Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



beoordeling

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

salamandre

Een tijdje terug zat ik op het forum te kijken en zag tot mijn verrassing dat ik een beoordeling had.
Dat ging ik natuurlijk even uitzoeken, het was een positieve beoordeling van "Kenny" over mijn naaktslakken topic. En ik moet toegeven dat ik er best wel trots op was. Met de nadruk op was, want nu zag ik vanmorgen dat mijn beoordeling foetsie is. :'(
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe die beoordelingen precies in elkaar zitten en wat het nut er van is?


Robkeulers

Iemand had je een onzinnige negatieve beoordeling gegeven... het is aangepast, kom er nog op terug vanavond

alibombali

Hummmm...bij mij zijn er ook 2 ''onzinnige'' punten afgetrokken...
ik vond dat een verkeerd ingeslagen weg!!!


Coen Deurloo

Het is al een tijdje duidelijk waarom de beoordelingen er zijn; Hiermee kun je iemand een punt geven als je vind dat diegene een waardevolle toevoeging op het forum is. Dit wordt zo af en toe door ons op integriteit gecontroleerd. Wanneer de pluspunten gebaseerd zijn op iets wat niets heeft te maken met het behulpzaam zijn of een nuttige bijdrage leveren op het forum (denk aan vriendjespolitiek, persoonlijke kwesties los van het forum, etc) dan wordt deze verwijderd.

En Alex, jij hebt toch niets te klagen dacht ik zo ;)

Robkeulers

#4
Ok, even een momentje gevonden om te reageren.

Deze scores kun je ten alle tijden geven aan medeforumleden. Naast elke post staat 'positief, negatief"".  Hiermee kun je aangeven dat je vindt dat iemand hele goede inbreng levert op het forum in een bepaald topic, of net hele onzinnige dingen roept.

hierdoor kun je al snel zien wat je aan iemands post hebt. ALs iemand een lage score heeft kan dit komen doordat hij/zij nog niet erg veel berichten heeft gepost. Als iemand een hoge score heeft betekent dit meestal dat iemand hele zinnige dingen zegt op het forum.

Helaas is er 1 probleempje bij de scores, ze zijn natuurlijk nogal subjectief. Zo kreeg Diplocaulus een negatieve beoordeling omdat een lid vond dat hij slechte spelling hanteerde. Het is algemeen bekend dat net dit lid een waardevolle inbreng heeft, mooie foto's en interessante proeven die hij met ons deelt (denk idd aan de foto's uit de oude doos en de proef met de slakkenkweek). De negatieve score is dan dus totaal onzinnig en wordt dan door de moderators verwijderd.

Een score waar de moderators een vraagteken bij hebben zal zeker niet verwijderd worden, maar zodra mensen een totaal onzinnige score krijgen (zoals Diplocaulus daarnet) wordt dit na maximaal 2 weken verwijderd.

De moderators zien dus de scores en grijpen soms in, maar alleen als het echt ook onzinscores zijn. Hierbij hanteren we ongeveer dezelfde maatstaven als ons algemeen moderatorbeleid.

Er waren ook enkele leden die net nadat ze op het forum kwamen een onprettige houding aannamen, vaak zie je dat deze mensen al snel negatief scoren. Dit is natuurlijk ook lastig, als je nieuw bent, hoe werkt alles, welke vragen zijn al 100x gesteld, hoe profileer ik me? Deze scores worden vaak door de moderators naar verloop van tijd ook weer opgekrikt. Als we zien dat een lid probeert zijn houding, schrijfstijl of andere input positief te veranderen, zorgen wij dat de negatieve beoordeling langzaam verdwijnt. Zodra de score weer neutraal is, is het aan het lid zelf om te zorgen dat de scores verder 'in de plus' gaan.

Het kan inderdaad heel vervelend voelen als je een positieve beoordeling verliest, zoals in het geval van Alex. Ook een negatieve score krijgen terwijl je die niet verdient hebt is heel vervelend. Om het één en ander in goede banen te leiden zien de moderators hier op toe.

Maar ik zie wel een punt in het feit dat we dit soms 'zomaar aanpassen'. Bij deze zeg ik toe dat je als lid een PB krijgt als je score wordt aangepast vanwege onterechte scores.

Verder zullen we een aantal protocollen opstellen zodra de hernieuwde website + forum in de lucht is. Forumregels, beoordelingsregels etc. Dit klinkt weinig vriendelijk, maar het geeft wel duidelijkheid welke rechten en plichten je als moderator en als lid hebt.

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!

PS, voor de snelle versie, zie het bericht van Coen hierboven ;D

salamandre

Bedankt voor de korte en lange versie, het is mij allemaal kompleet duidelijk.
Het is goed dat het door de moderators word gecontoleerd, want het is een mooi systeem zolang er geen misbruik van word gemaakt.

En trouwens petje af voor jullie moderators, want jullie zullen er denk ik wel een paar uur per dag mee bezig zijn om alles hier in goede banen te leiden.

;)

Robkeulers

@ Diplocaulus,

Ik denk dat je het niet als misbruik moet zien, dat is een zwaar woord, misschien moeten we het maar oneigenlijk gebruik of iets dergelijks noemen, al komt het vaak op hetzelfde neer.

Verder, dank je wel voor je aardige compliment. We modereren omdat we het leuk vinden, en omdat we iets willen betekenen voor de salamandervereniging en de community in het algemeen. Je lot van moderator is echter dat je vaker klachten krijgt dan complimenten, da's part of the job. Als je dan een keer een compliment krijgt is dat natuurlijk extra leuk! dank je daarvoor.