Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Een medicijn voor Chytride

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Goed nieuws!

CiteerThe introduction of a new group of dendrobatid frogs to an established captive amphibian collection was followed by several acute mortalities in both resident and introduced frog populations. Chytridiomycosis, caused by Batrachochytrium dendrobatidis, was diagnosed by histology in two of the dead frogs. Following the diagnosis, all amphibians were moved to a specially made quarantine room with strict handling protocols and treated with itraconazole. Frogs, being terrestrial amphibians, were treated with itraconazole (Sporanox, 10 mg/ml) at 0.01% in 0.6% saline in a 5-min bath for 11 consecutive days. Axolotls (Ambystoma mexicanum) and Kaup's caecilians (Potomotyphlus kaupii), being aquatic amphibians, were treated with itraconazole administered directly in their primary tank water to achieve a concentration of 0.01% for 30 min every 5 days for four treatments. Itraconazole was removed from the tank water after 30 min by high-rate-of-flow activated charcoal filters. The treatment and quarantine procedures were successful in eradicating the disease. The few amphibian mortalities that occurred in the 18 mo after the start of the treatment have been histologically negative for the presence of chytrid fungi. The collection is now considered free of chytridiomycosis.

Bron: The Frogroom

salamandre


Wouter

Voor captive is dit ideaal, in het wild lijkt me het niet toepasbaar. Volgens wikipedia heeft itraconazole affect op de schimmel; dat breekt dus Batrachochytrium dendrobatidis af dat aan de huid van de amfibie gehecht zit. Om een schimmel-vernietiger in een oerwoud te gaan verspreiden om wilde amfibieen te redden lijkt me erg moeilijk, je kan veel meer schimmels vernietigen dan alleen B. dendrobatidis.

Coen Deurloo

Het is in ieder geval iets positiefs...er kunnen nu gegarandeerd chytride vrije populaties (ex-situ) gehouden worden. Ik ben überhaupt benieuwd hoe je een wereldwijd verspreide schimmel succesvol zou willen bestrijden. Waarschijnlijk kan dit alleen indirect, door de dieren bijvoorbeeld op een of andere manier te immuniseren?

DannyS

Daar zijn ze inderdaad mee bezig. Volgens mij wordt dit middel ook al toegepast bij de amphibian arc om de dieren te genezen.
Er wordt nog gezocht naar een manier om de soorten immuun te maken voor de schimmel. De schimmel zelf is denk ik niet meer tegen te houden.

Chris Schouten

Hierdoor kan iig wel de verspreiding voorkomen worden door import en dergelijken. Ik hoop dat daar dan ook regelgeving voor komt. Schimmel kan zich natuurlijke snel verspreiden van dier tot dier, maar de mens helpt het natuurlijk mee door de dieren grote afstanden te laten overbruggen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

ik denk dat het een utopie is om alle import dieren hiermee te behandelen. Het hele wildvang idee is juist om het zo goedkoop mogelijk te houden. Gezien de conditie van de meeste wildvangdieren geven de handelaren geen reet om het welzijn van de dieren.