Neurergus kaiserii wildvang

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robkeulers

Trouwens, wel bizar veel volwassen nakweek kaiseri op het moment zeg...  ;) ;) Ik vreet een bezem als.... .

Robkeulers

Ik geef daarmee aan dat al die cb kaiseri die via grote handelaren loopt (zie die US site) allemaal wv is. Het is best mogelijk dat er een paar volwas nk kaiseri verkocht worden, maar toch geen groepen dieren?

DannyS

Salamanders zijn niet knuffelbaar, dus het kan veel mensen niet schelen.

Roy van Grunsven

Je kunt hier met de huidige wetgeving ook niks tegen doen. Het is niet strafbaar ze te verhandelen.
Het vangen en vervoeren in Iran is verboden maar eenmaal Iran uit is er niks aan de hand.

Deze soort moet so snel mogelijk op de cites lijst, dan kan er iets aan gedaan worden.

Coen Deurloo

Iran heeft momenteel een hoop andere dingen aan het hoofd. Daarnaast zijn de verhoudingen tussen Amerika en Iran momenteel niet echt geweldig ;)... Ik denk dus niet dat er binnen aanzienlijke tijd verandering in komt.

Ik heb met Reptilesncritters gemaild, en het komt erop neer dat zijn leverancier heeft gezegd dat het nakweek is, maar daar heeft hij geen enkel bewijs van. Ik heb de situatie uitgelegd, en hij heeft beloofd navraag te doen bij de bewuste leverancier, dus ik ben benieuwd of ik daar nog bericht over krijg. Voorlopig lijkt het erop dat het helaas wildvang is.

Roy van Grunsven

Dan ben je als Reptilesncritters ook wel heel goedgelovig.

Ik geloof ook niet dat Iran dit op gaat (of kan) lossen. Als er echter fatsoenlijke wetgeving komt en deze dieren niet meer Europa of de VS in mogen zonder de juiste papieren is er ook geen geld meer mee te verdienen.

Roy van Grunsven

"de politiek"

IUCN wordt door wetenschappers gedaan, deze schatten in hoe hard een soort achteruit gaat en hoe bedreigd ze zijn. Welke soorten wel of niet beschermd is is daarentegen een politieke keuze. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de paling, ernstig bedreigd maar niet beschermd om politieke redenen.

Wouter

... en omdat het getal van duizend nergens op gebaseerd is, is het erg moeilijk om getallen op tafel te leggen van de achteruitgang en populatiestatus in het wild. Zoals Roy zegt, dan wordt het een flink praatproces wat veel tijd in beslag neemt.

Roy van Grunsven

Er is aardig wat duidelijk. Die duizend is een grove schatting natuurlijk maar geeft een orde van grootte aan (het is niet voor niks zo'n mooi rond getal).

Wat wel duidelijk is:
Het verspredingsgebied is 10 vierkante kilometer. Hij zat in drie riviersystemen maar is recent in nog maar twee gebieden gevonden.

Dat het heel beroerd gaat staat dus buiten kijf. Dat er niks gebeurt komt niet omdat het onduidelijk is of het nu 1000, 300 of 2000 beesten zijn.

Wouter

Ik ken de account van de IUCN ook wel. Er is recent minstens een nieuwe populatie ontdekt (zie onderstaande referentie), misschien zijn er nog wel meerdere. Range berekeningen en schattingen van populatie-aantallen door de IUCN zijn zeer grof. Als er werkelijk populaties in ondergrondse waterpartijen in de karst leven zou het aantal nog wel eens hoger uit kunnen vallen. Dat neemt natuurlijk niks weg van het feit dat ze zeer bedreigd zijn!
Ik geloof niet dat ik in de vorige post gezegd heb dat er niets gebeurt omdat de populatiegrootte onbekend is... Dit was meer een bevestiging van jou commentaar, dat door onduidelijke aantallen in de handel en in het wild het evaluatieproces van de soort langer duurt.


Sharifi, M., Rastegar-Pouyani, N., Akmali, V., Assadian Narengi, S. (2008): On Distribution and Conservation Status of Neurergus kaiseri (Caudata: Salamandridae). Russian Journal of Herpetology 15(3)

Mark

Wouter heeft hier inderdaad gelijk in. Onzekerheden rondom wilde populaties en de omvang van de handel bemoeilijken dit soort zaken.

Het goede nieuws is echter wel dat er momenteel druk aan gewerkt wordt om kaiseri op Cites te krijgen.

Roy van Grunsven

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er wel onzekerheid is maar dat het volkomen duidelijk is dat het een bedreigde soort is.

Het aantal tijgers, olifanten, en de meeste soorten walvissen is ook onduidelijk. Maar deze doen het beter als knuffelbeesten.

Robkeulers

Ik was net even aan het rondneuzen op wat US sites. Ook daar worden nu overal kaiseri aangeboden, en ze beweren allemaal dat het nakweek is. Honderden volwassen nakweekdieren te koop, dat moet toch wel een fantastische kweker zijn geweest daar in het oostblok....... :o :o :o

petro pees

Rob,
Heb je de discussie op het caudata org. ook al gelezen?
Petro
Tylototriton Shanjing