Zeer verbazend en tevens verwarrend!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

Begin oktober zijn wij met de aquariumvereniging naar de alom bekende beurs in Duisburg geweest georganiseerd door een van de grootste dierenzaken van Europa.
Na de beurs zijn we ook nog even bij hun aangelopen.
Zéér verbazend was het aanbod op de terrariumafdeling waar dieren ter koop werden aangeboden incl zgn. Eurocites.
Een kleine greep uit het assortiment. Hyla aborea, Bombina bombina, Bombina variëgata, Lacerta lepida en diverse andere dieren welke bij ons bij wet verboden zijn!
Mijn vragen nu: hoe zit het met de zgn Eurocites. In Europa is er toch één wet m.b.t. flora en fauna? Of is dit per land verschillend?. Is Duitsland nu in overtreding door documenten af te geven waardoor potentiële kopers uit ander landen(lees bv Nederland) of zijn wij hier Roomser dan de Paus?
In het voorjaar organiseerd dezelfde handelaar nl ook de terra/teich messe.
Ik ben daar een aantal jaren geleden een keer geweest om te kijken en daar werden toen ook al tot mijner verbazing dieren verhandeld welke m.i. niet konden( o.a. Mesotriton alpestris maar ook vuren)
Ik heb toen alles maar lekker laten zitten waar het zat maar voor de leken onder ons is het wel heel verleidelijk maar ook verwarrend ??? ??? ???

Sergé Bogaerts

Nee, ieder land mag zelf zijn wetten bepalen. Cites staat daarbij los van inheemse of Europese flora en fauna. In de laatste Nieuwsbrieven van de salamandervereniging staat daar uitgebreid over geschreven, wordt lid!

Het is in eerste instantie misschien verwarrend, maar niet geheel onlogisch. Er zijn Europese wetten (Conventie van bern, Habitatrichtlijn), en zijn handelverdragen (CITES) en er zijn nationale wetten. Die laatste bepalen of je ook inheemse of Europese soorten mag houden. In Nederland en België mag je geen inheemse soorten houden, ook niet gekweekte. In Duitsland mag gekweekt wel.