Verversmethode gevoelige larven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenny

Naar aanleiding van dit topic: scutatums... en mijn interesse in sala's en knutselen zocht ik naar een eventuele "oplossing" om water veel geleidelijker te verversen en zo de shock te milderen waarmee de larfjes te maken krijgen. Ik had al gehoord van dripsystemen die ze gebruikten om gevoelige visjes mee te verversen om zo weinig mogelijk uitval te krijgen...ook heb ik een salamandra houder een soortgelijk systeem zien gebruiken (op foto dan toch).

Doel: -water verversen op een heel rustig tempo op een simpele manier en zonder al te grote kosten.
Benodigdheden: - drippertjes van bv. gardena(2l/uur), darmpje (ikzelf heb 2meter darm gebruikt), opvoerpompje (optioneel)
Kosten:- 10 drippers gardena 2l/uur: 6euro en enkele centjes, darm: 1euro/meter



Je neemt de drippertjes(afhankelijk van het aantal te verversen larfbakjes) en koppelt ze aan de darm op afstand die je zelf wenst vanzelfsprekend, de laatste stop je een stop in, bijgeleverd in gardena dripperpackje. Ik heb dan de darm bevestigd aan een opvoerpompje(lag nog op overschot) dat in een waterbak ondergedompeld zat, ik heb daarna het geheel ook getest zonder opvoerpompje en dus met het bakje iets omhoog en ff aan de darm te zuigen...werkt even goed en is NOG goedkoper.
In de larfbakjes kan je dan een klein plastick kraantje(aquariumshop) bevestigen om water weg te laten lopen tenzij je het er met een kop ofzo wil uithalen.

Je kan dit natuurlijk ook aan een bioloog koppelen en zo dus 24/24 verversen maar dan moet je enkele dingetjes aanpassen en zorgen dat je afvoer terug in het bioloogje terechtkomt...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Ziet er interessant uit Kenny, bedankt voor de nuttige bijdrage. Zeker iets om bij een eventueel volgend legsel van mijn scutatums, of andere gevoelige soorten aan te denken!