inmiddels dat vervellen een hele normale zaak is en ik zie het ook regelmatig.
Maar daarbij vindt ik vaak het dier dat aan het vervellen is of gaat in het water.

Is er een verband tussen het vervellen en het betreden van het water?
Enige verband dat ik tot nu toe heb gevonden is dat soms het vel blijft steken bij de achterpoten en ze misschien in het water gevallen zijn.

Ik heb vandaag wat proberen te helpen door wat huid van de achterpoten te schuiven. Is dit gewenst of kan dit schadelijk zijn?

Als iemand enig idee heeft hoor ik dat graag.

Mvg,
Chris

Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Het verschil kan zijn dat de vervelling duidelijker zichtbaar is in het water. Daarnaast eten salamanders over het algemeen ook vaker in het water (dit heeft te maken met een hogere activiteit) dus komen ze in die periode meer aan en vervellen ze vaker.  ;)

kevin

Wat mij opvalt zodra ze van landfase naar waterfase willen komt er een lichte vervellinkje.
Dan vervellen de vrouwtjes nog een paar keer om grotere vinzomen te krijgen.
En de Mannen vervellen nog meer als ze er nog een kam bij moeten krijgen.

Vond hetzelf erg leuk om hierop te letten want na iedere vervelling zag je de kam ook daadwerkelijk groter worden.

Net gemorfde larven zie je ook nog vaak een keertje vervellen.

Steven DC

Mijn T. karelinii vrouw is bij het veranderen land- naar waterfase 3x verveld in 3weken. Ik heb ze wel wat moeten "motiveren" om naar waterfase te gaan.

Chris Schouten

Bedankt voor de reacties.

Nu maar hopen dat de anderen ook de duik in het diepe nemen
Triturus marmoratus - 0.0.5