Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Exoten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Afgelopen zaterdag was op de HYLA-dag in vlaanderen een presentatie over exotische (niet-inheemse) groene kikkers in België. Groene kikkers zijn nogal lastig te determineren, en hybridiseren ook nog eens makkelijk. In onze regio komen maar drie soorten voor, maar in België is ontdekt dat er een flink aandeel exotisch bloed in zit. Voor een groot deel is dit te wijten aan de verkoop van niet inheemse groenen kikkers ten behoeve van vijvers, terraria en misschien zelfs voor gastronomische doeleinden.

RAVON is al bezig om actie te ondernemen, waarbij o.a. gekeken zal moeten worden in hoeverre in Nederland er uitheemse groene kikkers tussen de inheemse soorten zitten.

In Nederland worden er nu; (zie o.a www.reptilia.nl voor 12,95 heb je Rana saharica of bij andere reptielenwebsites) exotische groene kikkers verkocht voor liefhebbers. En dat eindigt natuurlijk in tuinvijvers. Afgelopen jaren heb ik ze zelf ook gezien bij bijvoorbeeld Heevis in Eindhoven.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie verkooppunten van exotische groene kikkers weten of weten waar dieren in het verleden zijn verkocht. Niet algemeen, maar exact naam en locatie. Graag een persoonlijk berichtje naar mij.

En tevens nogmaals een dringend advies; als je beesten buiten houdt zorg dat ze niet ontsnappen!! De beschuldigende vinger wordt al snel naar de hobbyisten gewezen als het gaat om exoten in het wild, en gelukkig is daar bij salamanders nog geen aanleiding voor. Maar laten we dat vooral zo houden!


Sergé

Voor wie het artikel zelf wil lezen:
http://perswww.kuleuven.be/~u0037361/JMergeay_pdf/Mol_Ecol_2008_Holsbeek_et_al.pdf

> A cryptic invasion within an invasion and widespread introgression in
> the European water frog complex: consequences of uncontrolled
> commercial trade and weak international legislation
> G. HOLSBEEK*?, J. MERGEAY*, H. HOTZ?, J. PLÖTNER§, F. A. M. VOLCKAERT?
> and L. DE MEESTER*
> Molecular Ecology Volume 17 Issue 23 (December 2008)


Platoplato

Beste Sergé,

Ik heb ze dit voorjaar ook gezien bij Heevis in Eindhoven (Egyptische groene kikker). Bogers, dierenspeciaalzaak in de Heezerweg te Eindhoven, heeft een nieuwe eigenaar en deze zomer ook enkele kikkervissen. Deze waren echter per abuis met een zending vijvervissen meegekomen.

Overigens, de groene kikker die hier voorkomt, is eigenlijk toch ook een exoot en door de Romeinen hier uitgezet voor de kikkerbillen?

Vriendelijke groet,

Sebastian

Wouter

CiteerOverigens, de groene kikker die hier voorkomt, is eigenlijk toch ook een exoot en door de Romeinen hier uitgezet voor de kikkerbillen?

Waar heb je dit vandaan? De groene kikkers hier zijn helemaal natuurlijk! Er was alleen wat onzekerheid over de origine van Pelophylax lessonae in Engeland.

Platoplato

Ik heb dat ooit gelezen in een (zeker niet wetenschappelijk) kookboekje met Romeinse gerechten. Een google speurtocht levert geen onderbouwing, dus waarschijnlijk is het ook niet waar. Kan alleen terugvinden dat de Romeinen dol waren op kikkerbilletjes met honingsaus. Ik zal eens kijken of ik het boekje kan terugvinden.

Sergé Bogaerts

We hebben van nature drie soorten in Nederland. Waarbij van de grootste (Rana ridibunda) wel wordt vermoedt dat ze versleept zijn in het verre verleden, of dat ook al in Romeinse tijden gebeurde kan ik niet uitsluiten, maar in Italië zitten ze niet dus het zou eerder door volken uit Oost-Europa gebeurd zijn.   

Roel

Zijn die exoten eigenlijk wel winter hard?
Zelf zou ik er niet aan moeten denken om ze aan te schaffen.
Maar ik had gehoopt dat de wetgeving dit soort zaken voor tuincentra zou aanpakken?
Gaat die ellende van brulkikkers in Nederland zich dan weer herhalen?
Niet te hopen dus.

Roy van Grunsven

Het is niet duidelijk hoe het met die Egyptische kikkers zit. Mogelijk overleven ze hier niet.
De handel in dit soort beesten kan niet zomaar verboden worden. Dat is een lang traject. Grote waternavel is uiteindelijk verboden, het kan dus wel.

Brulkikker zelf is waarschijnlijk een groter probleem. In Nederland zijn ze verdwenen maar in Vlaanderen doet hij het erg goed en zit ook vlak over de grens bij Noord-Brabant.

Platoplato

Werk zelf bij een waterschap en weet wat het verwijderen van grote waternavel kost... en hoe snel het weer terugkomt. Haast onbegonnen werk met deze woekerplant.

Zonnebaars is ook zo'n probleemexoot die is uitgezet op locaties waar de zeldzame en beschermde knoflookpad zich voortplant. Voortplantte inmiddels op sommige plaatsen. 

Overigens, de Zuid-Amerikaanse variant van grote waternavel is verdwenen, maar vorig jaar zag ik weer Nieuw-Zeelandse soorten die niet onder deze wetgeving vallen.... het blijft een continuing story. Op Discovery channel deze week nog een indrukwekkend programma gezien over de snakefish die in de USA is aangetroffen. Een monstervis die alles eet en zich zelfs over land kan verplaatsen. Om deze uit te roeien, zijn hele meren echt vergiftigd met alle collateral damage van dien!.

Vroeger ving ik in een plas vaak hondsvisjes, die oorspronkelijk ook in Noord-Amerika voorkomen en hier niet thuishoren. Ben bang dat de wetgeving in het algemeen erg achter loopt en pas te laat van kracht gaat. Als wij ons verstand maar gebruiken bij onze hobby!

Robkeulers

Misschien is dit wel een interessante link sergé?

klikkerdeklik!

hij was te vinden in de Hyla flits, een uitgave van onze belgische vrienden ( www.hylawerkgroep.be)