Opfok larven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

Hallo luitjes,
Het is weer zover de eerste larven van de ribben zwemmen al weer. Voorlopig zitten ze nog op artemia naupliën. Het enige nadeel is echter dat niet alles direct gegeten wordt  met dus wat vervuiling van het water.
Afhevelen is nog geen optie omdat de larven nog te klein zijn.
Met een filter ben ik bang voor hetzelfde effect nl opzuigen van de fragiele larven.
Ze zitten dus voorlopig dus nog alleen op lucht.

Een ander nadeel: de poel waar ik zomer en winter normaliter vlooien en cyclops kan scheppen heeft een nieuwe bewoner gekregen (De vervelende stekeltjes welke alles voor ons net opvreten).
Een kennis van me wil er al wel een paar kleine snoeken opzetten mogelijk help dit.

Echter: is er nog een alternatieve voedseltip voor als de larven te groot worden voor de artemia naupliën en te klein zijn voor tubifex en diepvries.

??? ???

DannyS

pfoe.. je kan kijken of er een dierenwinkel in de buurt is die vlooien verkoopt, al wordt dit al snel behoorlijk duur.
Je kan de artemia wat laten groeien, door er een zooi in een aparte bak (fles oid) te doen en ze wat voer te geven.
Als artemia te klein worden voor de larven, dan lijkt het mij dat tubifex een prima opvolger is, toch?

Roel

Het is natuurlijk het proberen waard. Met betrekking tot de vlooien hier in de winkels zal niet eenvoudig worden. Er is hier lokaal maar één leveransier welke de winkels bevoorraad en die schept op dezelfde vijver als wij.(hij is de man van de snoekjes ter bestrijding van de stekeltjes maar dat terzijde).
Vorig jaar waren mijn ribben wat later met afzetten en toen waren er voldoende vlooien ter beschikking.
Aan tub kan ik hier vrij éénvoudig aankomen dus dat zou geen probleem zijn op de kosten na.
Verder heb ik wel ruim voldoende diepvries in huis waaronder bosminden mogelijk is dit ook een alternatief alleen prefereer ik in de begin fase niet te veel diepvries.
Ik zal maar moeten afwachten wat het weer gaat doen want ik heb net van KROL vernomen dat er ook nog een vorst periode gaat aankomen.