Keuring Marmer bak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Ik moet alleen nog het landgedeelte een beetje aankleden met wat mos,verstop plekjes en dergelijke ..

sala-fan

#1
dat landgedeelte lijkt net rijst :D
hele mooie bak
kan niet wachten op het eindresultaat ;)

Ik zou erop letten dat er tussen de stenen geen nauwe plekjes zitten waar ze vast kunnen komen te zitten. Ze kunnen misschien wel loskomen, maar het lijkt me toch geen fijn idee.
En je kan ze moeilijker in de gaten houden ivm hun gezondheid

A34

Daar heb ik op gelet, maar ze kunnen wel onder de grootste steen, dat heb ik extra zo gelaten.
Wat het leukste is, is dat ik makkelijk zonder veel moeite heb water kan verhogen, ik hoef dan alleen het mos en dergelijke te verwijderen, het land gedeelte verder laat ik dan zo, ik laat dit nu een jaar zo in verband ze nog jong zijn ..

Verdere tips en verbeteringen zijn altijd welkom !! :)

A34

#3
De verhoging heb ik trouwens van foom gemaakt. Dus dat zit niet vol met stenen.
Waar ik alleen mee zit is, is 10cm waterdiepte niet te weinig ..

sala-fan

ik denk dat 10 cm wel genoeg is als ik het zo zie :)
en als t te weining is vul je hem en dat komt het water net boven het land gedeelte dan zitten ze half om half
hou ons op de hoogte


StijnH

Hey!

Leuke bak! lijkt mij goed zo. alleen wat je zegt nog ff dat land gedeelte wat aankleden.

Leuk trouwens dat je marmers krijgt,
Ik wil ze ook graag alleen moet nog kiezen tussen marmers en cynops ensicauda (popei).
(staan nog op mijn verlanglijstje)
maar i.v.b te weinig ruimte kan ik nog maar een bak erbij nemen  :-\

trouwens...

waterpeil zou ik zo laten, marmers zitten ook graag wel op het land.

Ik zou er gewoon een mooi land gedeelte van maken.

en het water dus zo laten.

Groeten.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

#7
Hey Stijn ,dank voor je antwoord!
Hoe gaat het met je Orientalisen ?

Aankleden ga ik morgen doen. Ik werk liever niet met aarde , dus ga ik met bladeren, mos en hout werken. Kan ik hiervoor gewoon bos mos gebruiken?


Coen Deurloo


A34

Ziet er schitterend uit Coen, heb je je marmers wel weer op de zelvde wijze gehuisvest?
En wat zeg jij is 10cm waterdiepte niet te weinig? Of moet ik als ze groter zijn het water gaan verhogen?

Coen Deurloo

#10
Citaat van: Jeroen S op februari 08, 2009, 11:31:45 PM
Ziet er schitterend uit Coen, heb je je marmers wel weer op de zelvde wijze gehuisvest?
En wat zeg jij is 10cm waterdiepte niet te weinig? Of moet ik als ze groter zijn het water gaan verhogen?

Ik heb helaas maar 1 zo'n bak ;) Maar de groep die ik destijds hield (de foto op c.org is al jaren oud), is aan een huidziekte ten onder gegaan, waarschijnlijk door te weinig ventilatie. Dit is enorm belangrijk voor T. marmoratus. De bak heb ik niet alleen geschilderd, ik heb ook 2 ventilatiestrips aangebracht over de gehele lengte van het deksel zodat er voldoende ventilatie. De bak voor mijn huidige T. marmoratus groep ziet er zo uit:



Als de marmers groter worden zou ik wel meer dan 10 cm waterdiepte geven, 25 cm schijnt ideaal te zijn. Het beste is natuurlijk een aparte bak voor de land- en waterfase.

sala-fan

mooie bak coen
ze hebben veel ruimte volgens mij
marmers zijn hele mooie salamanders
ik heb ze helaas niet (nog niet ;))
veel succes en plaats wat foto's als je het land hebt aangekleed

ps. je moet inderdaad geen aarde gebruiken
als dat in hetw ater komt wordt dat heel vies...

Platoplato

Mooie bak Coen! Ben ook jaloers op die gatensteen, ideaal lijkt me!

Je stelt dat het beter is om een bak te hebben voor zowel de land- als de waterfase. Dit is ook wat ik teruglees in factsheets en ons 'eigen' mooie boek. Maar even advocaat van de duivel spelend, wat is het nadeel van alleen een aquatische bak met een vochtig landgedeelte? Heeft dit met name invloed op de kweekresultaten (nb ik heb juvenielen en moet toch nog ca drie jaar wachten totdat ze geslachtsrijp zijn).

Naar mijn idee zijn de voordelen groot: de salamanders zijn goed zichtbaar en het is eenvoudiger om de temperatuur onder de 25 graden Celsius te houden in hete zomers...

Om het even on-topic te houden ;-): Jeroen: ziet er goed uit. Misschien leuk om ook wat moerasplanten in het landgedeelte te zetten. Het vijverseizoen begint weer begin april en dan is de keuze reuze.

Groeten,

Sebastian



Coen Deurloo

Voor zover ik weet kun je juveniele T. marmoratus zowel aquatiel als terrestrisch verder opkweken, echt een nadeel is er niet. In de natuur is het wel zo dat ze ongeveer de eerste 2 jaren exclusief op het land doorbrengen...

alibombali

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van het geheel terrestrisch opkweken van Marmers tijdens hun eerste twee levensjaren. Het rendement wat ik hiermee haalden was vele malen groter dan aquatiel..