Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 10 gasten bekijken dit topic.

DannyS

Ik ben altijd beschikbaar voor het helpen opkweken van dieren! Zeker als het gaat om een soort die nauwelijks gehouden wordt binnen de vereniging.

Op zich lijkt het me interessant om te weten wat de beste omstandigheden zijn voor het opkweken. Het is voor de toekomst misschien erg handig om te experimenteren met temperatuur. Één resultaat is wat onbetrouwbaar om meteen een conclusie uit te trekken, maar misschien wel voor herhaling vatbaar. Het is in ieders belang dat we weten wat de beste opkweek methode is met de minste uitval.

Steven DC

Citaat van: Danny Stammers op april 19, 2009, 09:58:18 AM
Het is voor de toekomst misschien erg handig om te experimenteren met temperatuur.

Denk niet dat experimenten nodig zijn, omdat de soort toch al met veel succes gekweekt is. De juiste informatie krijgen van de juiste mensen, lijkt me beter dan experimenteren.
Zodra de jongen gemetamorfoseerd zijn, is het opkweken zeer simpel.

Het ziet er goed uit Coen! Ben toch blij m'n beestjes goed terecht gekomen zijn!

Coen Deurloo


Kenny

Ik ben verliefd! en een beetje jaloers  :D leuk Coen!!! de eerste morph?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

De eerste morph inderdaad, ik zag het diertje vanochtend toen ik nog even snel wat watervlooien ging voeren. Toen ik de pigmentatie wat zag toenemen bij de larven had ik er gelukkig een deksel opgezet, en zo zie je maar weer; het is echt nodig! Dit knaapje zat tegen het deksel aan gekropen.

Nu komt het moeilijke gedeelte... Tips over de inrichting van de juvenielen bak zijn meer dan welkom!

Kenny

Ik zou voor een soort bosbak gaan met bosgrond, bladeren en mos. Niet te groot zodanig voedsel steeds in overvloed aanwezig is, zo doe ik het nu met m'n red efts.
Mischien heb je wel wat aan de boscai's caresheet vanop .org?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

#81
Hey Coen, geweldig!!

Bij mij zaten ze in een bosterrarium en daar deden ze het perfect in. Heb ze ontvangen als net gemetamorfoseerde dieren en waren halfwas toen ik ze naar jou stuurde. In die tijd heb ik geen uitval, noch problemen gehad.

Mijn bak was een terrarium met schuiframen met vooraan en bovenaan verluchting. De maten waren 70x40x40. Aan de ene kant had ik droge eikenbladeren liggen, aan de andere kant vermolmd hout, eikenbladeren en mos. Regelmatig de vochtige kant sproeien en de bak voorzien van voedseldieren zoals regenwormen, naakt- en huisjesslakken, pissebedden, springstaartjes, spinnetjes, etc... Je moet er wel voor zorgen dat ook je voedseldieren genoeg eten vinden, anders zouden ze je salamanders misschien als voedsel kunnen aanzien... Ik ga alvast even zoeken naar de foto's van de bak.

edit: Ik hield ze op kamertemperatuur, maar 's nachts ging de verwarming af. In de winter kon het dus vrij koud worden in de nacht

Steven DC

Hier wat foto's van de bak waar ze bij mij inzaten:






Robkeulers

Coen, super! verder geen woorden aan vuil maken  ;D

Lijkt me een perfecte bak Steven! Zag je ze hier wel eens in fourageren of alleen bij het voeren?



Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op april 21, 2009, 04:40:16 PM
Coen, super! verder geen woorden aan vuil maken  ;D

Lijkt me een perfecte bak Steven! Zag je ze hier wel eens in fourageren of alleen bij het voeren?




Ze zijn in landfase vooral schemer- en nachtactief. Als ik ze 's avonds sproeide, zag ik ze wel regelmatig op jacht gaan. Ik keek wel met een klein rood zaklampje, want van gewoon licht gaan ze eveneens lopen.

Harry

mooie foto van die morph Coen. Een vrouwtje. Dat kun je al vroeg zien bij italicus. (de kop loopt bij mannetjes veel spitser en de lichaamsbouw is smaller en langwerpiger. Ik heb er al veel gezien, vandaar dat ik het snel zie.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op april 21, 2009, 07:46:07 PM
Een vrouwtje. Dat kun je al vroeg zien bij italicus. (de kop loopt bij mannetjes veel spitser en de lichaamsbouw is smaller en langwerpiger. Ik heb er al veel gezien, vandaar dat ik het snel zie.


Straf! Wist niet dat geslacht al zo jong bepaald kan worden... Wat is de man - vrouw verhouding van je volwassen dieren, Coen?

Sergé Bogaerts

Ik zou sterk willen pleiten voor een veel simpelere bak voor de opkweek, immers het overzicht in zo'n grote bak is zoek en als er iets mis gaat kom je daar pas achter als er al veel dieren dood of ziek zijn. Denk eerder aan de ton-constructies van Harry met de famueze voederballen; vittatus/ophryticus jonkies zijn ook klein en lastig, amar bij harry gaat dat prima, ik denk dat dit voor italicus ook een goede opzet is.

Coen Deurloo

Citaat van: Steven D. C. op april 23, 2009, 06:07:26 PM
Straf! Wist niet dat geslacht al zo jong bepaald kan worden... Wat is de man - vrouw verhouding van je volwassen dieren, Coen?

Ik heb 2 vrouwen en 3 mannetjes, waarvan 1 mannetje nooit het water in is gegaan, en 1 vrouwtje nog te jong was om te gaan leggen. Ik heb dus slechts 1 eierleggend vrouwtje gehad dit jaar.

Ik denk dat een simpele bak inderdaad belangrijk zal zijn, de juvenielen zijn echt ontzettend klein en ik wil het geheel toch nog kunnen overzien.

Steven DC

Citaat van: Coen Deurloo op april 23, 2009, 07:55:20 PM


Ik heb 2 vrouwen en 3 mannetjes

Is er dan eentje afgevallen?
Toen ik ze aankreeg waren er 3 echt miniscule diertjes, en 3 die een halve cm groter waren. Ik weet niet zeker, maar het zou dus kunnen dat het 3 mannen en 3 vrouwen waren.
Zijn er ondertussen nog gemetamorfoseerd?