Koude en warme temperatuur...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alibombali

Gister haalde Henk aan in een topic van Harrie, dat de doodsoorzaak van zijn Tylo's wel 'ns de te warme temeratuur kon zijn.
Nu gaan we buiten weer naar het vriespunt toe, en vroeg mij af (aangezien ik al mijn salamanders buiten en in de schuur houd, en zij de komende maanden op 0-6 graden zitten) wat de ervaringen zijn van andere houders die bijvoorbeeld Tylo's, Neurergus of andere soorten koud houden in de winter...

Wouter

Ik denk dat je behalve T. taliangensis alle Tylo soorten niet te koud moet houden! N. strauchi en N. s. barani doen een winterslaap, N. kaiseri denk ik niet maar daar ben ik niet zeker van...

alibombali

hummm..vorig jaar hield ik mijn Sjangjings op 0-4 graden en je kent het resultaat...

Harry

Al mijn tylo soorten en neurergus hebben in het verleden in mijn schuur ook temperaturen tegen het vriespunt aan gehad. en alex heeft zelfs zijn laoensis in de schuur koud.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

#4
Citaat van: Wouter Beukema op december 04, 2008, 07:44:27 PM
Ik denk dat je behalve T. taliangensis alle Tylo soorten niet te koud moet houden! N. strauchi en N. s. barani doen een winterslaap, N. kaiseri denk ik niet maar daar ben ik niet zeker van...

Mijn N. kaiseri's zitten nu op ongeveer 10 graden en zijn vrijwel niet meer actief, maar nog niet in winterslaap. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de temperatuur nog wat verder daalt.

En Alex, je weet nu na al die jaren toch wel hoe je T. shanjing moet spellen? ;)

alibombali

hummm..nee Coen, wel hoe je ermee kunt kweken...

salamandre

Word zo'n schuur in de zomer niet veel te heet?

Pamela

Citaat van: Diplocaulus op december 05, 2008, 11:51:57 AM
Word zo'n schuur in de zomer niet veel te heet?

Wij hebben nog een zolder op de schuur die het nog enigszins op temperatuur houdt in de zomer. En als je bakken goed van cultuur zijn kunnen ze wel een paar dagen een graad of 30 hebben. Langer dan een paar dagen lekker warm is het in Nederland toch niet. Wel zetten wij 'snachts de deur open om de koelte binnen te laten

Roel

Met de vermelde soorten heb ik niet zo'n ervaring, maar wel met de Axo's en ribben. Deze houd in de schuur en buiten. Ik kan echter mijn buiten bak waarin de Axo's zitten goed afdekken en eventueel bij verwarmen m.b.v. de alom bekende drinkensbak verwarmers. Werkt in princiepe goed. Er staat wel volop lucht op het water + een Juwel binnenfilter. Hierdoor behoorlijke waterbeweging waardoor het niet zo snel kan bevriezen.
De ribben houd ik in de zomer buiten en zijn pas een week of twee naar binnen gegaan. Ik heb hiervoor een bak van 100*50*50 en een bak van 60*30*30. In de meter bak hebben ze weer spontaan afgezet dus over een paar dagen verhuisd het paar naar de 60 bak voor de rest van de winter. Deze bakken worden niet bij verwarmd maar mijn schuur is ten allertijde vorstvrij dus daar geen probleem.
De van nature in mijn tuin voorkomende salamanders overwinteren daar gewoon maar de tuin is hiervoor wel speciaal aangepast.
Gr Roel