Amerikaanse kreeft verjaagt salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.


sala-fan

de kreeftjes zelf zijn ook mooi , maar ze moeten zich wel schamen ;)
al die mooie salamanders :'(
hopelijk vinden ze een oplossing :o

Wouter

Volgens mij is hier nog geen oplossing voor. Die kreeften redden het in rivieren, kleine poeltjes, en zelfs tijdelijke waters. Dit is oa in Spanje en Portugal al een enorm probleem voor de meeste amfibieen. 

dennis

nou Wouter daar ben ik niet mee eens hoor  .Ze kunnen gevangen worden voor comsumptie net als de chinesewolhandkrab  .Hoe langer je wacht door tebestuderen des de harder ze verspreiden.Ik zelf vis vaak en heb er zelf nooit bijstilgestaan dat door die kreeften de amfibieen en visstand mogelijk is achteruitgegaan.
Bij ons in en rond Den haag zie je ze zomers in elke sloot en gracht .Een maat van mij die gaat er mee snoeken altijd .

Wouter

Citeernou Wouter daar ben ik niet mee eens hoor  .Ze kunnen gevangen worden voor comsumptie net als de chinesewolhandkrab  .Hoe langer je wacht door tebestuderen des de harder ze verspreiden.Ik zelf vis vaak en heb er zelf nooit bijstilgestaan dat door die kreeften de amfibieen en visstand mogelijk is achteruitgegaan.
Bij ons in en rond Den haag zie je ze zomers in elke sloot en gracht .Een maat van mij die gaat er mee snoeken altijd.

Laten we dan maar hopen dat iedereen massaal kreeften gaat vangen! Dennis, het gaat hier om enorme aantallen, voor zover ik weet in bijna geheel Spanje en Portugal. Dat probleem is niet zo snel op te lossen. Bovendien is het 100% wegvangen van zo'n soort enorm moeilijk aangezien je altijd wat eitjes kan missen, en de dieren zich over land kunnen verspreiden.

Roel

Naast het feit dat deze jongens destructief bezig zijn t.o.v. diverse larven en planten zijn het ook nog dragers van een bepaald virus waardoor onze inheemse kreeften ook nog eens het loodje leggen.
De ellende is dat in het vijver seizoen in diverse tuincentra deze beesten worden verkocht.
Een aantal jaren geleden hadden we hetzelfe fenomeen met de Amerikaanse brulkikkers en dealom bekende roodwang schildpadden.

Leert men het dan nooit?

Chris Schouten

Hoe zijn die beesten nou hier gekomen?
Ik hoorde verhalen over het opzuigen van ballastwater in t buitenland door grote schepen.
En als ze dan weer inladen in Nederland dat ballastwater dumpen met alle dieren erbij.

Lijkt me een grotere impact te hebben dan een paar mensen die hun ongewilde dieren dumpen. Maar het zou zo maar kunnen.

Mocht er een klopjacht georganiseerd worden dan ben ik erbij. Hoe smaken die kreeftjes eigenlijk?
Triturus marmoratus - 0.0.5

sala-fan

ja inderdaad
ik weet niet hoe snel ze voortplanten maar niet zo snel volgens mij
of het moet al een tijdje aan de gang zijn ???

Sergé Bogaerts

Het fenomeen exoten bezorgt alle biologen al jaren kopzorgen. En dan vallen vooral de soorten op die ook economische schade veroorzaken (denk aan nu Braziliaanse waternavel die grote extra beheerskosten voor vele waterschappen in Nederland zorgen, of Japanse oesters, of exotische lieveheersbeestjes of de muskusrat...). Maar het kan ook indirect. Door de aanleg van het Rijn-Donaukanaal zwemmen er vele nieuwe soorten vissen rond in onze rivieren ten koste waarschijnlijk van eigen soorten.
Amfibieën hebben ook al jaren last van Zonnebaarzen, een van de grootste lastposten ook voor inheemse amfibieën, aangezien ze nogal vraatzuchtig zijn. zie op www.ravon.nl
Het ministerie van LNV heeft inmiddels een groep deskundigen aangesteld die zich met de Exoten moeten bezighouden, maar gezien de grote hoeveelheid soorten verwacht ik er weinig heil van.

Amerikaanse rivierkreeften zijn al lang in omloop, en inderdaad de inheemse rivierkreeft is daardoor zo goed als uitgestorven in Nederland.  In Spanje en Portugal is het inderdaad echt een ramp, daar kun je niet tegen op eten.
Ik denk niet dat ze voor salamanders de grootste bedreiging zijn eerlijk gezegd. De bouwlust en vernietiging van leefgebieden staat nog steeds bovenaan. Maar samen met andere negatieve effecten is dit er weer eentje.