reacties van moderators op posts van forumleden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pamela

Ik heb gisteravond onderstaand bericht geplaatst in het kweichoensis-topic. Kunnen alle reacties die niet bij het kweichowensis-topic horen hier geplaatst worden. Dan kunnen we in het kweichoensis-topic 'on-topic' verder gaan.

Citeer

Verschillen in inzicht moeten en mogen er zeker zijn. Maar.... ik weet dat verschillende mensen zich constant afgezeken voelen in dit forum. Ze laten dit niet of nauwelijks weten, maar verlaten simpelweg dit forum. Ik persoonlijk ken 5 mensen die zeker iets te melden hebben, maar om deze reden het forum hebben verlaten.
Ik denk dat de mensen die veel kritiek hebben hier ook eens over kunnen nadenken. Het is ten slotte een forum voor liefhebbers en niet voor 'wetenschappers'. 


Pamela

#1
Onderstaande tekst heb ik gekopieerd uit een mailtje dat ik ontving naar aanleiding van mijn post van een oud forum-lid.

CiteerJe slaat de spijker precies op zijn kop.

fftzz

Hoi Pamela,

Ik heb het topic net gelezen maar kan niets van "afzeiken" vinden, wel zie ik een aantal leden die kritisch vragen stellen over een methode die gevolgd word.
Ik vind het een klein beetje een lange tenen verhaal maar ja dat is mijn mening.
Ik geloof ook dat je succes niet hoeft af te meten aan de hoeveelheid na kweek, er zijn genoeg mensen die gewoon plezier hebben in het houden van salamanders zonder er mee te kweken.
Misschien eens een topic openen over wel of niet zo groot mogelijk op kweken van salamanders om zo snel mogelijk er mee te kweken, en dan open over discussiëren, houd ook de anderen topics schoon waar dit elke keer weer opduikt.

Groeten
Ronald

stijnzeger

#3
Ik zit nu sinds december elke dag op deze site die ik erg goed vind, maar als ik objectief enkele reacties bekijk, denk ik dat dit ook wat netter en subtieler zou kunnen. Ik denk dat Pamela inderdaad bij sommige reacties de spijker op de kop slaat. Probeer te reageren zoals je zelf ook een reactie of advies zou willen krijgen, met vr. gr. Zeger de Bruin.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Harry

#4
Het gaat niet om die ene opmerking in het kweichowensis topic, dat was een beetje meer een druppel die..

Wij zouden graag willen dat de moderators wat taktvoller om zouden gaan met

- 10 tot 13 jarigen die taal of tikfouten maken (in de laatste posts van Rob en Coen staan ook taalfouten)
- Onervaren nieuwe bezoekers die in eerste instantie onzin schrijven krijgen vaak botte reacties. Leg dat uit en help ze op weg.
- Mensen die iets niet direct kunnen vinden op het forum:  Ik vindt het soms ook lastig om oude dingen terug te vinden. Soms doen de moderators alsof iedereen maar moet weten waar alles te vinden is.
- Verder zijn Coen en Rob als eersten vaak met adviezen daar,  terwijl ze zelf nog niet echt veel gekweekt hebben en met name Coen relatief nieuw is in de hobby. Verwijs bij vragen naar mensen waarvan je weet dat die ervaring met een bepaalde soort of probleem hebben, of naar een plek op de site waar je het kan vinden.

Het forum moet voor iedereen toegangkelijk zijn, jong, oud, ervaren, onervaren etc...
Probeer meer te helpen en uit te leggen als er fouten worden gemaakt.

Dan blijft iedereen ook het forum bezoeken.

Wij vinden het niet leuk, dat we vaak mailtjes en telefoontjes krijgen van mensen, die vroeger trouw het forum van Harry's Salamanderweb bezochten, nu bij ons komen klagen over sommige reacties van de moderaters en daardoor het forum niet meer bezoeken.

Verder mijn complimenten voor het vele werk dat door Rob en Coen aan de site wordt verricht en het fantastische clubblad.

De kritiek is opbouwend en ik hoop dat jullie begijpen waar het om gaat en er wat mee doen in de toekomst.
Het forum moet zeker schoon blijven en daar doen jullie in ieder geval ook goed je best voor.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Aan de andere kant; wij krijgen ook mails van serieuze hobbyisten die wegblijven omdat ze gewoon geen zin hebben om de grote hoeveelheid onzin te lezen op dit forum...ook iets om over na te denken.

Ik ben benieuwd naar voorbeelden waarin moderators iemand 'afzeiken'. Naar mijn idee wordt iedere vorm van kritiek goed ondersteund met valide argumenten (op inhoudelijk niveau!), maar misschien zit ik er naast? Bij herhaaldelijk vervelend gedrag van mensen wordt dit meestal via PM uitgesproken. Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde mensen (dit zijn in 90% van de gevallen leden onder de 18 jaar) zich daardoor persoonlijk afgezeken voelen, maar dat neemt niet weg dat het niet gerechtvaardigd is om zo iemand op een nette wijze aan te spreken op zijn gedrag.

Het blijft vreemd genoeg een doorgaande discussie. Zijn we het er niet allemaal over eens dat we dit forum netjes moeten houden, en eventuele onzin eruit moeten filteren? Van het 'taboe' waar Dennis het over heeft heb ik ook niks kunnen vinden. Nogmaals; ik zou hier graag voorbeelden van zien, dan kunnen we het er pas echt over hebben. Met lukrake beschuldigingen naar onze kant (de moderators zijn immers Rob, Kenny en ik) schieten we niks op.

stijnzeger

#6
Je zou er wel wat mee op kunnen schieten en er lering uit kunnen trekken. Het is de toon die de muziek maakt. Mijn vrouw zit in de paardenbusiness, moet je daar eens kijken hoe men daar de hele dag voor elkaar de vliegen wegvangt. Laat deze site voor iedereen leuk en interessant zijn (en blijven) Reageer normaal en probeer liefhebbers te adviseren, zodat we allemaal beter en wijzer onze salamanders kunnen houden. Zo en nu gewoon weer verder bezig met nieuwe topics, vragen en antwoorden hierop. Greetz Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Coen Deurloo

#7
Citaat van: Harry Dresens op februari 06, 2009, 12:33:15 PM
Het gaat niet om die ene opmerking in het kweichowensis topic, dat was een beetje meer een druppel die..

Wij zouden graag willen dat de moderators wat taktvoller om zouden gaan met

- 10 tot 13 jarigen die taal of tikfouten maken (in de laatste posts van Rob en Coen staan ook taalfouten)
- Onervaren nieuwe bezoekers die in eerste instantie onzin schrijven krijgen vaak botte reacties. Leg dat uit en help ze op weg.
- Mensen die iets niet direct kunnen vinden op het forum:  Ik vindt het soms ook lastig om oude dingen terug te vinden. Soms doen de moderators alsof iedereen maar moet weten waar alles te vinden is.
- Verder zijn Coen en Rob als eersten vaak met adviezen daar,  terwijl ze zelf nog niet echt veel gekweekt hebben en met name Coen relatief nieuw is in de hobby. Verwijs bij vragen naar mensen waarvan je weet dat die ervaring met een bepaalde soort of probleem hebben, of naar een plek op de site waar je het kan vinden.

Het forum moet voor iedereen toegangkelijk zijn, jong, oud, ervaren, onervaren etc...
Probeer meer te helpen en uit te leggen als er fouten worden gemaakt.

Dan blijft iedereen ook het forum bezoeken.

Wij vinden het niet leuk, dat we vaak mailtjes en telefoontjes krijgen van mensen, die vroeger trouw het forum van Harry's Salamanderweb bezochten, nu bij ons komen klagen over sommige reacties van de moderaters en daardoor het forum niet meer bezoeken.

Verder mijn complimenten voor het vele werk dat door Rob en Coen aan de site wordt verricht en het fantastische clubblad.

De kritiek is opbouwend en ik hoop dat jullie begijpen waar het om gaat en er wat mee doen in de toekomst.
Het forum moet zeker schoon blijven en daar doen jullie in ieder geval ook goed je best voor.


Om even op je bericht te reageren;

-'Simpele tikfoutjes' verbeteren we bijna nooit. We passen berichten pas aan wanneer het echt te gek word. Niemand zit er over in wanneer je een verkeerde toets raakt. Pas als er berichten geplaatst worden die duidelijke msn/sms taal of grove spelfouten heeft worden deze aangepast. Dit staat ook gewoon in de algemene regels vermeld en is dus niks raars of onverwachts.

-Een taak van moderators is nu eenmaal om onzin berichten te corrigeren, als het echt enorme onzin is, waarmee de laksheid van de poster duidelijk wordt, kan het zijn dat de reactie wat botter overkomt. Reacties zijn overigens nooit buitensporig bot.

-Op de nieuwe website zal het duidelijker gemaakt worden dat er eerst gezocht moet worden voordat er een forumbericht geplaatst wordt, dit kan inderdaad beter.

-Het lijkt mij niet nodig om specifiek kweekervaring nodig te hebben voor je algemeen bekende adviezen kan geven. Het is niet zo dat er adviezen gegeven worden die zomaar uit de lucht geplukt zijn. Als er echter veel kritiek is op mijn adviezen of die van de andere moderators, ben ik zelf natuurlijk bereid om hiermee te stoppen.

stijnzeger

Ook deze reactie toont weer aan dat er niet normaal gecommuniceerd kan worden. Helaas. Ik ga mij verder beperken tot het lezen van topics. Bedankt tot zover en misschien als de reacties wat minder hanig en op de teentjes getrapt zijn, zal ik weer vragen gaan stellen of een reactie geven. Tot mails, met de meest vriendelijke groeten Zeger de Bruin.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

petro pees

#9
Ja, er worden hier teveel aanmerkingen op mensen gemaakt (wie de schoen past.....)
Ja, er worden vaak posts geplaatst die weinig inhoudt hebben.
En als laatste en belangrijkste:Ja, er wordt te lang over door gezeurt!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb het al eens geschreven;als er echt dingen zijn waar je je aan irriteert,of je nou
moderator of bezoeker bent.Probeer dit niet op het forum je gelijk te halen,maar doe dat prive.
Pbtjes zijn er niet voor niets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Een goede discussie (die best fel mag zijn)is altijd goed en vaak leerzaam.
Hetgeen hierboven mag best eens goed gezegt worden maar doe een lange nasleep via Pb of
prive schrift.
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Hier een paar voorbeelden van reacties waar Coen om vroeg

Voorbeelden:
Als iemand belangrijk vindt 'wie de grootste heeft', moeten we maar eens samen afspreken in de sauna

Dit topic gaat op slot, tegen zoveel domheid valt niet op te boksen   
MartijnTT, geen nieuw topic openen over dit onderwerp svp!

Door je antwoorden laat je blijken dat je je helemaal niet ingelezen hebt. Als je de feedback niet wil aannemen, vraag ik je ook vriendelijk om niet meer te posten over het mixen van soorten. De algemeen geaccepteerde regel binnen de salamandervereniging is dat het mixen van salamanders not done is.
Ook wil ik je graag vragen op je spelling te letten, ik krijg er de kriebels van als ik je post lees!

Ok, je hebt gelijk, maar het valt in mijn beleving in de categorie mierenneuken....

Het heeft weinig nut om op dergelijke oude topics te reageren. Alleen reageren als er echt nieuwe informatie gegeven wordt svp!

Om heel eerlijk te zijn boeit het me allemaal geen ene mallemoer...

Als je de sterren onzin vindt omdat je ook aan de naam kan zien of hij al dan niet lid is van de salamandervereniging, dan kun je aan de naam ook het aantal posts zien, en zouden de sterren dus helemaal overbodig zijn...




Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers


Uiterst jammer wat er hier gebeurd, er lopen een aantal zaken door elkaar naar mijn idee. Ik zal een poging doen een objectieve opsomming te maken.

Maar ik wil beginnen met het volgende; 100% objectief is niemand, dat is een feit. Coen, Kenny en ik proberen echter in onze berichten zo objectief mogelijk te reageren, maar niets menselijks is ons vreemd. Ik durf toch te stellen dat we in het overgrote merendeel van onze posts/reacties gewoon reageren op de inhoud.

Dat wil ik dus ook vragen om eenieder hier op het forum te doen. Reageer inhoudelijk! Onze visie is dat je mag discussiëren tot het toetsenbord er roodgloeiend van wordt, geen enkel probleem, maar hou het inhoudelijk. Ook in deze discussie worden onderbuikgevoelens opgeroepen zonder feiten te benoemen. Op deze manier verzandt de discussie in een grote brij, laten we het daarom objectief houden.




De hoofdpunten in de opmerkingen:

     - corrigeren van taalfouten

     - felheid/botheid van reacties

     - snelle adviezen gegeven door moderators

     - geen rekening houden met de leeftijd van leden

1
Het taalfouten verhaal is inderdaad controversieel. We hebben echter ervoor gekozen om hier veel aandacht aan te besteden omdat dit onderdeel is van de salamandervereniging waar toch ook veel oudere leden bij zitten. Zij hebben moeite met het lezen van MSN-taal, vandaar dat we proberen om ABN aan te houden.
Taalfouten kunnen gebeuren, maar er zitten vaak zo suffe typfouten in de posts dat we regelmatig vragen om de post na te lezen voordat hij daadwerkelijk online gezet wordt, Dat is een kleine moeite! als je dat niet doet is het dus ook je eigen verantwoordelijkheid, maar kun je er wel vanuit gaan dat er iets van gezegd wordt. Nogmaals een foutje kan, maar een aan alle kanten rammelende tekst is gewoon niet ok.

2 Felheid/botheid van reacties
Fel kunnen we zeker zijn, dat zit voor mij persoonlijk ook in mijn karakter ingebakken. Bot zijn we echter niet zomaar. Het is gewoon erg vervelend dat mensen worden verwezen naar een caresheet, deze doorlezen en dan zaken vragen die letterlijk in de caresheet staan. Ook vragen stellen zonder zelf eens rondgekeken te hebben valt onder deze categorie.
Dat je soms een post niet vindt op het forum is niet erg, daar helpen we ook bij, we worden alleen duidelijker in onze bewoordingen als mensen niet gekeken hebben en dan meteen beginnen te roepen.

3 snelle adviezen gegeven door moderators
Dat hoort ook bij het moderatorschap, advies geven. In deze post wordt er dan geroepen dat we niet enorm veel kweekervaring hebben, dat is een subjectieve uitspraak die de lading niet dekt. Je hoeft niet de meest ervaren kweker te zijn om binnen de salamandervereniging  algemeen geaccepteerde uitspraken te doen. Verder zijn Kenny, Coen en ik zo actief bezig met de salamanderhobby dat we enorme hoeveelheden literatuur hebben doorgenomen (ook voor de refresh van de site trouwens), ik ben er van overtuigd dat we genoeg onderbouwing kunnen geven aan de berichten die we posten.  Daarnaast kiezen we er vaak voor om jonge dieren aan te schaffen, waardoor kweken technisch nog niet eens mogelijk is.

4 Geen rekening houden met de leeftijd van leden
Dit is ook een terugkerende opmerking. Wat echter niet gezien wordt is dat we inderdaad enorm veel via PB proberen coachend te helpen, en dat we op msn tientallen leden hebben die ons toegevoegd hebben om raad te vragen. Onze post lijkt dan ongenuanceerd, maar er zit een hele geschiedenis achter. Ik denk wel dat voor de lancering van de hernieuwde site nogmaals dit punt kritisch onder de loep zullen nemen.


Ik sluit af met de laatste 3 korte  punten:

Coen en ikzelf zijn recent gevraagd om zitting te nemen in het bestuur. Ik denk dat dit een weloverwogen beslissing was, wat dus eigenlijk suggereert dat het bestuur in hoofdlijnen achter het door ons gevoerde beleid staat.
Ik wil graag vragen om eenieder die het niet eens is met het op dit forum gevoerde beleid een mail te sturen aan Mark Bakkers (bestuurslid) waar zo objectief mogelijk wordt omschreven wat de klacht is. Bij de volgende bestuursvergadering zullen we hier dan zeker aandacht aan schenken.

Coen, Kenny en ik zijn net als iedereen op het forum vrijwilligers. Wekelijks zijn we vele uren bezig met deze site, het is ons 'kindje'geworden. We doen dit met liefde en plezier, maar omdat ook wij mensen zijn (ja echt!) maken we fouten. Laten we dit topic gebruiken om objectieve feedback te geven, en filter het onderbuikgevoel eruit, dan kan er ook daadwerkelijk wat mee gedaan worden.

Zeker met de taken voor de nieuwe site zijn we vele uren bezig om alles werkend en inhoudelijk gevuld te krijgen. Als er daarna oproepen gedaan worden op het forum om te helpen bij het maken van caresheets en dergelijke blijft het akelig stil. Alleen de mensen waar we het niet van verwachten blijken opeens ons bij te staan met raad en vooral veel daad. Dank aan allen die dit betreft! Als je het ergens niet mee eens bent kun je er ook voor kiezen om een actieve bijdrage te leveren, zodat de 'foute' zaken aangepast worden.

Ik hoop van harte dat mijn post een positieve, verhelderend effect heeft.

Mochten er nog vragen, opmerkingen zijn, voel je vrij om te reageren!

@ Stijnzeger, Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Excuses als je onheus bejegend of anderszins beledigd/geïrriteerd voelt. Ik hoop dat je snel weer de keuze maakt om een actieve inbreng te hebben op ons forum.

@ Harry, de losse lijst opmerkingen die net gepost is, is niet fair. Omdat je alleen een paar typische zinnen neemt wordt er geen duidelijk beeld gegeven. Als je een duidelijk beeld wil scheppen is het niet meer dan rechtvaardig dat je hele topiclinks plaatst, dan kan elke lezer (dit is een openbaar forum), zelf daarna zijn mening vormen. Door deze losse opmerkingen zet je ons als moderator op het schavot met een mand eieren ervoor, zonder de verdachte kans te geven zijn laatste weerwoord te geven. Laten we het objectief houden.

@ allen: dank aan iedereen die mee wil denken/feedback wil geven. Voel je vooral vrij om je mening te geven, maar hou het zo objectief mogelijk. De moderators kunnen daarna dan eens om de tafel gaan zitten om te evalueren wat er nu geschreven wordt op het forum.








Harry

Ik begrijp heel goed jullie standpunten. Jullie steken er ook veel tijd in en het forum moet schoon blijven
Ik hoop toch dat jullie in de toekomst wat doen met de opmerkingen.

Ik steek ook veel tijd in mijn onderzoek (al 3 jaar) naar de optimale omstandigheden om T. kweichowensis te laten opgroeien. Ik heb van iedereen de waardes gekregen m.b.t. de grootte
behalve van Rob. Dat hoef je niet af te doen met dat saunagrapje, en de dieren raken er heus niet gestesst door als je ze opmeet, en het is ook geen wedstrijd.

Als je met je kind naar het consultaiebureau gaat om te wegen en te meten, gaat het er ook niet dood van.

Juist de opgroei van kleiner aangeschafte dieren zoals bij Rob en Dennis het geval is wil ik vergelijken met de opkweek van de groter gemetamorfoseerde van mij en Ad en de dieren bij Jeff

Laten we dit topic maar sluiten en op een positieve manier verder gaan.
Wanneer is trouwens de vernieuwde site te verwachten?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Ik sta volledig achter de moderators. Ik heb samen met Mark een paar jaar terug het forum van Harry's salamanderweb gemoderate, en ik weet uit eigen ervaring dat dit voornamelijk ondankbaar werk is. Ik vind inderdaad wel dat reacties soms wat objectiever mogen zijn, echter wie ben ik om dat te zeggen aangezien sommige forumleden mij ook lieten nagelbijten met hun reacties indertijd.

Dan nog even doorzeiken over de wetenschap, wat dan komt in de posts hierboven bijna niet terug. Ik denk dat dit juist enorm belangrijk is. Een groot deel van alle inzichten die de afgelopen decennia op salamandergebied zijn verzameld komen natuurlijk uit het wild. De allereerste kweekpogingen van soorten zijn gebaseerd op informatie uit het wild om die situatie na te bootsen. Door internet, bereikbaarheid van informatie en oude artikelen lijkt het wel of het merendeel van de huidige forumgeneratie alleen maar beestjes in bakjes houd en niet eens meer nadenkt over wat er nu precies in de natuur gebeurt.
Ik geef hierbij een voorbeeld: het S. corsica kweektopic van deze zomer. Een aantal leden besluit om Vuursalamanderlarven op te gaan kweken op of boven de 20 graden watertemperatuur. We hebben het hier over Vuursalamanders! Uiteindelijk ben ik in een aantal posts aan het uitleggen dat die dieren echt alleen maar in bergen zitten en niet langere tijd aan zo'n hoge temperaturen blootgesteld moeten worden. Mijn commentaar word, behalve door de moderators, gewoon niet aangenomen. Volgens mij is het overgrote deel van deze larven bij iedereen later overleden.
Dit had voorkomen kunnen worden door veldwaarnemingen in het wild (noem dit dan maar wetenschap) mee te nemen in de zorg van de dieren in plaats van alleen een paar standaard caresheets op internet op te zoeken of te concluderen "dat ze wel hard groeien". Veldwaarnemingen en wetenschappelijke artikelen blijven erg belangrijk in het totaalplaatje van je salamanders kennen en verzorgen.

Harry

Hoi wouter,
Ik ben het grotendeels met je eens, alleen niet over het foutgaan van het corsicaproject.
Het eerste jaar kreeg ik alles groot, doordat het in mei toen de hele maand tussen 4 en 10 graden bleef. Dat waren optimale omstandigheden. Dit jaar was het in april al 20 graden af  en waren we niet in de gelegenheid de dieren kouder op te kweken. Ik kweek corsica ook liever koud op!
De enige nog in leven zijnde nakweekdieren zijn echter warm opgekweekt,(vreemd) juist buiten ging er meer fout. Dat heb ik alleen vermeld.
In mijn caresheet adviseer ik ook lage temperaturen, maar dat moet wel kunnen. Tegen hoge buitentemperaturen (het weer)doe je niets. Wat ook raar was, is dat de dieren bij lage temperaturen veel sneller de metamorfose bereikten, en daar ligt volgens mij een belangrijk punt. Bij warme temperaturen zijn de dieren te lang larf en ontstaat schimmel. En die het wel halen zijn in de landfase zwak.

Wat belangrijk is, is dat we een plan gaan maken hoe we het komend jaar gaan aanpakken, want ook dan hebben we het weertype niet in de hand. Het eerste jaar had ik geluk met het weer. En we weten dat corsica lastig is.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan