Vragen over opkweek van Axolotls(larven).

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Ik ben nog een beginner in het opkweken van salamanders, en heb dus een paar vragen.

Ik heb nu dus 7 gezonde larven van ongeveer 2 cm in een 60 bij 40 laag blokkerbak met hier en daar wat grind en wat paterpest.

- De vraag is, ik heb nog een aquarium staan en wil ze hier graag in laten opgroeien, de bak is wel maar 60 bij 35. tot welke lengte ongeveer van de beesjes kan ik ze hier alle 7 in opvoeden?

- En wanneer kan ik beginnen met verminderen van het water verversen en gebruik maken van een filter?

- En hoe hebben jullie het verder zelf aangepakt, met het verder opvoeden van de aantallen axolotls?



Robkeulers

#1
Heej Jeroen,

In die 60 bij 35 bak kun je nog wel een hele tijd vooruit hoor! Ik kan je geen exacte lengte geven, dat doe je op gevoel, klinkt een beetje vreemd, maar dat voel je zelf wel aan als het zover is.

Ook het overgaan op een filter doe je op gevoel, hoewel ik denk dat je toch nog een paar cm moet wachten. Ze zijn nog wel klein nu.

Nog even een laatste dingetje, salamanders voed je niet op. Ik zou het opkweken noemen, da's meer in de richting ;)




Edit: stomme spelfout

A34

#2
Oke Rob, bedankt voor je tips!! Gewoon een kwestie van gevoel dus :)
Ik zal er rekening mee houden.

3 van de 7 beginnen trouwens al met de voorpootjes, het gaat de goede kant op.
Ik hou jullie op de hoogte.:)

DannyS

Ik had 6 larven van zo'n 5-8 cm in een 40*30*30 bak zitten. Dit ging een tijdje goed, maar na een week of 2 zag je wel dat ze elkaar gingen bijten etc. Ik had toen geen alternatief, maar gelukkig heeft de koelkast en aparte bakjes ze erdoorheen gesleept totdat ze werden opgehaald.
Als je het gevoel hebt dat het vol is, haal ze dan uit elkaar, zoals Rob aangaf.

A34

Ik ben van plan zoiezo een te houden, die komt dan bij mijn andere 3, wat trouwens alle 3 vrouwtjes zijn.
Ik heb een larf met witte ogen en hoop dat dit een mannetje gaat worden.
De rest zal ik uiteindelijk proberen te verkopen aan forum leden of andere betrouwbare mensen. :)




A34

Een vraag :  Ik heb nu een axolotl larf die nu 9 cm is. Ik wil deze graag bij mijn oudere axolotls proberen te zetten. Is dit nu wel verstandig of moet ik toch nog even wachten?

Robkeulers

Past zijn dwarsdoorsnede nog steeds in de opening van de mond van het grotere dier of niet? Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag ;)

A34

#7
Dat vroeg ik mij dus nu ook al af. twijfel  :-\ Ik denk dat het koppie van het beestje wel in de mond past, maar niet door de keel.

Robbin

Zou het zeker niet doen.
Die van mij zijn nu ook 8/9 cm en als ik er alleen al aan denk om ze bij de volwassen axo's te zetten krijg ik al de kriebels. :o
Mijn volwassenen zijn best wel hebberig als het om eten gaan en proppen hele planten in hun mond als het kan.
Ik zou het zeker niet proberen, ikzelf zou wachten tot ze minstens (!) 15 cm zijn. Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe groot jouw volwassenen zijn.. ;)

A34

Mijn oudere zijn 1 jaar en zijn rond de 15. Dus nog niet al te groot. Maar je hebt gelijk ik moet het niet overhaasten.

Salasander

Die met die gele ogen is een gouden denk ik.
Leuk dat je die kan opkweken, het is mij nog nooit gelukt.
Ik hou mijn nakweek allemaal appart in ijsbakken, zo kunnen ze mekaar niet aanvallen.
Ze blijven hierin tot ze verkocht worden.