N. strauchii strauchii beschikbaarheid.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik zit al een tijdje te kwijlen over deze soort en heb besloten om de sprong maar eens te wagen.
Aangezien het aanbod gering lijkt te zijn (zeker nakweek) zal het nog wel 'even' duren voordat het er echt van gaat komen. Ik heb veel geduld, dus dat is het probleem niet. Aangezien het kweekseizoen zo'n beetje aan het beginnen is leek het me handig om alvast aan te geven dat ze mijn interesse hebben. Lukt het dit jaar niet, dan is het geen probleem. Volgens de KN-lijst is er maar 1 persoon met een kweekgroep en welke van de 2 houders dat is weet ik niet. Iemand een idee?

Ik heb nog een aantal vragen over het houden:
- Ik wil ze volgens de natuurlijke cyclus gaan houden, dus alleen in de lente aquatiel, maar hoe groot moet de landbak dan zijn voor een paartje?

- Wat is een redelijke prijs voor nk strauchii?

Harry

Ik heb ze gehad en ze zijn beslist niet gemakkelijk. Er is op het moment ook niet aan te komen, daar er bij de bekende kwekers vorig jaar alle exemplaren dood zijn gegaan.
Ik denk dus een paar jaartjes wachten en dan eens bij salamanderland proberen.
Binnen de club wordt er niet mee gekweekt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Wat is er precies moeilijk aan deze soort?

Robkeulers

In Europa is er afgelopen tijd weinig goed nieuws te melden mbt N. strauchii strauchii. In Amerika wordt er alweer enkele jaren achter elkaar door 1 persoon gekweekt, echter is er geen transport naar europa mogelijk.

Ik hoorde trouwens dat er wel met N. strauchii barani gekweekt was in Duitsland, maar dat is echt 'way out of our league'.

Afgelopen maanden heb ik met veel geluk enkele strauchii nakweek dieren gekregen van een bevriende kweker, maar ik heb geen kweek-aspiraties, aangezien het nog jonge dieren zijn. Misschien volgend jaar, eerst maar eens zorgen dat we ze stabiel kunnen houden.


DannyS

Het stabiel kunnen houden is het allerbelangrijkst. Als ik een paar jaar moet wachten op nakweek heb ik daar vrede mee.
Het is vrij zorgwekkend dat het zo slecht gaat met de nakweek en het houden. Het is misschien een idee om een soort logboek bij te houden van hoe het gaat. Op die manier is het vinden van eventuele fouten makkelijker.
In het stuk van caudata culture kan ik niet echt opmaken dat ze erg veeleisend zijn etc.

Is het gebrek aan nakweek een gevolg van een gebrek aan houders, of gaat het houden van de dieren gewoon lastig?

Robkeulers

Er zijn in het verleden veel meer houders geweest, maar het blijkt toch lastig om de dieren jarenlang in goede conditie te houden.

Doordat ze moeilijk gezond te houden zijn wordt er niet veel gekweekt en zijn er dus weinig houders.

En dat logboek-idee, dat is natuurlijk slim! Maar dat doe ik al voor alle bijzondere soorten die ik heb. (bij mijn popei bijvoorbeeld heb ik het opgegeven).

In de nabije toekomst zal de salamandervereniging plannen lanceren over het bijhouden en verzamelen van data van bijzondere en zeldzame soorten. Dit heet 'kweekgericht soortbeheer' (opvolger van project zeldzame en bijzondere soorten) en zal o.a. op de nieuwe site met wat meer informatie gelanceerd worden. Of dat al lukt bij de lancering van de site is nog even de vraag, maar het zal in elk geval niet al te lang meer duren. (betekent meteen dat de site er ook aan zit te komen), maar we dwalen af!

DannyS

Geweldig dat je al een logboek bijhoudt voor sommige sala's!

Weet iemand toevallig ook wat precies de klachten zijn die opkomen bij deze soort?

Harry

#7
Even iets over N. strauchii

elders op het forum staat ook wat er bij kevin fout ging.

ter info:

De opkweek van de larven levert geen problemen op en gaat op de normale manier als triturussoorten. De jonge dieren werden in het verleden na de metamorfose door mij op advies van een duitse vriendin succesvol gehouden in een bak met leem als bodembedekking en gestapelde stukjes boomschors. ZijTina voerde hoofdzakelijk met wasmotlarven en regenwormen. en belangrijk was een dichte deksel. De dieren werden gehouden op kamertemperatuur tot aan de volwassenheid.
Problemen zijn er met de volwassen dieren. Volwassen dieren werden van novermber t/m mei in de koelkast bij 2-4 graden gehouden zonder te voeren. In mei werd ermee gekweekt. Van juli t/m november werden de dieren weer als de juvenielen gehouden. Echter na kweken vallen de volwassen dieren snel uit.

Er werden elk meer dan honderd dieren gekweekt in samenwerking met salamanderland. Vorig jaar ging het echter behoorlijk fout en sindsdien zijn er weinig dieren.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Bedankt voor de uitleg!

Allereerst even dit: het volgende is in geen enkel opzicht kritiek op de manier waarop jullie ze gehouden hebben!


Wat ik heb gelezen op caudata culture (in hoeverre dat juist is weet ik niet), staat dat ze in de herfst/winter gehouden kunnen/moeten worden tussen de 4-12 graden. Is 2 graden dan niet te koud?

even een quote van caudata culture:
Citeer
Note that the chilling period is not a hibernation. During this time, the animals are likely to remain active. Although they eat less, they continue to have an appetite and should be fed in order to provide calories needed for egg production. If they refuse food at some feedings during this period, feed less often. In the wild, breeding activity has been observed in April and May. Depending on the temperature and habitat provided, egg laying in captivity may begin as early as February.

Volgens dit stukje zouden ze dus wel eten moeten krijgen in de koude periode.

Wat ik dan denk (wederom, geen wetenschappelijke onderbouwing) is dat het niet voeren in de koude periode er misschien in resulteert dat ze al hun energie stoppen in het leggen van eieren dat ze zichzelf uitputten en doodgaan. Ik weet niet in hoeverre salamanders denken/voelen: "ik ben te zwak, laat ik maar niet aan het broeden."
Uit het stuk op caudata culture haal ik ook dat ze in het water een hoger metabolisme hebben dan op het land. Dit zou dus kunnen betekenen dat de hongerige dieren die ineens in het water komen überhaupt al uitputten en dan nog eens gaan leggen ook.

Hebben jullie ook al eens contact gehad met kwekers uit amerika oid?

Harry

De methode werkte  meerdere jaren goed. Waarom het vorig jaar is fout gegaan weet ik niet precies.
bij 2-4 graden staat de stofwisseling stil.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan