landdieren in de schuur zonder verwarming

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pamela

Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit oplossen: In onze onverwarmde schuur heb ik 2 lage kratjes staan met nakweek marmertjes (van die bakken die onder het bed passen). Ik wilde ze niet naar binnen halen, maar de toplaag begon vorige week te bevriezen. Nu heb ik bovenop de deksel een verwarmingsmatje van 15 watt gelegd. Daarop dik piepschuim en daarop wat blokken lood. Ik vond dit 2 nachten geleden wel eng, heb om 13.00 uur 's nachts nog gecontroleerd. Maar.... deze kleine matjes houden de temp. keurig op 1 à 2 graden boven nul.

Roel

Mijn schuur kan ik evt. wel verwarmen i.v.m. mijn andere dieren. Momenteel houd ik daar mijn ribben + larven.
Buiten heb ik echter nog steeds twee bakken staan waarbij ik er één verwarm met een 6 watt drinkensbak verwarmer om de larven ijsvrij te houden. Het water is daarin een graad of 5 en het landgedeelte is voor een groot gedeelte vorst vrij. Mijn Axo aquarium (90*50*50) verwarm ik met een 25 watt aquarium verwarmer en houdt daarmee het water tussen de 5 en 10.
Het geheel is verder geïsoleerd met oude dekens en een kinder dekbed.
Het is niet de eerste keer dat ik voor deze oplossing moet zorgen eenvoudig omdat mijn schuur te warm is.

alibombali

#2
Ik had de afgelopen periode een kleine electrische kachel aangezet en die twee dagen geleden weer verwijderd....vanavond heb ik hem toch maar weer aangezet, gezien het feit dat het -1 graad vroor in de schuur...wat echter zeer opmerkelijk was, is dat er ondanks de kou er een Kayserie kaiseri en een volwassen Sjangjing shanjing aan de wandel waren....

salamandre

Ik heb landschildpadden, in de winterslaap in de schuur, en hier is het zo'n min 14 geweest. De bovenste bladlaag van 10cm was bevroren maar daar onder was het oke, vandaag nog gecontroleerd. En ik heb in Oostenrijk genoeg atra's over de sneeuw zien wandelen.
Er staat trouwens op caudata.org een stuk over volledig ingevroren salamanders die na ontdooien weer gewoon verder wandelde.
Dus ik zou me niet zo veel zorgen maken, in Iran kan het ook erg koud worden!

Robkeulers

waak ervoor om algemene regels aan te houden omdat er toevallig een specifieke soort is die tegen de kou kan! Voor elke soort is de minimumtemperatuur anders.

Zoek de minimumtemperatuur op voor de dieren in hun natuurlijke omgeving, en hou dan nog een veilige marge aan, aangezien de dieren in onze bakken niet zover kunnen wegkruipen als in het wild. Voorzichtigheid is toch geboden hier!






Sergé Bogaerts

Alex, aan de wandel is niet altijd positief, dat kan ook betekenen dat ze hun laatste energie benutten om een veilig heenkomen te zoeken ;-)

En natuurlijk vriest het ook in Iran maar dan verstoppen die salamanders zich wel een paar meter diep in de grond. En salamanders wandelend over de sneeuw ken ik ook, maar dan wel op het moment dat het aan het smelten is en de temperaturen van de lucht al flink boven nul zijn gestegen. 

Maar ik ben wel benieuwd naar jullie experimenten, je moet echter wel de temperatuur dicht nabij het dier meten en niet in de schuur als geheel. Als jullie er achter zijn bij welke temperaturen onder het vriespunt welke soorten salamanders in leven blijven hoor ik het graag!

Maar.... voor allen die liever hun salamanders in leven houden....neem het zekere voor het onzekere; overwinteren gaat bij mij gecontroleerd in de koelkast of kelder, binnen! Dan kan ik elke dag exact zien hoe koud de dieren zitten....;-)


alibombali

Ahh, ik bedoelde het ook niet als positief, meer als opmerkelijk...
Vorig jaar hield ik dezelfde groep shanjings onder dezelfde omstandigheden en zag ze 3 maanden niet...