Opkweken juvenielen Pleurodeles nebulosus

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dresens

Ik heb 13 juvenielen pleurodeles nebulosus en ga die op het land opkweken in 2 jaar.. Hein heeft er ook 5.
Laten we hier af en toe melden hoe het gaat. De soort is zeer zeldzaam in de hobby.

Hein

heb juventielen Pleurodeles Nebulosus van harry gehad op de beurs in Houten.
Kan alleen mijn ervaring vertellen. Op het land zijn ze traag en sloom, als er een warmtebron wordt aangebracht boven de bak dan , larven gaan onder het schors waar de lamp op schijnt zitten temperatuur boven het schors is dan zeker overdag ongeveer 30 graden ze aktiever worden maar gaan niet uitgebreid door de bak lopen.
Mijn ervaring is dat een extra warmtebron aanbrengen (niet rechtstreeks op de larven maar op het schors )b.v. stimulerend werkt , i.v.m. toedienen van voedseldieren. Zodra in mijn geval levende kleine aardwormen worden toegedient ze onmiddelijk gaan eten en dan ook behoorlijk aktief zijn op dat moment en iedere dag licht sproeien met de plantenspuit (vooral niet te nat, maar ook niet geheel droog) groeien goed tot op heden.Voor de goede orde een kleinigheid ze reageren alleen op levend voer bij mij.(geen krekels)
Als iemand suggesties of een andere mening heeft sta ik daar natuurlijk voor open.
Hein

Harry

Ben benieuwd wie deze soort nog heeft!
Op de beurzen in Nederland staat regelmatig Rainer Westhold Hij is de enige in europa die deze dieren verspreid en alleen dit zijn de echte nebulosus uit (Jendouba) (grotere variant)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan