Opkweek verrucosuslarven Mark

0 Leden en 5 gasten bekijken dit topic.

dresens

Laten we hier melden hoe het met de opkweek gaat van de verrucosuslarven die Mark heeft verspreid. Meldt je als je meedoet. Ik heb er 20

Harry

dresens

Hieronder een beschrijving hoe mark ze in 1 jaar tot volwassenheid opkweekt.


Opkweek van kleine donkere variant T. verrucosus

September 2005 ontving ik een dertigtal eieren van een kleine donkere variant T. verrucosus, in dit artikeltje zal ik beschrijven hoe ik deze eieren binnen een jaar tijd opkweekte tot volwassen dieren.

De eieren werden in een plastic bak geplaatst van 30x20x20 cm, met ongeveer 10 cm water. Er werden een aantal stenen en planten in geplaatst als schuilplaats en een luchtpompje voor extra zuurstof. De temperatuur van het water bedroeg ongeveer 20-24 graden. De larven werden de eerste dagen gevoerd met watervlooien en daarna met tubifex. Toen de larven een lengte van 1.5 cm bereikten werden ze in een grote bak van 100x40x30 cm geplaatst die zeer dicht beplant werd met waterpest en penningkruid. Er waren toen 29 larven over van de 31 eieren. Een sterke filter was aanwezig welke ook extra zuurstof in het water bracht. De bodem was bedekt met een dikke laag grof grind, zodat er een goede bacteriënbuffer aanwezig was. De larven werden gevoerd met diepvries muggenlarven en later ook met kleine stukjes pier. De temperatuur werd geleidelijk verlaagd naar 17 graden. De dieren behielden hun kieuwen totdat ze de lengte van de volwassen dieren hadden bereikt. Ze verloren slechts zeer geleidelijk hun kieuwen en bleven al die tijd in het water en bleven gewoon eten. Ik eindigde met 28 volwassen dieren, een slagingspercentage van 90% wat erg hoog is bij Tylototriton sp.

Belangrijk bij de opkweek van larven van T. verrucosus is lage temperaturen, veel zuurstof in het water en zeer consequent voeren, dus minimaal om de dag kleine hoeveelheden. De dieren hebben dan geen behoefte om het land op te gaan en dat maakt de opkweek een stuk eenvoudiger.

Mijn groep legde begin november 2006 voor de eerste maal eieren. Dit eerste legsel was niet van al te beste kwaliteit maar de hierop volgende legsels waren aanzienlijk beter en resulteerden al in enkele honderden larven.

Mark Bakkers 2007
www.tylototriton.org

kevin

Ik heb er ook 20 stuks van Mark over genomen en zal hier ook melden hoe het ermee gaat.

Hein

Ben samen met Harry naar Mark in Utrecht geweest, hebben ieder ongeveer 20 larven meegenomen.
Stel het op prijs als de larven niet enkele dagen maar ongeveer 3 weken oud zijn. Hebben toch te lijden van het vervoer van de een naar de ander en zijn kwetsbaar op enkele dagen na uitkomst. Stel dan ook voor als mensen zeldzame soorten aanbieden eerst 3 a 4 weken zelf opkweken en dan verder verspreiden
kan pas over 2 a 3 weken vertellen hoe de stand van zaken is, het heen en weer gereis van larven (zeldzame soorten is jammer en niet nodig, want daardoor voorkom je vroegtijdige uitval van larven en dat is zonde en niet nodig.
Hein.

Coen Deurloo

Misschien dat het daarbij ook handig is om een artikel te schrijven over het zo optimaal mogelijk vervoeren van larven. Ik neem aan dat hier veel kennis over beschikbaar is, maar waar te vinden? Misschien wil iemand wat schrijven.

jemull

Daar ben ik idd ook wel erg benieuwd naar !  :o

kevin

Even laten weten hoe het gaat.

Toen ik ze opgehaalt had heb ik 1 dode larf in de fles gezien.
En na paar dagen zag ik er nog 2 in de bak liggen.
Toen heb ik ze een keer getelt i.v.m. Hein hierom vroeg en ik telde er gauw 17.
En op het moment zijn ze al een stuk groter en vergeleken met eerst ze eten goed.

Ben ook benieuwd hoe het bij de anderen gaat.

Hein

[Heb bij het vervoer wel enkele larven die het niet overleeft hebben, na informatie blijkt dat ze overdag zeker tegen de 23 graden moeten hebben, groeien en eten dan goed, heb toch de indruk dat een afkoeling in de nacht stimulerend werkt, durf tot vandaag alleen maar tubifex te voeren als ik een schatting moet maken heb ik ongeveer 15 goed groeiende larven nu, maar de praktijk is dat je niet de huid van de beer moet verkopen , voor dat hij geschoten is. Hoop dat ze snel groter worden, dat is i.v.m. de voeding ook een stuk makkelijker.Hein