Pleurodeles Walt vondeling

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Hallo,

We hebben ons vandaag ontfermd over een Pleurodeles Walt.

Even de feiten kort citeren hoe we eraan komen:
Vorig jaar in november heeft een kennis afgedankte ribbensalamanders ontvangen die hij zelf kort daarna heeft weggegeven .... behalve 1...die ontsnapt was. De salamander was ontsnapt in een achterbouw dat dienst doet als hobbykamer voor zijn dieren. Dit voorjaar heeft hij een kuipplant uit zijn hobbykamer buiten gezet, die hij onlangs weer binnengezet heeft in zijn hobbykamer. Kort erna zag hij de ontsnapte ribbensalamander op de grond kruipen. Gezien er zich potgrondresten op de ribbensalamander bevonden, was de link snel gelegd dat deze uit de aarde van zijn kuipplant gekropen was.
Het magere diertje weigerde te eten (regenwormen) bij hem en hij vreesde voor zijn overlevingskansen.
Wij zijn de salamander dus vandaag gaan halen bij hem.

Wij hebben hem in een klein bakje (ongeveer 25cm x 25 cm) met niet meer als 10 cm water geplaatst, opdat hij zo niet te ver gaat moeten zoeken achter voedsel als we hem gaan voeren (dat zal morgen zijn). Bij het overplaatsen van de salamander, reageerde hij toch levendig toen we hem hanteerden.

Onze vraag is: met welk soort voederdieren zou je een ribbensalamander snel aan het eten kunnen krijgen, zodat hij snel terug op krachten zou komen? Want het diertje is toch wel wat magertjes.

Vriendelijke groeten

David

Coen Deurloo

Heb je al wasmotlarven geprobeerd? Het kan zijn dat hij wel regenwormen accepteerd, maar momenteel nog te gestressed is. Geef het dier wat rust en blijf vooral proberen, zonder het dier te stressen. Zorg voor veel schuilplaatsen dus!

Roel

Je
kunt het m.i. ook proberen met wat watervlooien of diepvries rode mug. Het merk Ocean nutricion heeft handige klein verpakkingen waardoor je niet zo'n grote blok behoeft te ontdooien.
Verkrijgbaar in de wat betere aquariumzaken.
succes, zou zonde zijn als hij/zij het loodje legt.

Coen Deurloo

Citaat van: Roel op oktober 31, 2008, 07:49:02 AM
Je
kunt het m.i. ook proberen met wat watervlooien of diepvries rode mug. Het merk Ocean nutricion heeft handige klein verpakkingen waardoor je niet zo'n grote blok behoeft te ontdooien.
Verkrijgbaar in de wat betere aquariumzaken.
succes, zou zonde zijn als hij/zij het loodje legt.

Ik weet niet of het een goed plan is om een dier dat aanvankelijk niet eens reageert op levend voer, te voeren met dood voer. Dit voer gaat ook nog eens snel rotten, wat zeker in een klein bakje snel voor achteruitgang van de waterkwaliteit zorgt...om dat te voorkomen moet er vaak schoongemaakt worden, wat weer voor stress zorgt bij het dier.

Roel

Daar zit ook wat in.
Hoe dan ook het voornaamste is om het dier aan het eten te krijgen.
Op welke temp. zit hij nu?

David en Sofie

Voor het ogenblik bevindt hij zich in mijn hobbykamer in wording bij 14°C. Nu hij volledig aquatiel zit, geeft hij toch een betere indruk qua gezondheid dan gisteren. Toen we hem gisteren gaan halen waren, vertoefde hij in een bakje met ondergedompeld mos en het diertje zag er echt niet uit.
Ik ga straks toch een stukje regenworm proberen en ook wasmotlarven, dan heeft hij de keus.
Zoals Coen aanhaalt, zal dood voer hem zeker niet aanzetten tot eten + zal het ook niet ten goede komen van de waterkwaliteit als hij het voer links laat liggen.
Ik hou jullie op de hoogte ... ik ga het onmiddellijk eens gaan uittesten.

Roel

Om hem aquatiel op te krikken lijkt mij een prima plan. Ik prefereer altijd wel een goede doorluchting bij dat water evt met een luchtsteentje. De afmeting van de bak leent zich daar misschien iets minder voor.
In goede conditie wordt bij mij altijd wel diepvries geaccepteerd zowel door het volwassen koppel als bij de juvo's.
Ik voer dan meestal; muggenlarven, mosselvlees, kokkelvlees, kril, mysis,Artemia, visvlees etc.
Door de sterke doorluchting lijkt het misschien voor de dieren levend, wie zal het weten
Mocht je evt in de buurt van de kust wonen is daar ook vast wel  levende mysis te vangen.(wel eerst goed spoelen).
Persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee, maar er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome.
Indien hij/zij niet wil eten bij 14 graden is het misschien een idee de temperatuur langzaam op te hogen naar een graad of 18/20.
Met de wormen goed opletten dat het geen mestpieren zijn, is mijn ervaring. Die worden nl bij mij altijd met de spreekwoordelijke neus aangekeken en verafschuwd.
In ieder geval succes.

Roel

David en Sofie

ja ... hij heeft gegeten : de stukjes regenworm zijn niet meer te bespeuren in het bakje. De wasmotlarven zijn verzopen en lagen onaangeroerd te drijven.

Blijkbaar dat hem aquatiel te huisvesten de oplossing was, gezien hij tot en met gisteren niet wou eten.

Toen ik in het bakje tussen de kiezels op de bodem aan het peuteren was, om zeker te zijn dat de regenwormen verdwenen waren in zijn maag, bleef hij ook rustig liggen. Gisteren reageerde hij heel levendig toen hij zich in zijn ander onderkomen bevond, wat vermoedelijk eerder verwees naar stress dan naar een levenslustige wandeling in zijn bakje.

Toch bedankt voor de voedertips die ik in de toekomst zal uitproberen, want het is onze eerste ribbensalamander en hebben totaal geen ervaring met deze soort.

Vriendelijke groeten

Roel

In ieder geval goed nieuws.
Eventueel misschien nog een klein tipje om de voedselopname beter in de gaten te kunnen houden.
Ik houd ze op het kale glas, zonder grint en of kiezels.
Voordeel: makkelijk schoon te houden + goede controle of het voedsel geconsumeerd is.
Nadeel het is minder decoratief, maar ze staan bij mij in de zomer toch buiten en in de winter periode in de schuur.
En langzaam aan voeren zodat hij/zij zich niet direct helemaal volpropt.
Weet je overigens het geslacht al en hoe groot is het exemplaar?
Gr Roel

Robkeulers

Wat een goede tips hier allemaal, top!

Die laatste van Roel is nu vooral van belang. Als je het dier nu te veel laat eten sterft hij, bouw het rustig op en laat hem zichzelf niet volproppen. De maag moet nog even op gang komen.

David en Sofie

Ik heb gekozen voor de kiezels, gezien ik deze bewaard had in een emmer met aquariumwater van het aquaterrarium van mijn marmers dit voorjaar en hoop hiermee toch bacterieën in zijn klein onderkomen ingevoerd te hebben voor de waterkwaliteit op peil te houden. Ook heb ik er hoornkruid en eendekroos in geplaatst. Eendekroos blijkt goed nitrieten te bestrijden/voorkomen + het zal de salamander wel een gevoel van veiligheid geven onder het kroos.

Ik heb de salamander net gemeten: 15,5 cm, waarvan 8,5 cm staart. Hij ligt er rustig bij en is niet meer zo zenuwachtig bij het hanteren. Volgens mij is hij nog steeds aan het genieten van zijn maaltijd  :)

Ik heb er echter geen idee van hoe je vrouwen van mannen onderscheidt bij deze soort.
Ik heb er met mijn vriendin Sofie over gesproken en zouden toch op zoek gaan voor een partner voor het dier.

Roel

Hallo David en Sophie hierbij wat pics van een man en een vrouw. De vrouw is veel forser dan de man.
Gr Roel

David en Sofie

Bedankt voor de foto's, Roel.

Ik heb iets gelezen bij geslachtsonderscheiding van deze soort dat de staart in verhouding met de romp langer is bij de man, maar vindt het in feite een beetje vaag qua uitleg.
Bij ons meet de staart 8,5 cm en kop + romp 7 cm. Dus de staart is ongeveer 3 cm langer dan de romp. Hoe zitten die verhoudingen bij de vrouw? Is de staart daar ook langer of gelijk of kleiner dan de lengte van de romp? Of is misschien de staartlengte een onbetrouwbaar gegeven bij geslachtsonderscheid?

Qua bouw zal het dan bij ons waarschijnlijk een mannetje zijn, hoewel we nog eventjes moeten afwachten tot hij terug op krachten gekomen is.