Hoe gaat het met de nakweek corsica

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik heb dit voorjaar een aantal larven (nakweek 2008) afgestaan aan diverse leden van de club. Ik zou graag een totaaloverzicht willen van de resultaten (ook de slechte)

Vraag:

1. Hoeveel heb je er gehad
2. Hoeveel zijn er nog in leven
3. Hou heb je ze gehouden (temp, inrichting, voeding binnen buiten, landfase, waterfase
4. Onder welke omstandigheden ging het goed / slecht

mail de gegevens even naar stamboekhouder rob keulers
cc mij
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jef Janssens

omdat het niet altijd goed nieuws kan zijn,hier mijn resultaten.
1)  ik heb 7 larven gehad
2) 1 juveniel over(zit bij rob)
3)in waterfase hield ik de dieren in een oude douchebak van 90*90cm en een waterstand van ongeveer 10cm.ook werd vanaf het begin hierin een landdeel voorzien(aangeraden door de kweker). de watertemp. hierbij was 15-18°C ,de dieren groeiden voorspoedig en zonder problemen op.in landfase hield ik de dieren tussen 16-20 graden,in een curverbox (30*40*20).
de bodembedekking bestond uit turf ,in de box werd aan 1 kant kurkschors en mos wisselend op elkaar gestapeld ong. 3-4 lagen.in de andere helft van de box werd een ondiep bamibakje ingegraven en gevuld met stukjes boomschors,dit werd iets vochtiger gehouden dan de rest van de box.in dit bamibakje voer ik  de kweekculturen van de voedseldieren(sprinstaartjes,pissebedden en ovenvisjes).de overblijvende ruimte word gebruikt om rode muggelarven op te voeren (op een stukje keukenrol) en erwtenluis(in een plastic beker).
4)dit leek mij goed te werken omdat de dieren aanvankelijk enorm goed groeide en ook gretige eters bleken te zijn.maar na het voeren van "slechte" muggelarven ben ik alle juveniele corsica's kwijtgeraakt,samen met een hoop larven/juv. van paramesotriton,notophthalmus,cyanurus en triturus.(kortom alles wat met deze muggelarven gevoerd was).
ik hoop dat jullie wat aan deze gegevens hebben.
gr jef

Jari B

#2
Ik heb er 6 gekocht en nu nog steeds 6 over.
Ik heb ze tussen de 15-20 graden.
Ze zitten in een kleine bak met plakken vochtig mos, stukken schors en een droogbeveiliging die ik van Harry heb gekregen.
Ik voor ze regenwormen en naaktslakken.
En de omstandigheden zijn goed.

Wouter

Ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen!

do

Bij mij is opkweken veel minder succesvol geweest. Ik begon met 7 larven. Ik heb ze, voor de metamorfose opgekweekt in 2 bakjes van 30x40. 's 'Nachts heb ik het water extra belucht met een luchtpomp. Ik voerde ze kleine wormpjes, watervlooien en rode muggelarven. De bakjes stonden in de huiskamer omdat dit op dat moment de meest koele plek was(warme periode). De larven zijn voorspoedig gemetamorfoseerd. Na de metamorfose heb ik een een bakje van 30x40 gedaan. De bodem bestond uit vochtig turf. Op de turf heb ik stukken schors en beuken bladeren gelegd om droge plekken te creeeren.
In het bakje heb ik veel enchytreëen, pissebedden en wormen gedaan. De dieren liepen/zaten bijna in het voer.
Na de metamorfose gingen de dieren na ongeveer 2 dagen dood. Ik heb er van de 7 nog 2 over. De dode dieren zagen er goed en wel doorvoed uit. Op dezelfde wijze heb ik andere salamanders met bijna 100% succes groot gekregen. Ik weet nog steeds niet wat er fout is gegaan.

do

Hallo Jari
Zoals ik al schreef: de salamanders zagen er goed en wel doorvoed uit.
Er was aan de buitenzijde van de dieren niets te zien. Vinrot lijkt dus geen doodsoorzaak.

bart

hallo

bij mij is het ook niet zo goed afgelopen
heb er ook zeven gehad en heb er ook maar 2 meer over
de eerste is in het water gestorven de andere zes zijn goed aan land gekomen
had ze ook in een bakje met mos en beuken bladeren en stukjes hout
zat veel voer in
had ze zo een paar weken tot op en dag dat er 4 dood waren
ze zagen er ook goed doorvoerd uit
die twee die ik over heb zitten nu in mijn buitenterra heb 5 min geleden 1 tje gezien en ze zien er zeer goed uit
natuurlijk spijtig dat ik er maar twee meer heb

grtz

Jari B

Ik voer ze gewoon standaard 2x in de week.
Ik pak ze uit de bak waar ik ze in heb zitten en stop ze in een plastic krekel bakje en doe er een paar slakken en pieren in.
En als er eentje gegeten heeft zet ik hem terug.
En terwijl ze zitten te eten kan ik ze ook lichamelijk goed controleren.

bisani 10

hoi harry heb 5 corsicas gekocht en heb er nu nog 4 over. 1 dood kreeg witte plek op de zijkant apart gezet en na een paar weken overleden. met de rest gaat het tot nu toe goed voer ze wormen en engitreeën.

Harry

Laat eens wat van je horen in dit topic!!!

Ik ben zo benieuwd wat er nog leeft op dit moment van alle nakweek die ik heb verspreid
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

salamandre

zou haast zeggen dat geen reactie niet veel goeds beloofd. ???