Hoe kan ik salamandra algira onderscheiden van terestris?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

komen de rode vlekken van algira ook voor bij teresstris?
Mijn algira's zien er anders uit dan die van alex. Die van alex hebben een plattere kop
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

#1
Een aantal van de ondersoorten in Spanje kunnen rode vlekken hebben (bijv. S.s.gallaica). Hoe je met zekerheid algira kunt onderscheiden zou ik je niet kunnen vertellen.

Het is in ieder geval duidelijk dat sommige populaties van Algira geen rood hebben  (Edough bijvoorbeeld). Verder is S. algira een beetje een vergaarbak van verschillende geïsoleerde vormen.
zie ook:

Escoriza D, Comas MM, Donaire D, et al.
Rediscovery of Salamandra algira Bedriaga, 1833 from the Beni Snassen Massif (Morocco) and phylogenetic relationships of North African Salamandra
AMPHIBIA-REPTILIA 27 (3): 448-455 SEP 2006

Sergé Bogaerts

Het meest belangrijke onderscheid is dat terrestris in 99% (ik heb nog nooit een zonder gezien maar hou 1 % slag om de arm) een keelvlek heeft dus op de keel langs de onderkant van de bek in een halve maanboog. Dit komt ook bij crosica voor en bij alle Salamandra salamandra ondersoorten. Bij algira en bij infraimmaculata heb ik dit nog nooit waargenomen.

S. algira is erg variabele soort, er zijn er met rode vlekken (op kop, zijkant, onderkant en staart, minder vaak op de rug) maar binnen dezelfde populatie zijn er ook zonder enig spoor van rood. Verder zijn ze veel slanker dan terrestris en is de staart meestal even lang als het lichaam (bij terrestris vaak duidelijk korter).

Helaas is de herkomst van de meeste algira's die geïmporteerd zijn onbekend, en per lokatie zijn ze anders...het handelt mogelijk zelfs om verschillende ondersoorten. Ik werk daar samen met Escoriza en Donaire ook nog aan....