evaluatie corsicakweek en plannen komend jaar

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

In april kunnen 3 houders weer nieuwe corsicalarven verwachten. Dat is al over 2 maanden.
Wat moet er gebeuren om het dit jaar goed te laten gaan. Hier graag adviezen in dit topic. Wat doen we als het weer erg warm wordt? etc.... Wat is er vorig jaar precies fout gegaan etc,,


Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Mocht ik dit jaar gezegend zijn met Corsicalarven, zal ik ze opkweken in mijn schuur met temperaturen van ons eigen kikkerlandje.
Voorgaande jaren heb ik mijn Algiralarven opgekweekt op kamertemperatuur, maar zal daar dit jaar van afwijken....
Drie weken geleden heb ik na die strenge vorstperiode de eerste drie Algira's al in mijn buitenterrarium rond zien stampen...mijn Infraimmaculata's en Corsica's overigens nog niet...

Wouter

Veel voer en een zuurstofblokje! Een vrij groot aquarium is ook wel ideaal. Dmv het vele voer gaan de larven elkaar niet opeten (anders hebben ze daar vrij snel de neiging toe). Zuurstof is altijd belangrijk, maar zeker bij deze bergbeek-soorten (zelfde geldt voor Neurergus sp.).

Een goede filter is ook belangrijk. We hebben hier toch wel gemerkt dat schimmel bij de larven van deze soort vrij plotseling en snel toe kan slaan.

Harry

Ja schimmel is vaak de doodsoorzaak. Dat hebben wij ook gemerkt. Daar is toch een middel tegen. Ik heb gehoord dat paul ook zoiets had bij zijn laoensis en dat na gebruik van een bepaald middel het beter ging.
Maar waarom kregen ze het eerste jaar geen schimmel? Ik denk omdat ik toen het geluk had ze onder natuurlijke omstandigheden te kunnen opkweken door de koude meimaand. Schimmel moet toch een teken zijn van verkeerde omstandigheden (te hoge temperatuur)
En verder blijf ik vreemd vinden, dat de dieren het eerste jaar bij 4-6 graden veel sneller metamorfoseerden dan bij veel hogere temperaturen.
Ook denk ik dat de larven na de metamorfose misschien vochtiger gehouden moeten worden. Het eerste jaar hield ik ze tot september in een aquaterrarium en zaten ze op redelijk vochtig grind en aten rode mug van een stuk keukenrol.

De laoensissetting zou mogelijk ook na de metamorfose voor corsica kunnen werken, al weet ik dat dit bij marc stensen op grind fout ging (echter of dit de reden was weten we niet)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

salamandre

Ik heb gehoort dat bepaalde steen soorten de ph waarde van het water te hoog kunnen maken en dat larven hier door dus kunnen sterven, misschien dat dit met de kiezels ook is gebeurd.
Verder zou ik bij de verkoop misschien beter selecteren op ervaring en of de kopers wel de juiste omstandigheden kunnen bieden. Zoals bijvoorbeeld er voor zorgen dat de temperatuur niet te hoog word.
Warm water zorgt ove het algemeen wel degelijk voor hogere sterfte en snellere vervuiling van het water.
Wat ook het schimmel risico vergroot. Wat ook een risico factor is is dat veel larven verdrinken. Dit komt door dat ze niet goed op het land kunnen kruipen. Ik heb dit in het verleden regelmatig mee gemaakt.

Roy van Grunsven

Sommige stenen kunnen inderdaad de pH verhogen, dit komt doordat er kalk in zit. Kiezels bevatten zelf geen kalk (kan uiteraard wel als vervuiling er tussen gekomen zijn). Als je kiezels goed wast zijn ze volledig inert.

Salamandras leven niet alleen in koud maar ook in stromend water. In bronmilieus is een continue aanvoer van vers grondwater. Hierdoor is dit milieu heel arm aan bacterien en schimmels. Het is dan ook niet vreemd dat de larven in aquaria hier problemen mee hebben.

Wouter

Het beest van Marc was een halfwas (misschien zelfs al adult) die twee jaar lang opgekweekt was op een vochtige kiezelondergrond, met een stuk schors als verstopplek. Toen dit dier in een terrarium met bosgrond werd gezet kreeg het promt een huidziekte. Had dus niets met de larven te maken!

Precies wat Roy zegt; dat bronmilieu gaat dus zowel voor Salamandra's uit Europa als Paramesotritons uit subtropisch Azie op.

Harry

Het eerste jaar had ik zelfs turfblokken in het grind van het landdeel ingegraven en dat had een goed effect op de PH
Overigens zijn er alleen larven afgelopen jaar afgestaan aan zeer ervaren kwekers/houders, met voorwaarde dat ze aan stamboek zouden meedoen, alleen is helaas een stamboek er nog niet gekomen en is er ook nog geen echte coordinator voor deze soort.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Ik ben onlangs toegetreden als bestuurslid van de vereniging waarbij me gevraagd is geworden of ik me bezig wil houden met de coördinatie van het kweken van zeldzame en bijzondere soorten, het project waar Nico Lippe een start mee heeft gemaakt.

Na lancering van de site komt er ook een geïntegreerd gedeelte waar hiervoor ruimte wordt vrijgemaakt. Het zal allemaal een wat meer gecoördineerd verhaal worden, maar een en ander moet nog exact vorm krijgen. Zodra ik hier een concreet gedetailleerd voorstel voor hem uitgewerkt zijn jullie (verenigingsleden) de eersten die dit horen!

David en Sofie

Ik heb gehoort dat bepaalde steen soorten de ph waarde van het water te hoog kunnen maken en dat larven hier door dus kunnen sterven, misschien dat dit met de kiezels ook is gebeurd.

@ Diplocaulus:
Een simpele test om te zien of je stenen niet te kalkhoudend zijn wat de PH-waarden kan verhogen .... een beetje azijn op de steen uitgieten: als het bruist is het kalkhoudend. (ik heb jaren geleden cichliden gekweekt die hoge PH-waarden vereisten en als ik een nieuw soort steen wenste in mijn aquaria, deed ik eerst deze test)

Het water filteren over turf verlaagt ook de PH-waarden. Je krijgt enkel een beetje geelkleurig water.