Eindelijk het is zo ver !!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

A34

Eindelijk .
Morgen na uitstellingen en lange wachten krijg ik eindelijk mijn 3 Axolotl jonkies !
Ik heb de schitterende bak nu al 2 weekjes aan het indraaien . Heb toch voor de 1 meter bak gekozen en kwam een mooie tegen bij Hornbach, niet al te duur en toch wel degelijke kwaliteit.
Daarnaast ook noch een mooi stuk kienhout uitgekozen en wat waterplantjes , lavasteen , zand , vuilzuigertje en dat soort dergelijke .Het filtertje daarintegen is eigenlijk te klein, ik had er nog eentje liggen maar ik ga binnekort weer naar Hornbach om een Tetra tec te kopen ! Ik moet zeggen dat Hornbach zeker naar mijn wensen voldoet. En verdiend wel een sterretje .

Maar nog even een paar vraagjes wat ik wel belangrijk vind .

* Moet ik nog ergens op letten voordat ik mijn Axolotls van ongeveer 6 cm in de bak doe ?
* Moet ik nog ergens op letten als ze in de bak zitten ?
* Is het waterniveau niet te hoog voor de kleintjes ?
* Als ze nog zo klein zijn mag ik de bak dan ook minder snel verschonen zo ja wanneer ongeveer ?


Hiernaast wil ik vele mensen en sites oa caudata bedanken voor de vele nuttige informatie ,zonder internet werd het allemaal een stuk moeilijker .

groeten jeroen

Edit; meest bizarre msn/spelfouten weggehaald.

Roel

Hallo Jeroen,Proficiat met de aanschaf.
Wat betreffende het water verversen is helemaal afhankelijk van wat en hoeveel je gaat voeren.
Met behulp van de genoemde buitenfilter zal de waterkwaliteit niet zo snel achteruit gaan vermoed ik.
Zou wel even kijken naar het eventuele prijsverschil tussen de Tetra Tec en evt een Eheim.
Beide filters zijn van prima staat. Heb zelf namelijk beide merken draaien thuis alleen de Tetra verbruikt iets meer stroom dan de Eheim.

A34

#2
Goedemorgen Roel, en dankjewel !
Ik was inderdaad aan het twijfelen tussen deze 2 . het nadeel is dat bij de Eheim geen reinigingsinhoud erbij zit , en er zitten geen schijfjes in had ik begrepen. daarom dat ik al gouw voor de Tetra tec kies .  zou het wel inderdaad kunnen uitrekenen als ik het apart erbij zou kopen ,maar daarintegen vind ik de Tetra tec ook een veel mooier en handiger aparaat .

Roel

Klopt, het is erg handig dat de spulletjes er voor een groot gedeelte al bij zitten.
Vooral die bioballen zijn voor een axo bac handig, maar wel aan de grove kant.
Mocht je eventueel wat centen over hebben kan ik je siporax aanraden van het merk SERA.
Dezen lijken op de ouderwetse keramiekpijpjes maar zijn gemaakt van een soort glasvezel. Voordeel je krijgt er een super groot filter oppervlak vak met daar in een groot bacterie bestand.
In aanschaf is het wel wat aan de dure kant maar die is maar éénmalig. Onderhoud; af en toe uitspoelen onder de kraan en klaar is kees.
Ik gebruik het o.a. in al mijn aquaria maar ook voor het water gedeelte mijn mijn tropisch terrarium en het werkt echt prima. Voorheen had ik vaak last van blauw algen en sinds ik over een flinke hoeveelheid siporax filter is dat probleem ook uit de wereld.

A34

#4
Heel erg bedankt voor de tip , deze ga ik er zeker bij kopen! Ik ga denk ik voor de Tetra Tec maar je hebt ook verschil in capaciteit .De 600 is voor 60 tot 100L en de 700 voor  100 tot 250L . Als mijn water hoogte zo goed zou zijn  140L zou ik de 700 moeten pakken . maar is deze niet te sterk of iets voor de Axolotls ?

Marielle

qua sterkte valt het wel mee hoor. Ik heb ook zo'n filter voor mijn axo bak, en er wordt een uitstroompijp met gaatjes bijgeleverd. Hierdoor kan je het uitstromen van het water over een groter oppervlakte in debak regelen (of een regensysteem make) en gaat niet al het gefilterde water door 1 gat terug de bak in. Verder kun je de kracht van het in en uitstromen regelen. Bovenop het filter, waar de slangen het filter inlopen zitten 2 draaiknopjes. Deze kun je zelf op de gewenste kracht instellen.

Roel

Zoals Marielle zegt dat valt allemaal reuze mee.
Ik denk dat in aanschaf prijs de Tetra het gunstigste is.
Hier bij de Hornbach in Tilburg stond hij laatst voor €75 terwijl de Ehein duurder uitkwam.
Overigens zijn dit de twee merken welke momenteel goed in de markt liggen. Zowel qua kwaliteit als ook de service van de producerende firma's.
Vaak zie je ook nog wel het merk Fluval maar daar zijn mijn ervaringen een stuk minder mee.

DannyS

Even wat antwoorden op de andere vragen:

Waterniveau is prima, kunnen ze lekker zwemmen. Ze zullen het meest laag zitten, maar geef ze maar lekker de ruimte. Meer water wordt minder snel vuil.
Voordat de axies er ingaan, moet de bak op klimaat zijn 'gecycled'. Als hij al 2 weken aan het draaien is, dan zal het wel goed zitten, maar voor de zekerheid toch de waardes in de gaten houden (NH3, NO2 en NO3). Als de bak op 'klimaat' is en de temperatuur is goed, dan kunnen de axies er zonder problemen in.

Waar je op moet letten als ze er in zitten:
Als ze er pas inzitten, zullen ze door de verandering in omgeving (stress) minder kunnen eten. Dit is geen ramp en komt vanzelf goed.
Met een bak van 1m zullen ze genoeg ruimte hebben, dus zullen ze van elkaar afblijven. Ik kan wel aanraden om wat meer beplanting in de bak te doen, dan kunnen ze beter schuilen.

Hoe groot zijn de axies? en welke kleuren?

Roel

Hey Danny,
Volgens zijn eerste bericht zouden ze ongeveer een cm of 6 zijn.
Of de conditie goed is weet ik niet. Hij haalt ze wel bij Hornbach.
Ik weet niet welke maar als ik zo bekijk naar de vakkundigheid bij onze Hornbach hoop ik wel dat ze daar nog niet al te lang hebben gezeten.
Ze hebben hier nl alleen maar een gezamelijke stelling houd in alles op één filter en dezelfde temp. Dus als ze daar in het tropisch gedeelte hebben gezeten zitten ze zeker op een temp van een graad of 25.
En hopelijk wel goed doorvoed.

A34

Nee de axolotls haal ik op ergens in Noord-Brabant bij iemand thuis ! , hij heeft een nakweek van 40 axolotls en waarscheinlijk alleen wildkleur . Dat vind ik verder geen probleem . Ik ben vandaag nog even bij stelo (reptielenzaak ) in Brunssum geweest .Idd nog wat plantjes en bevroren muggenlarven gekocht .
Ik heb ook nog de bak een beetje anders ingericht maar ik kan haast niet meer wachten !!  :P

bedankt voor de nuttige informatie en tips allemaal !!

groetjes jeroen

A34

Hier een paar fotos van mijn nieuwe vriendjes !!    :D

A34

#11
2 wildkleur en toch een albino !!

A34

#12
Maar nog even een laatste vraag ..

Mijn albino was net aan het happen naar watervlooitjes maar kreeg daarbij ook wat zand binnen . Ik maak me toch een heel klein beetje zorgen ! En ik vraag me af of het wel echt zand is. Het lijkt meer op hele kleine steentjes van 1 mm , maar op de zak stond aquarium zand . Is dit nu niet grind of toch zand ?

Roel

Hallo Jeroen,
Mooie exemplaren. Zelf heb ik een trio goudkleurige(2x man en 1x vrouw)
Zelf heb ik geen ervaringen met het zand/grint daar ik ze vrij op het glas(en dan ook nog buiten heb zitten)
Echter volgens eerdere topic's zou het niet zo'n ramp moeten zijn. Als het niet te grof is en conform de foto's lijkt dit mij reuze mee te vallen.
Dat beetje zand komt er dus langs natuurlijke weg weer uit.
Overigens hoop ik het komende jaar eindelijk eens goede nakweek te krijgen van mijn beesten. Het is de afgelopen twee jaar nl mislukt.
De aanhouder wint echter binnen deze mooie hobby
gr Roel

A34

#14
Dankje Roel voor de kleine geruststelling . En succes met je kweek !
Bij waar ik deze axolotls vandaan heb , hebben 30 van de 40 het niet overleeft . Erg jammer eigenlijk ,
het zijn zo een mooie beestjes ! Ik hoop ook wel dat er een vrouwtje of mannetje bij zit .
mischien dat ik ze dan ook zal proberen te kweken over een paar jaar .

Groetjes Jeroen