vakantie en salamanders houden.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijnzeger

Wij gaan in juli en augustus in totaal 3 weken op vakantie. Ik zal proberen iemand uit mijn vriendenclub of familie te vinden die ze die tijd zal voeren, enz. Hoe doen de rest van de Caudata-leden dit, suggesties??? Of doen we ook elkaars dieren soms bijhouden, lijkt mij dat dit wel beter is, zeker als je in het bezit bent van een zeldzame soort bijvoorbeeld, ik hoor graag hoe jullie hierover denken, met vr. gr. Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Roel

Lijkt mij helemaal afhankelijk van de soort dieren en hoe je ze houd.
Ik heb alles buiten zitten en ga er vanuit dat ze die paar weken wel redden. Op zich is dit bij mij nooit een probleem geweest. Ik ga echter ook maar twee weken.

stijnzeger

Wij gaan 3 weken en ik hou ze binnen!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

StijnH

Ja ik denk dat je ze goed moet voeren,
voordat je op  vakantie gaat.
En eventueel watervlooien (duurt wat langer voor dat die er doorheen zijn)
goet voeren dus, en voor dat je weg gaat nog even goed voeren.
en een zakje muggenlarv of iets anders klaar leggen, en even de buurman waarschuwen kan die ze naar ongeveer tien dagen bijvoeren.
zo doe ik het ongeveer.

verder met het water moet je even een tijdschakelaar kopen tijd instellen, zodat de filter aan en uit gaat.
ik ga twee weken dus drie is dus iets langer.
maar dat komt wel goed.

succes,

Groeten.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Roy van Grunsven

#4
"Filter aan en uit"??????

Je moet een filter NOOIT uit zetten. Dan wordt het anaeroob en een heel smerige bende. Alle nuttige bacterien gan dood en in de prut in het filter kunnen giftige stoffen ontstaan. Het is of een filter en dan altijd aan of geen filter.

Drie weken is voor gezonde volwassen dieren geen probleem maar voor jonge dieren is het wat anders natuurlijk. Om vijf jonge Kaiseri's drie weken zonder eten en controlle te laten zitten is link. Aan de andere kant, een buurman laten voeren is ook link.

Gerrit Krips

Ook ik vraag aan de buurman om halverwege de vakantie wat tubifex te voeren. Dat wordt dan wel vers gekocht (prima buurman!) en de dieren zien er na thuiskomst altijd goed gezond en doorvoed uit. De larven en juvenielen gaan naar een kennis uit onze 'club'. Via deze site zou je kunnen vragen of iemand je wil helpen.
Wat betreft het filter: neem het advies van Roy ter harte, nooit uit. Liever geen filter dan één die aan en uit gedaan wordt.

StijnH

Citaat van: Roy van Grunsven op februari 03, 2009, 03:33:49 PM
"Filter aan en uit"??????

Je moet een filter NOOIT uit zetten. Dan wordt het anaeroob en een heel smerige bende. Alle nuttige bacterien gan dood en in de prut in het filter kunnen giftige stoffen ontstaan. Het is of een filter en dan altijd aan of geen filter.

Drie weken is voor gezonde volwassen dieren geen probleem maar voor jonge dieren is het wat anders natuurlijk. Om vijf jonge Kaiseri's drie weken zonder eten en controlle te laten zitten is link. Aan de andere kant, een buurman laten voeren is ook link.

Oke weer wat geleerd!
Ja ik heb de bakken ook op mijn kamer staan dus herrie is dan wel een min punt.
maargoed ik zal er een oplossing voor zoeken.

groeten.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

stijnzeger

Ik zet ze 's-nachts ook uit en zie geen problemen, maar dat is misschien weer een andere topic. Als ik de kaiseri's heb wil ik die in ieder geval liever bij een ander lid onder brengen. Wie zou daar eventueel bereid toe zijn, ben ik er toch geruster op als ik op vakantie ga, hoor graag van jullie, met vr. gr. Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Robkeulers

Je dieren bij andere salamanderhouders onderbrengen zal geen probleem zijn, ik deed het afgelopen jaar (3 weken) ook zo.

Bij deze een tip, open vandaag nog een nieuw topic over het filter uitzetten, want de adviezen die je hier krijgt zijn echt van belang!

stijnzeger

Ik woon in het Westland, dus als er iemand is die ook salamanders houdt en mijn juvenielen kan opvangen, dan hoor ik dat graag. Ben uiteraard visa versa bereid te doen.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Rowan Willemsen

Citaat van: stijnzeger op februari 03, 2009, 07:15:23 PM
Ik woon in het Westland, dus als er iemand is die ook salamanders houdt en mijn juvenielen kan opvangen, dan hoor ik dat graag. Ben uiteraard visa versa bereid te doen.

lekker hoor aanbieden om ook andere verzamelaars een onderdak te bieden voor hun diertjes tijdens vakantieperiode, zul je net zien vraagt Rob je om even op zijn salamanders te passen, staan ineens je huis ''vol'' haha.

maar even terukomend op het voeren tijdens de vakantie, ik heb ze nu 2x tijdens vakantie laten voeren door een collega van mij, voor elke dag een lijstje gemaakt met voer erbij, zodat hij alleen maar het lijstje hoefde te pakken waar op stond ''dinsdag'' en het voer erin leggen.
ik heb trouwens Cynops Orientalissen en axolotl, weet niet hoe het dan zit met als je salamanders hebt die voornamelijk ook levend voer eten, lijkt mij volgens mij ook niet een groot probleem.

btw ik ga volgende week zondag weer op vakantie, en ik heb al wat geregeld.
overigens ben ik ook in het bezit van meerdere dieren, dus ik zou ook niet eens alles bij iemand onder kunnen brengen.

Apocalyptica139

Het lijkt me wel link om kaiseri's door een vriend of familielid zonder kennis te laten verzorgen......

stijnzeger

Het is de beste optie als er niemand is, die er ervaring mee heeft, zich aanbiedt.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

alibombali

Bij mij doet mijn schoonvader het ieder jaar en dat gaat prima..

StijnH

bij mij mijn buurman, gaat ook prima ;)
nog nooit mis gegaan...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus