Cynops chenggonensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petro pees

Op de j.l. beurs in Houten bekwam Alex een koppel van deze dieren van Hein aangezien hij (Hein) aangaf dat deze dieren niet te koud mochten zitten,heeft Alex besloten dat ze beter een tijd bij mij konden logeren(Tot het weer wat warmer is,of zo)
Ik heb een bakje voor ze gemaakt met een grondfilter en veel beplanting waar ze zich schijnbaar uitstekend thuisvoelen.In een paar dagen heeft het vrouwtje enkele eitjes afgezet(onbevrucht)
Het mannetje zwemt rustig rond zonder zich ergens om te bekommeren,is ook niet in paarstemming.
Ik heb j.l. zondag op een meeting Hein nog gesproken,die zei dat ik voorlopig ook niets hoefde te verwachten omdat de temp. nog te laag was.(gebeurde bij hem pas bij een graad of 23)
Toen ik thuiskwam heb ik ze ook op de site bij mijn Shanjings gezet(als houder).
Petro

Foto is wazig maar wou hem toch plaatsen.
Tylototriton Shanjing

StijnH

Ha petro ;)

Ik had het al gehoord op msn, maar leuke dieren! veel succes! ;D
maar zijn ze nou van jou of van alex??  ::)

groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

De dieren(beidde vrouwtjes overigings!)voelen zich zo goed,dat de grootste eitjes aan het leggen is.
Deze zijn natuurlijk onbevrucht,aangezien er nog maar één persoon in Nederland is die ze heeft(buiten deze.)en diegeen er niet mee wil kweken en geen mannen of zelfs eitjes wil afstaan.
Het zijn geen grote eters zoals mijn T.shanjings,hebben wel doorlopend een bakje tubifex en rode mugin hun verblijf.
Petro

De dame zelf.


Oke niet de beste maar toch hier aan de leg.


Het voerbakje zoals ik het gebruik.
Tylototriton Shanjing

Apocalyptica139

Een andere persoon in Nederland??
Als ik dat dan zou moeten zijn als enige andere in Nederland buiten jou om, dan heb ik iets niet meegekregen, want ik wil zekers met mijn groep kweken en eitjes afstaan zouden die er komen.  ;)
Maar volgens mij zijn er sowieso meerdere mensen die deze soort hebben volgens de KN-lijst al heb ik hem nu niet bij de hand om dat te controleren.

DannyS

Op de KN lijst staan 6 mensen die ze hebben, met Petro erbij zijn dat er dan 7.

StijnH

ze zijn heel mooi petro ,
Heb je een plaatje van de hele bak??
groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

#6
OKËË!!!! :-[
Ik heb hier ook een lijst met maar één houder,alleen is de lijst van een tijdje terug en
staat er ook maar één houder op.(Lijst uit 2006  ::))Overigings wel iemand die graag met
een ander deelt.
Vindt het trouwens leuk om tehoren dat er meer mensen zijn met dit soort,het zijn best
mooie diertjes.(E.T.jes in pocketformaat.)
Aangezien ik veel beplanting verwijdert heb omdat er schimmelende eitjes in de blaadjes
gerold zaten,legt ze de eitjes nu maar op het grovere blad zonder nog te vouwen.

Overigings heeft ze het uiteinde van het blaadje wel gevouwen en daar ook een eitje tussen gelegd.
v
Best jammer dat het onbevruchte eitjes zijn.

Tylototriton Shanjing

petro pees

O ja,Stein algeheel plaatje volgt morgen.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

Het beloofde overzicht,is nog verdraait moeilijk te maken.Kreeg me hele huis weerspiegelt in het glas.



Tylototriton Shanjing

StijnH

thanks petro..mooi bakje.. Groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Wouter

Mooie beesten, toch even een side-note; Cynops chenggongensis is hoogstwaarschijnlijk geen echte soort. Daarbij komt, dat de dieren die in de soortbeschrijving staan, op geen enkele manier overeenkomen met deze dieren. Dit zijn van oorsprong opvallend lichte C. cyanurus die door de handelaar in Hongkong bij elkaar geraapt zijn. Overigens is ook deze lichte kleur geen kenmerk voor chenggongensis. Misschien is het toch wel goed om dit een keer in het clubblad op te nemen aangezien deze mythe nogal hardnekkig blijft bestaan, zelfs tot op de KN-lijst...

Harry

Klopt wouter ik heb destijds 3 namen doorgekregen van dieren toen ik ze kreeg het waren 3 doosjes met elk 10 dieren  op doos 1 stond cynops cyanurus op nr 2. Cynops chenggongensis en doos 3 cynops chuxxiongensis. 1 en 3 leek veel opelkaar  met 3 was niet te kweken (heb jij ook gehad) met 1 kweekte het makkelijk en 2 zag er toch duidelijk anders uit. Om die reden heb ik willen voorkomen dat mensen deze dieren doorelkaar zouden gaan kruisen en geadviseerd ze apart te houden onder de naam die op het doosje stond. cynops cyanurus is wel veel in de club met ook mannetjes en staat zelfs ook op de lijst van het tropenparadies. Die zijn er genoeg. Mannetjes hebben blauw in de staart (fel in de paartijd)  en zijn direct te herkennen. Ze zijn ook een stuk kleiner.

Wat wij nu onterecht chenggongensis noemen is wellicht nog een onbekende ondersoort van cyanurus. Ik heb destijds aan Tonnie W dieren afgestaan om dat genetisch te laten onderzoeken, maar nooit meer iets van gehoord. Mijn advies: blijf ze apart houden! Misschien weet Paul Bachhausen ons meer hierover te vertellen Hij heeft ze ook en wel mannetjes. En ook Tim Johnson heeft deze dieren destijds gelijk met mij gehad.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Mijn vrouwtjes zijn nog steeds aan het leggen,ik dacht dat het over was maar dat is dus niet zo.
Druk bezig;
Tylototriton Shanjing

Hugo

Petro,

Heb je inmiddels nog contacten gehad met andere houders om een mannetje te bemachtigen?
Zou natuurlijk leuk zijn als je in ieder geval volgend jaar een berg aan nakweek hebt! :)
Aan je dames gaat het duidelijk niet liggen!:D
Mooie plompe dieren!

petro pees

#14
Nope,
ik kan eventueel aan een man komen vanuit het buiten land(nakweek 2007)
Enkel zijn dat heel andere dieren qua kleur,ik heb begrepen van Harry dat het beter is 
degeen ik heb  niet te mengen.Maar verder kom ik er natuurlijk niet mee zonder man.
Petro

Citaat van: Hugo op juli 31, 2009, 07:52:30 AM
Petro,

Heb je inmiddels nog contacten gehad met andere houders om een mannetje te bemachtigen?
Zou natuurlijk leuk zijn als je in ieder geval volgend jaar een berg aan nakweek hebt! :)
Aan je dames gaat het duidelijk niet liggen!:D
Mooie plompe dieren!
Tylototriton Shanjing