Tylototritonproject salamandervereniging

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dresens

Hier alles over het tylototritonproject van de salamandervereniging. Ik ben begonnen met het opkweken van jonge T. Kweichowensus en zal hier af en toe verslag van uitbrengen.

Harry

De jonge kweichowensus zijn overgedaan aan ad, Hij heeft er meer specifieke kennis over en meer tijd en aandacht voor. De 8 juveniele dieren doen het momenteel zeer goed bij hem. Ze zitten in een blokkerkistje met op de bodem stukjes spaghnum en schors, dat dagelijks wordt besproeit en gecontroleerd
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Ik merk dat er bij dit topic (zeldzame soorten) weinig meer wordt gepast. Jammer!

Wat betreft het tylototrtitonproject kan ik het volgende melden.

Verrucosus:

Vooral de donkere vorm gaat monenteel goed in de hobby. De dieren worden dankzij Mark bakkers nu voldoende gekweekt door onze leden. Ik heb inmiddels op mijn school  een meterbak en heb daar zelfs al eitjes van. De andere varianten verdienen nog de nodige aandacht. Jeff Zoekt nog een mannetje van de "blauwe variant"

Kweichowensis

De dieren die van Andrew afkomstig zijn van 2 jaar geleden zijn inmiddels volwassen bij 2 houders
Ad heeft nu 2,3 en dennis 3,2 beide houders gaan volgend voorjaar maart/april hun eerste kweekpoging doen
Mijn nakweek van dit jaar 33 stuks waarvan er 5 bij alex zitten en 7 bij Ad en de rest bij mijzelf doet het bij iedereen goed en we verwachten dat ook volgend jaar deze dieren volwassen zijn (momenteel al 8 a 9 cm) De geslachten van deze dieren zijn nu al te zien en beide geslachten zijn ruim vertegenwoordigd met ongeveer 75% vrouwtjes. Belangrijk in dit project is dat alle dieren uit de groep van Andrew afkomstig zijn. Ook jeff is goed bezig met kweichowensis Hij heeft zowel dieren van fleck als van Andrew. De dieren van Andrew groeien sneller. In de toekomst zou ter versterking van de genen iedereen met dieren van Andrew nakweek van de fleck dieren moeten kunnen bemachtigen. De wijze van opkweken en houden is inmiddels volledig onder controle en blijkt gemakkelijk te zijn. In de eerste uitgave van salamanders komt een artikel hierover.

Sjanjing

Vooral Petro en Alex en Sander hebben dit jaar goed gekweekt. De opkweek van de net gemetamorfoseerde dieren blijkt moeilijker dan bij kweichowensis. De opkweek van morph tot volwassenheid bij deze soort is momenteel een aandachtspunt. Zelf heb ik van Alex en Petro ook larven gehad en ben ik momenteel ook dieren aan het opkweken.

Wenxianensis

Geen berichten. Weet alleen dat de dieren gaan paren als ze na de winterperiode in het water worden gegooid, maar nog van niemand iets gehoord over eieren.

Asperimmus

Ik zelf heb er een ondersoort van die nog niet beschreven is. De de vrouwtjes doen het goed en de mannetjes minder. Heb de dieren nu kouder gezet (in de schuur) maar ik zie ze nu weer vermageren.
Weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.

Taliangensis

Bij ad dit jaar 2 vrouwen aan de groep toegevoegd. Dieren zien er super uit maar helaas voor de derde keer achter elkaar geen eieren.
Volgens mij is de enige kans om met deze soort te kweken zelf juveniele dieren opkweken om mee te kweken. Jeff is hiermee bezig met dieren die vorig jaar door fleck in Gersfeld zijn verspreid. Zelf ben ik ook op zoek naar eieren of juvenielen.


Als iemand nog meer info heeft zie ik het graag in dit topic, want daar is het voor gemaakt.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Harry, mooie update, wat opmerkingen;

Ik ben inderdaad blij dat T. verrucosus, T. kweichowensis en toch ook wel T. shanjing nu goed gaan. Het vroegere probleem met Tylo's, waarvoor toendertijd ook het Tylo project binnen de vereniging is opgericht heeft toch wel vruchten afgeworpen.
Ook ben ik van mening na al die ervaringen met wildvang dat ziektes en verzwakking die ontstaan tussen het vangen in China en het (weken tot maanden later) arriveren in Europa de reden zijn waarom Tylototriton te boek stond als moeilijk. Volgens mij zijn Tylototriton over het algemeen niet moeilijk om te houden, je moet alleen gezonde nk hebben en die was er een paar jaar terug maar weinig. Zoals Harry zegt, opkweek van T. shanjing blijft moeilijk, maar de rest is "wel te doen".

T. taliangensis; ik ben er nog steeds van overtuigd dat je deze soort in een buitenbak moet doen. Deze dieren komen voornamelijk voor tussen 2000 en 3000 meter op het Sichuan plateau, China, waardoor ze vanwege landklimaat en de hoogte enorm strenge winters met flink wat sneeuw mee moeten maken. De habitat die ik ken van foto's bestaat meestal uit grasland met poelen en een paar Rhodondendrons en bomen, net bij of boven de boomgrens.
Naar mijn mening kan de winterslaap dus wel eens de trigger zijn voor T. taliangensis voortplanting. Wie durft dieren nu in een buitenterrarium te zetten? Ik hoor van Mark wel dat opkweek erg langzaam gaat.

Ik weet in ieder geval nog 1 houder van zekere T. wenxianensis. Ik wil nogmaals benadrukken dat deze soort wat morfologie en gedrag (graven!) betreft veel meer op Echinotriton lijkt dan op Tylototriton. In het water gooien lijkt me dus verschrikkelijk riskant. Waar heb je dit gehoord Harry?

Die nieuwe asperrimus kwamen toch uit Hunan? Dat is zo goed als subtropisch met bergbeken (de nieuwe Pachytriton archospotus komt daar ook vandaan). Schuur lijkt me te koud, maar ja wie weet hoe hoog ze zitten in het wild...

Al met al positief lijkt me!

Harry

Heb nog eens naar het klimaat in hunan gekeken. Ik had ze in de schuur gezet omdat ik beelden op tv zag van een besneeuwd hunan.

The climate is mid subtropical with moist mountainous monsoons, the annual mean temperature is 13oC, minimum temperature of -7.4oC, maximum temperature of 31.4oC; frost free period 227 days, ice period 30 days; the annual rainfall is around 1600-2500 mm; the annual cloudy period is 224 days, the relative humidity is between 65%-85%.

ook net de nieuwe asperimmus sp in de schuur opgegraven en 4 van de 7 dieren zien er erg goed uit, maar zitten in de winterrust. Ik laat het denk ik maar zo, want zonder afkoeling ook geen nakweek.

Het verhaal van de wenxianensis komt van andrew
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Nice die aanvullingen op het tylototritonproject. Ik heb zelf ook een kleine 40 dieren verrucosus van een wat lichtere vorm in de vereniging verspreid.

Maar Harry, het lijkt nu net alsof jij een officieel project coördineert? Ligt de coördinatie van de tylo-projecten niet bij Mark, of heb ik het mis?

Harry

Rob ik coordineer het inderdaad niet maar ben op het moment wel heel actief samen met ad met tylototriton bezig, en ik vind het jammer dat ik zie dat dit topic dood bloedt.
Af en toe een update van iedereen zou leuk zijn. Hoe is het gegaan met de dieren die jij hebt afgestaan?
Dat soort dingen willen we toch weten
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Mark

Zoals Rob al aangeeft leid ik inderdaad het Tylototriton project van de Salamandervereniging. Dit project is verweven in een veel groter project, namelijk het ESF stamboek waaraan vele buitenlandse kwekers deelnemen evenals meerdere dierentuinen uit West-Europa. Doel van het stamboek is om informatie over Tylototriton soorten bij elkaar te brengen en de kweekresultaten te verbeteren. Daarnaast registreer ik waar en hoeveel dieren er van elke soort zijn zodat ik een overzicht heb hoe het met de diverse soorten in gevangenschap gaat. Het derde doel, waar vooral de dierentuinen een belangrijke rol in spelen, is om publieke aandacht te vestigen op de achteruitgang van salamanders.

Mensen die deel willen nemen aan dit project kunnen contact met mij opnemen. Ik voel me tegenwoordig namelijk niet meer geroepen om iedereen herinneringsmails te blijven sturen, als je niet mee wilt werken kan ik je nergens toe verplichten.

Overigens vind ik het zeker een goed idee als mensen hun ervaringen in een topic als dit kwijt kunnen; een goede en directe vorm van informatie uitwisseling!

Robkeulers

In hoeverre staan de leden van hier geregistreerd?

Ik snap dat Mark geen namen zal noemen, maar Harry, Petro, ALex, Danny en alle andere tylototriton-houders, staan jullie al geregistreerd?

Zou mooi zijn als we met de Nederlandse houders een leidende rol konden nemen hierbij. De kweekresultaten zijn goed, nu nog alles registreren en officïeel rapporteren. Het nadeel van posten op een forum als dit is dat het uiteindelijk in de vergetelheid raakt.



Joey Immers

Ik heb wel tylo's maar kweken zal ik er voorlopig nog niet mee doen.

Maar kan ik me registreren ??
Joey immers.

hypselotriton orientalis

DannyS

Met die vraag zit ik ook. Ze zijn pas zo'n 7-8 cm :D

Erik Maassen

Ik geloof niet dat het zo belangrijk is dat of je dieren al geslachtsrijp zijn. Maar wel wie, wat en waar heeft.

Mark, je hebt post.

Erik