Triturus karelinii--> Arntzeni & Kaukasus verschil

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Ik heb van de Triturus karelinii twee soorten welke beide een kam geheel of gedeeltelijk hebben opgebouwd. De kammen verschillen wezelijk van elkaar.

Voor de geinteresseeerden van deze ondersoorten maak ik visueel wat de verschillen in kam zijn.
De T.k.arntzeni heeft een golvende kam, terwijl de T.k.kaukasus een duidelijk stekelige kam heeft.

Ik moet er wel bij zeggen dat de kam van de T.k.arntzeni nog niet geheel opgebouwd is.
Bijzonder verschil binnen één kamsalamandersoort. :)


Ik hoop ook voor het eerst de kam te zien te krijgen van mijn Triturus carnifex, maar dit mannetje lijkt nog wat klein gezien de trage opbouw van zijn kammetje. Hopelijk volgt een groeispurt van de kam of volgend jaar beter?!

Harry

Zijn dat de kaukasusdieren van Heinz? of heb je er ook nog van mij?
Jij en heinz zijn nog de enige die kaukasusdieren hebben.
wees er zuinig op!!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hugo

Hoi Harry,

Dit zijn dieren van Heinz!
Ik heb deze week een stuk of 10 eitjes gevonden, dus dat is goed nieuws!! :D
Even afwachten hoe ze zich ontwikkelen en of ze dus bevrucht zijn.

Wel apart dat ze de laatste twee dagen vervolgens niet meer heeft gelegd, zonder dat er naar mijn inziens iets in de omstandigheden is veranderd.


Harry

Het zit momenteel heel ingewikkeld met de in omloop zijnde karelinii.

De dieren van HUGO die van Heinz komen ( eerste kweek dit jaar van Hugo)

De dieren waar alex jaarlijks mee kweekt (ruim in de hobby)

De abantzee dieren die in de vereniging waren (? of nog zijn ????) , maar enkele mensen hebben per ongeluk de dieren met carnifex gekruisd.

De kaukasusdieren waar ik jaarlijks mee heb gekweekt (zijn er waarschijnlijk niet meer, maar was wel de meest oorspronkelijke vorm zonder rugstreep)

Over de status van arntzeni, Triturus karelinii arntzeni (Litvinchuk, Borkin, Dzukic and Klalezic, 1999)
Vermoedelijk de dieren van alex heb ik eens een mail gestuurd aan de beschrijver van deze soort, met de vraag hoe ik kan zien of de dieren van alex daadwerkelijk Arntzeni zijn

antwoord: (beetje technisch verhaal)

De oorspronkelijke publicatie verwijst naar i) genoomgrootte en ii) allozymen als diagnostische kenmerken. Genoomgrootte bepalen kan niet overal en is verder m.i. niet zo een interessante techniek, dus daar kom ik niet verder mee. Die allozymen heb ik wel zelf gedaan, maar mijn – meer uitgebreide – resultaten passen niet op die van Litvinchuk.

Trouwens, waar houdt Tka op en begint Tkk ? Ben Wielstra heeft zich op de karelinii groep geworpen en kan aantonen dat er grote verschillen zijn van oost (type localiteit nominotyische ondersoort) naar west (Tka) maar ook hij weet niet waar de grens ligt. Dus zelfs had je van jouw dieren de vindplaatsen, dan nog had ik je niet een eenduidig antwoord kunnen geven.

Soms lukt het om diagnostische morfologische kenmerken te vinden aan de hand van een nieuw gevonden moleculaire oplossing. Daar moeten we dan maar op hopen (en wachten) !

Verder vond ik op internet een 3 tal foto's van dieren die Arntzeni moeten zijn. Ze komen goed overeen met de dieren van alex (de gele rugstreep, en bij de derde foto is een beetje de buiktekening te zien waarbij opvalt, dat er veel ononderbroken oranje op de buik is in het midden. Precies wat ik ook gezien had bij de dieren die ik van Alex had.


Tot zover mijn speurwek, maar duidelijk is dat er over de status van karelinii nog veel moet worden uitgezocht.

Als iemand weet wie nog de oorspronkele kaukasusdieren heeft wil ik dat graag weten

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan