Tylototriton Verrucosus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vercnocke Redgy

deze morgen heb ik de eerste eitjes gevonden bij mijn groepje T.Verrucosus ongeveer een 23 stuks,het was al weer 3 jaar geleden dat deze aflegden,het wijfje die aflegt is van het licht gekleurde type ,foto's volgen zo snel mogelijk

Vercnocke Redgy

dus uiteindelijk heb ik 76 eieren gevonden ,nu maar opkweken !de ouderdieren zijn wildvang bekomen in 2001 voor de éérste maal gekweekt met deze in 2003 daarop nogmaals in 2004 en 2005 dus een pauze van 3 jaar de éérste maal had ik slechts 3 jongen grootgebracht de tweede maal 27 en de derde maal 46 deze werden verdeeldt onder leden waar ik geheel niets meer van herinner aan wie ??ik denk H.Wallays H.Haeghebaert dit zijn de enige waarvan ik het ongeveer nog weet.wie belangstelling geeft voor nakweek H.Dunni 1.5 jaar (15-03-2007)laat mee iets weten

Vercnocke Redgy

hallo iedereen de week is goed begonnen op dit moment zijn al 20 larfjes aan het rond zweven in hun onderkomen ,deze eieren zijn op 14-08-gelegd en de éérste larfjes zijn op 22-08 uit het ei gekomen dus amper 8 dagen zijn hierin gepasseerd om uit het ei te komen

Vercnocke Redgy

voorloppig heb ik 70 larfjes rondzwemmen die hun achterpootjes hebben ;maar deze morgen zag ik opnieuw een koppeltje amplexus rondzwemmen dus heel waarschijnlijk zal daar nog eens een aantal bijkomen ,de ouderdieren zijn dus wildvang 6 en één nakweek (M.Sparreboom) het is de vierde geslaagde kweek .ik heb deze dieren in het bezit sinds 2001

Hugo

Hoi Redgy,

Gefeliciteerd, dat is al een mooie aantal larfjes en als daar dan nog eens nieuwe eieren bijkomen dan heb je het helemaal goed voorelkaar! Succes met de opkweek!

Foto's zijn inderdaad altijd erg welkom! :)

Jos Fontaine

Het is blijkbaar het seizoen voor deze kroko' s.

Gisteren zijn bij mij de eerste larfjes uit het ei gekropen.
In totaal zullen het er zo'n 20 zijn.

Vorig jaar september had ik 6 halfwas dieren (4 dames en 2 heren bleek achteraf) gekocht en nu dus een jaar later eieren en larven van een vrouwtje.

Wat mij trouwens opviel is dat bij de mannetjes het uiteinde van de staart mooi is afgerond terwijl die bij de vrouwtjes in een punt uitloopt.

Jos
Tylototriton verrucosus
Hypselotriton (Cynops) orientalis
Cynops ensicauda popei
Pleurodes waltl
***************************************
enchytraeen en grindals
wasmotten
micro-, walter- en azijnaaltjes

Vercnocke Redgy

hier enkele foto's van de ouderdieren lichte vorm

Vercnocke Redgy


StijnH

#8
Mooie foto's en mooie salamanders! ;)
Hoe groot zijn ze nu?
Heb zelf ook wel eens gedacht om ze te gaan houden maar uh,, nu ik ze zie al helemaal  ;D
suc6 :)

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Vercnocke Redgy

hoy al weer een tijdje geleden ...dus..16 larfjes zijn aan andere houders gegeven deze leven momenteel nog ..bij mij zijn op dit ogenblik 15 juvinielen op land gegaan die er voorlopig verblijven deze zitten in een onderkomen met aarde ,mos ,stukken bouw en pot-scherven en een klein watergedeelte de bak geeft een vochtigheidsgraad van 80% de temperatuur is constant 26°C uitgenomen de periode's wanneer ik deze open laat ...sorry voor het ontbreken van foto-materiaal het verblijf van de dieren is afgedekt met een glazen blad die 2/3 van de de bak is de rest van de bak wordt bij miuj afgedekt met een natte vod  onderaan de bak heb ik aan de kant van het water een warmte mat gelegdt (niet in de bak er buiten) hierdoor crieér ik warmte in de bak en door een natte vod op de bak te leggen bekom ik warme voctige en droge plaatsen  hopelijk geeft iemand hieraan nuttige info ..sorry dus voor de foto's maar die volgen nog wel ...ach ja ..nu zijn het mijn Pleurodeles Waltl die mij een 60- tal larven bezorgdt hebben

Vercnocke Redgy

hoy ik weet het is lang geleden doch ik heb uiteindelijk 35 juvinielen die nu al een half jaar terrestris opgekweekt worden op basis van tubifex en stofkrekels fruitvliegen worden bij mijn observatie niet genuttigd de salie's worden het meest opgemerkt in geperforeerde stenen die half ingegraven zijn in hun onderkomen inmiddels heb ik ook een 40 tal juvienile Pleurodeles Waltl  op dit moment zijnook al een 15 tal bevruchte eieren gevonden bij mijn groepje Tr.Dobrogicus ;;;dit is het goeie nieuws  het slechte nieuws is dat mijn volwassen groep Hynobius Dunni (7 dieren )de winter niet hebben overleeft wat betekend dat ik een nieuwe kweekgroep moet samenstellen met juviniele dieren (die ik gelukkig nog had (2007)daar uit heb ik nog een 38 dieren )ook ben ik mijn enige 2 Hynobius Retardutus  dieren kwijt