Voortgang kweek Lissotriton italicus

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Wouter

Daar komt bij dat de rottende bladeren de zuurgraad van het water verhogen (Do weet hoe, die vertelde dat laatst) en je larven dus minder kans hebben op schimmelinfecties. Eigenlijk zijn rottende bladeren best wel ideaal... Een kweker uit Frankrijk past die methode al jaren toe.

Harry

Mag ik concluderen dat het met de warm opgekweekte dieren beter gaat dan met de koud opgekweekte dieren???

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

#62
Er is met geen woord meer gerept over de temperatuur. Ik lees iets over de zuurgraad, het bacterieleven, de grootte van de bak etc, maar over temperatuur wordt in de laatste posts niks meer geschreven. Je kunt dus best concluderen dat de warmere dieren beter gaan, als je er voor kiest dat je alle andere belangrijke punten (zuurgraad, bacterieleven, bakgrootte etc.) overslaat.


Edit: woord vergeten..

Steven DC

Citaat van: Wouter Beukema op april 12, 2009, 06:52:04 AM
Daar komt bij dat de rottende bladeren de zuurgraad van het water verhogen (Do weet hoe, die vertelde dat laatst) en je larven dus minder kans hebben op schimmelinfecties. Eigenlijk zijn rottende bladeren best wel ideaal... Een kweker uit Frankrijk past die methode al jaren toe.

zijn rottende bladeren dan ook goed bij volwassen dieren? Of heeft dat totaal geen nut?

kevin

Ik denk dat Temperatuur hier ook eventueel mee kan spelen met het eventuele rottingsproces van de bladeren. Bij hoge temperatuur gaat dit harder dan bij een lage temperatuur. Hierdoor loopt het bacterieleven denk ook sneller bij een lagere temperatuur. Ligt er net aan bij welke temperatuur ze zich optimaal voelen.

Maar al zou ik het doen zou ik het ook niet in een kleine bak doen. Dit vind ik zelf te risicovol. Tegenwoordig kweek ik zoiezo de larven in zo groot mogelijke bakken op met een kleine percentage dieren erin. Dit geeft voor mij de meeste succes met opkweek. Aangezien het water makkelijk stabiel te houden is.

Coen Deurloo

De uitval is inderdaad niet temperatuur gerelateerd. De larven bij koude temperaturen doen het even goed als die op warme temperaturen, al groeien ze uiteraard minder snel. Ik gisteren een aantal larfjes in de watervlooien kweek bak gedaan, en die hebben het helaas niet gered. Dit leek mij een 'goed draaiende bak', maar waarschijnlijk was de shock te groot voor de nog kleine larfjes, erg jammer. Ik heb vandaag 2 extra bakken gemaakt met bladeren en waterplanten, zowel warm als koud, dit werkt toch het best.

Harry

#66
Even over de duidelijk Rob. Helemaal in het begin hadden was er een hele discussie (ook via msn) over warm en koud opkweken
Ik adviseerde Coen de dieren warm op te kweken (om de kwetsbare fase te verkorten) en daar kreeg ik nogal wat commentaar op. Coen heeft toen 1 deel warm opgekweekt en 1 deel koud. Nu wordt er voor het eerst uitval gemeld en wel bij de kleinere koud opgekweekte dieren. Vandaar dat ik deze vraag aan Coen stelde. Natuurlijk heb ik alles over die bladeren gelezen. Maar ik denk dat die kouder en langzamer opgekweekte dieren kwetsbaarder zijn. Ik ben dus gewoon nieuwsgierig naar het feit of er meer uitval is bij de koud opgekweekte dieren. Bladeren in je bak zijn echt niet de oorzaak van sterfte van larven.

Verder vind ik als ik een vraag aan coen stel (de kweker) dat dan niet Rob het antwoord moet geven.

wat verder de oorzaak is van de uitval van de larven doe ik geen uitspraak over dat kan inderdaad aan veel dingen liggen. Maar ik zorg altijd dat mijn larven in het begin snel groeien want als ze eenmaal een beetje formaat hebben zijn ze minder kwetsbaar. Kleine larven zijn gewoon kwetsbaarder, en hoe langer de dieren klein zijn, hoe langer er wat fout kan gaan, wat ook de oorzaak is.

Dus ik ben alleen maar nieuwsgierig naar de uiteindelijke uitkomst namelijk waar de meeste uitval is (warm of koud opgekweekte dieren) wel ervan uitgaande dat ze verder onder gelijke omstandigheden worden gehouden, met alleen de temperatuur als variant.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Ik ben van mening dat de sterfte van de larven in zijn geheel aan mijn onkunde te wijten is. Gelukkig heb ik hier weer van geleerd. Ik denk dat ik de volgende keer wat eitjes ga verspreiden onder de leden om risico nog effectiever te spreiden, mocht er vraag naar zijn.

Robkeulers

Ik weet dat het een onderwerp waar veel discussie ovr is, ik doe er zelf hard aan mee, maar aangezien het hier een forum is waar we allemaal mogen discussieren denk ik dat iedereen gewoon zijn/haar mening kan en mag geven. Als je alleen een aantwoord van de kweker wil moet je expliciet de naam erbij zetten, of anderszins zeggen dat je alleen van de hoofdpersoon inmenging wil.

Maar goed, ik denk dat de temperatuurdiscussie te kort door de bocht is, aangezien er meerdere factoren afwijken kun je nu niet zeggen dat een bepaalde variant beter is dan de andere. Licht het aan de temperatuur, de zuurgraad, de bacteriecultuur, lichtinval, afvalstoffenniveau, zuurstofpeil, etc etc.

Coen's experiment is super en erg leerzaam, maar er zijn teveel variabelen waardoor je niet kunt zeggen dat door 1 factor (temperatuur) iets beter of slechter gaat.

Robkeulers

Even een andere vraag, hoeveel larven zijn er nog over ongeveer?

Coen Deurloo

Moeilijk te zeggen :) Ik denk een stuk of 30, en nog een hoop eitjes.

StijnH

Ik vind het ook een erg leuk en leerzaam topic ;D veel succes Coen!
en hou ons op de hoogte, 30 al..dat gaat mooi!! :)

Groeten, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Coen Deurloo

Ik heb weer wat foto's gemaakt van iets jongere larven die nu ook meer pigmentatie gaan vertonen. Dit keer heb ik een glazen bak gefotografeerd in plaats van een plastic bak, hierdoor zijn de foto's wat helderder.









Ook een foto van de watervlooien, die erg goed gedijen in een bak met bladeren. Je kan goed zien dat er enorm veel jonge watervlooien bijzitten, deze zijn allemaal in de bak zelf gekweekt.


StijnH

 :o mooie foto's van die larfjes, ziet er wel lief uit :P ook mooi die pigment! en zeker geen gebrek aan watervlooien ;D

suc6, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Prachtig Coen! wat een knappe larven  :o eten blijkbaar goed ook :)
Die watervlooien, mooie foto! ik zoek me gek naar watervlooien en kan ze hier nergens vinden, ongeloofelijk.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.