Help ! Een soort alg of schimmel in mijn aquarium !!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Hallo weet iemand wat dit is ? En of het schadelijk is voor mijn Axolotls ? Het is een soort schimmel of alg wat op de ruit van mijn aquarium hangt in groepjes . En als ik het aan raak knijpt het dicht . Het lijkt wel een soort anemoon ofso ?

Gerrit Krips

Waarschijnlijk zoetwaterpoliepen (geslacht Hydra). Op internet is daar redelijk veel informatie over te vinden.

Coen Deurloo

Dat lijkt op Hydra, en is vrij onschadelijk. Het schijnt wel de allerkleinste larfjes en watervlooien te kunnen vangen. Het verhaal gaat dat als je hydra's hebt, je de planten uit je bak wel weg kunt gooien. Dit is echter nergens voor nodig. Als je de planten gedurende 5 minuten op 45-50 graden verwarmt, zullen de hydra's dit niet overleven, maar de planten wel. Ook moet je de bak + inhoud in zijn geheel schoonmaken.

A34

Het lijkt inderdaad veel op hydra , en een paar planten beginnen er ook al last van te krijgen zie ik net.
Erg jammer want ik heb de bak nu net 3 weken aan het lopen . Ik wacht nog even af en anders maar een grote schoonmaak .  Dank jullie wel !

A34

#4
Nog een vraag . Wat als ik nou eens in mijn bak heet water zal doen tot ongeveer 50 graden uiteraart zonder de salamanders kan dit dan het probleem niet verhelpen ?

Platoplato

Beste Jeroen,

Ik heb ook een paar hydra's op een stukje kurk bij mijn cynops oriëntalis. Mij is verteld dat ze onschuldig zijn, maar ik ga ze binnenkort toch overzetten. Tip: er zijn visjes die de hydra's heerlijk vinden. Misschien kun je je axo's even herhuisvesten, verwarmingselementje erin en dan wat visjes 'leasen'. Volgens mij guppen of labyrinthvissen (kempvis).

Maar ik weet weinig af van de voortplantingscyclus van hydra's en het risico dat ze, als de visjes weer weg zijn, terug komen. Maar misschien gewoon even aankijken, bij mij zijn er zelfs watervlooien in de bak die de hydra's en de salamanders overleven.

Groeten,

Sebastian

Kenny

Citaat van: Jeroen S op december 24, 2008, 12:44:35 PM
Nog een vraag . Wat als ik nou eens in mijn bak heet water zal doen tot ongeveer 50 graden uiteraart zonder de salamanders kan dit dan het probleem niet verhelpen ?

Zo heb ik het ook wel eens gedaan ja ;) Poelslak (Lymnaea stagnalis) zou ook helpen al weet ik niet of je die in je bakje wilt...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Ik heb ook enkele hydra in de bak. Is er geen mogelijk om deze te verwijderen zonder dat je de hele bak moet verbouwen of leegmaken??
Ik heb er ooit nog eens gehad en geloof dat ik dit toen opgelost heb met keukenzout. Had wel het nadeel dat enkele planten het eveneens begaven.
Zijn er geen vissen die hydra lusten? Zodat ik eventueel enkele dagen vissen in de bak zet en daarna gewoon de salamanders er terug in kan zetten?

Coen Deurloo

Citaat van: Steven D. C. op maart 17, 2009, 01:17:34 PM
Ik heb ook enkele hydra in de bak. Is er geen mogelijk om deze te verwijderen zonder dat je de hele bak moet verbouwen of leegmaken??
Ik heb er ooit nog eens gehad en geloof dat ik dit toen opgelost heb met keukenzout. Had wel het nadeel dat enkele planten het eveneens begaven.
Zijn er geen vissen die hydra lusten? Zodat ik eventueel enkele dagen vissen in de bak zet en daarna gewoon de salamanders er terug in kan zetten?

Hier is een interessante discussie ontstaan over het doden van Hydra, met wat experimenten. Een dierenarts is ook actief betrokken bij het topic, best goede info: http://www.caudata.org/forum/showthread.php?t=59822

A34

Ik zelf heb gewoon een hele tijd af gewacht, ze zijn vrijwel allemaal verdwenen.
Wat mij op valt is dat bij mijn nieuwe bakken die pas lopen, ik hier ook weer last van heb..

Steven DC

Citaat van: Coen Deurloo op maart 17, 2009, 02:05:22 PM
Citaat van: Steven D. C. op maart 17, 2009, 01:17:34 PM
Ik heb ook enkele hydra in de bak. Is er geen mogelijk om deze te verwijderen zonder dat je de hele bak moet verbouwen of leegmaken??
Ik heb er ooit nog eens gehad en geloof dat ik dit toen opgelost heb met keukenzout. Had wel het nadeel dat enkele planten het eveneens begaven.
Zijn er geen vissen die hydra lusten? Zodat ik eventueel enkele dagen vissen in de bak zet en daarna gewoon de salamanders er terug in kan zetten?

Hier is een interessante discussie ontstaan over het doden van Hydra, met wat experimenten. Een dierenarts is ook actief betrokken bij het topic, best goede info: http://www.caudata.org/forum/showthread.php?t=59822
Nja dan spreken we over bestrijding met medicijnen. Persoonlijk vind ik dat maar niks...
3doornige en 10doornige stekelbaarsjes zouden volgens verschillende site's ook verzot zijn op hydra. Weet enkel niet of ze beschermd zijn in het belgenlandje... Stekelbaarsjes zouden dus misschien de oplossing kunnen bieden, alleen de vraag dan nog wat je achteraf moet doen met de baarsjes. Terug gaan zetten lijkt me niet slim. De kans dat ze een bacterie of virus mee terug nemen naar hun natuurlijk water is reëel...

Kenny

Stekelbaarsjes zijn niet beschermd maar idd wat doe je er achteraf mee...liever laten zitten waar ze zitten.
Ik heb een 10tal grote posthoornslakken die ik eens ga loslaten op de hydra, zou een oplossing kunnen zijn naar het schijnt...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op maart 18, 2009, 10:30:43 AM
Stekelbaarsjes zijn niet beschermd maar idd wat doe je er achteraf mee...liever laten zitten waar ze zitten.
Ik heb een 10tal grote posthoornslakken die ik eens ga loslaten op de hydra, zou een oplossing kunnen zijn naar het schijnt...

Posthoornslakken heb ik ook in het aquarium zitten, maar daar heb ik nog nooit resultaat mee gehad. Ben benieuwd naar uw resultaten.

Robkeulers

Posthoornslakken zijn leuke beestjes om te zien, maar mijn ervaring is dat het niet helpt tegen wat dan ook, puur visueel vermaak.  :D

Harry

Over Hydra's is al heel veel geschreven. De hydra's doden inderdaad alleen je larven. Maar een ander gevolg is dat gevoerde watervlooien niet naar de salamanders gaan, maar naar de hydra. Dus je bent hydra aan het voeren. De dode watervlooien zorgen voor een zeer snelle achteruitgang van de waterkwaliteit. Er is in het verleden door mij en vele anderen gexperimenteerd om deze dieren te verwijderen. Maar mijn conclusie is na jaren hydra's in mijn bakken te hebben gehad en veel geprobeerd te hebben:

Als je hydra hebt, doe er zo snel mogelijk wat aan.
Hele bak verschonen en goed schoonmaken. Zand spoelen en overgieten met kokend water, evenals andere stenen pomp etc. Soms zet ik ook spullen stenen schors etc 1 minuut in de magnetron. Planten gooi ik meestal weg. Sommige zeggen dat als je ze heet afspoelt de hydra weg is, maar ik betwijfel dat.
Maak vooral ook het glas goed schoon en neem gewoon nieuwe planten.

Heb je beginnende hydra, en je wilt de bak niet verschonen, stop dan met het voeren van watervlooien en stap over op tubifex. Dan zal de hydra zich niet verder uitbreiden.

De eerste tekenen van hydra zijn meestal dat na het voeren van watervlooien deze binnen een half uur allemaal weg zijn. (niet door de salamanders, maar door de hydra's)

Ook is een keer mijn hele vijver naar de knoppen gegaan qua waterkwaliteit doordat ik elke dag een emmer watervlooien erin gooide. Dat doe ik echt nooit meer!!!!!
Ik voer mijn dieren in de vijver gewoon bij met eigen gekweekte regenwormen. Dan blijven ze en komen er meer terug.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan