nog een gevonden salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy van Grunsven

In Utrecht is ook een salamander gevonden die daar niet thuis hoort.
zie:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=74328.0
(klik op de foto dan wordt hij groter)
Ik ben niet zo thuis in die beesten, weet een van jullie welke dit is.

Roy

stijnzeger

Lijkt mij een Cynops Ensicauda, wel erg mager!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Wouter

Dit is een mannetje Lissotriton vulgaris, gewoon een beest in landkleed.

Roy van Grunsven

Ik vind hem er voor een vulgaris vreemd uit zien. Erg donker en weinig contrastrijk. Het is ook wel lastig als je de buik niet ziet.

stijnzeger

#4
Ja de buikzijde zou helderheid kunnen geven!! Het zou inderdaad ook een Triturus Vulgaris kunnen zijn gezien de kop van het dier!!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

alibombali

Jongens.. :D :D :D :D :D
Dit is toch overduidelijk een Vulgaris.....ik snap niet dat hij er op zo'n site als een kamsalamander gepost word..


DannyS

Was voor mij ook overduidelijk. De ogen geven hem weg! Ik ken geen enkel andere soort met dat soort ogen.

petro pees

Deze is wel heel makkelijk; L.Vulgaris.
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Ik ben niet bekend met landvorm van de zuidelijke kamsalamanders, dat het geen T. cristatus was zie ik ook wel maar de andere ken ik niet in landvorm.

Het uitsluiten van vinpoot aan de hand van deze foto is ook niet makkelijk. Daarvoor wil ik toch echt de onderkant zien. (die lijn op de rug is niet echt een goed kenmerk en ik zou niet weten hoe de ogen van dat beest anders zouden zijn)

Coen Deurloo

De kans dat je een L. helveticus in Utrecht tegenkomt is echter heel klein, deze komt alleen in het zuiden van het land voor.

Roy van Grunsven

Ja dat snap ik maar in Utrecht zit ook Vroedmeesterpad, Vuursalamander, Muurhagedis.

Als je het puur op verspreidingsgebied zou doen en escapes uitsluit is Kleine de enige salamander die kan.