Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Triturus macedonicus.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Klopt het dat dit een nieuwe soort is?
En wat vinden jullie er dan van?

http://dpc.uba.uva.nl/cgi/t/text/get-pdf?c=ctz;idno=7604a05

Coen Deurloo

Bronvermelding kan geen kwaad Jari, en is wel zo netjes. Ik neem aan dat je niet direct op die link gestuit bent maar via:

http://www.caudata.org/forum/showthread.php?t=57972

bij dat artikel bent gekomen.

Wouter

Ja, dit is een nieuwe soort die een aantal maanden terug beschreven is, en recent ook door Amphibiaweb geaccepteerd is. Deze dieren worden gescheiden van T. carnifex door een brede karstzone in Servie met weinig oppervlaktewater (zie ook kaartje in de publicatie).
Deze dieren vallen overigens ook onmiddelijk onder de habitatrichtlijn. Ik meen dat er een aantal jaar terug nog T. carnifex van het eiland Corfu in de vereniging waren, die zouden nu onder T. macedonicus vallen.


Jari B

Zal ik de volgende keer onthouden Coen. ;D

Coen Deurloo

#4
We hebben beeld: Foto's T. macedonicus

Bron: Caudata.org forum

Interessant punt dat op het c.org het forum ook wordt besproken is dat de lichaamslengte zich bij de kamsalamanders verhoud tot de lengte van de aquatische fase...interessant! Dit verklaart mogelijk ook waarom de 'lange' T. dobrogicus zo eenvoudig volledig aquatiel te houden is.

Sergé Bogaerts

Over de hoeveelheid ribdragende wervels, en dus de lichaamslengte van salamanders, en hun verblijf in het water is al heel veel geschreven. Er was ooit de Wolterstorff index voor kamsalamanders.
Pim Arntzen heeft het allemaal nog eens aan elkaar gerelateerd en inderdaad de meer aquatiele soorten (van nature dan, dus niet in gevangenschap want daar heersen andere condities) als cristatus en dobrogicus hebben meer ribdragende wervels dan carnifex en karelinii. De laatste zijn in de natuur ook korter in het water. Op de website van Pim op naturalis zijn veel artikelen over de kamsalamanders te vinden. Google maar.

Macedonicus was inderdaad in de hobby, maar of die er nog zijn.... We zouden net als de killivishouders veel meer als er een vindplaats is geweest bij de dieren, deze dieren ook als aparte vormen behandelen.   

Harry

Ik weet dat de laatste dieren die destijds bij hans K  waren via gersfeld naar Yago zijn gegaan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Ah die bedoelde ik inderdaad Harry.